کارکرد چهار راهی و شیر برقی در دستگاه تصفیه آب خانگی

کارکرد چهار راهی و شیر برقی در دستگاه تصفیه آب خانگی


در دستگاه های تصفیه آب خانگی پس از انجام فرآیند فیلتراسیون، آب تولید شده در مخزن دستگاه تصفیه آب ذخیره می شود. بدیهی است که اگر آب درون مخزن هنوز مصرف نشده باشد، لزومی به روشن شدن دستگاه وجود ندارد. برای تصفیه آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی، فشار آب به وسیله پمپ افزایش پیدا می کند. در صورتی که پمپ دستگاه خاموش باشد، همچنان آب شهری از فیلتر ممبران عبور کرده و مستقیما وارد فاضلاب می شود. به این صورت مقدار زیادی آب در شبانه روز هدر می رود. در دستگاه های تصفیه آب خانگی به منظور کنترل ورود و خروج آب به دستگاه از شیر برقی یا چهار راهی استفاده می شود. هر دو قطعه برای انجام کار یکسانی طراحی شده اند، ولی عملکرد و مکانیزم آن ها کاملاً متفاوت هستند. در این مقاله قصد داریم با تفاوت عملکرد شیر برقی و چهار راهی در دستگاه های تصفیه آب آشنا شویم.


تفاوت عملکرد شیر برقی و چهار راهی


شیر برقی در واقع نقش اصلی کنترل ورود و خروجی آب به دستگاه تصفیه آب را ایفا می کند و تا هنگامی که دستگاه به آب نیاز نداشته باشد از ورود آب به دستگاه تصفیه آب و هدر رفتن آب جلوگیری می کند، در نتیجه میزان مصرف آب شهری توسط دستگاه کاهش می یابد. شیر برقی علاوه بر دستگاه های تصفیه آب خانگی در بسیاری از لوازم برقی که با آب سر و کار دارند، نظیر ماشین لباسشویی، یخچال های ساید بای ساید و ماشین ظرفشویی استفاده می شود. 


شیر برقی دارای سیم پیچ، فنر و آهن ربا می باشد و با عبور برق از آن، میدان مغناطیسی و حالت آهنربایی ایجاد می شود، در این حالت دیافراگم موجود در شیر برقی باز شده و آب از آن عبور می کند. هنگامی که برق قطع می شود، با فشار فنر، دیافراگم بسته شده و جریان آب قطع می شود.  در برخی شیرهای برقی عملکرد شیر به صورت معکوس می باشد، یعنی شیر در حالت عادی باز است و با عبور جریان برق از آن، شیر در حالت بسته قرار می گیرد. برخی شیرهای برقی دیگر نیز به صورت متفاوت عمل می کنند، مصرف کننده می تواند بر اساس نیاز خود زاویه باز و بسته بودن دیافراگم را کم یا زیاد کرده و میزان جریان آب عبوری از شیر را کنترل نماید.


در دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولاً جهت کنترل عمکرد شیر برقی به صورت خودکار و دقیق از سنسورهایی به نام سنسور فشار بالا و پایین استفاده می گردد. شیر برقی قطعه گران قیمتی در دستگاه تصفیه آب خانگی است و از تکنولوژی نسبتاً جدیدی استفاده می کند. بسیاری از دستگاه های تصفیه آب قدیمی و ارزان قیمت فاقد شیر برقی هستند و برای کنترل جریان ورود و خروج آب در دستگاه از قطعه پلاستیکی به نام چهار راهی دارند. در چهار راهی دو مسیر آب وجود دارد، که از طریق یک دیافراگم لاستیکی از یکدیگر جدا می شوند. این قطعه دارای دو ورودی و دو خروجی آب می باشد. عملکرد چهار راهی به این صورت است که آب ورودی از طریق چهار راهی وارد ممبران شود و پس از فیلتر شدن توسط فیلتر ممبران به سمت دیگر چهار راهی وارد شده و پس از آن به مخزن تصفیه آب می ریزد. هر زمان که حجم آب در مخزن کاهش یابد، فشار آب در شیلنگ کاهش یافته و دیافراگم مربوط به مسیر آب ورودی به چهار راهی باز می شود. 


مزیت ها و معایب استفاده از شیر برقی در دستگاه تصفیه آب


مزیت مهم استفاده از این قطعه الکتریکی در دستگاه تصفیه آب خانگی جلوگیری از هدر رفتن آب و صرفه جویی در مصرف آب توسط دستگاه تصفیه آب است. مزیت دیگر این شیر کارکرد همزمان آن با دستگاه تصفیه آب می باشد و نیازی به روشن و خاموش کردن آن در دستگاه وجود ندارد. در مجموع می توان گفت شیر برقی عملکردی دقیق دارد و به موقع جلوی عبور آب را می گیرد. همچنین احتمال خرابی این قطعه به نسبت چهار راهی بسیار کمتر است و عمر طولانی تری دارد. 


بیشتر: مراحل شستشو فیلتر ممبران


قیمت شیر برقی در مقایسه با اتصالات و قطعات کوچک الکتریکی دستگاه تصفیه آب خانگی نسبتاً بالا است، که یکی از معایب این قطعه محسوب می گردد. ولی به نسبت عملکرد و طول عمر بالایی که دارد، خرید آن به صرفه می باشد. بروز ایراد در شیر برقی می تواند مسیر عبور آب را مسدود کرده و از رسیدن آب به پمپ و تصفیه آب در ممبران جلوگیری کند. در این صورت پمپ تصفیه آب بدون عبور آب، به کار خود ادامه داده و این مساله می تواند سبب استهلاک و خرابی بیشتر پمپ دستگاه تصفیه آب شود.


مزیت ها و معایب چهار راهی دستگاه تصفیه آب خانگی


اگر چه شیر برقی نسبت به چهار راهی از تکنولوژی پیشرفته تری جهت کنترل ورود و خروج آب به دستگاه بهره برده است، اما به دلیل مزیت هایی مانند عدم مصرف برق و قیمت ارزان تر در برخی دستگاه های تصفیه آب از چهار راهی استفاده می گردد. معایب مهم استفاده از چهار راهی در دستگاه می توان به نصب پیچیده، تاخیر در عملکرد و احتمال بالای پارگی دیافراگم در این قطعه اشاره کرد.

روشن و خاموش شدن پمپ توسط سوییچ های بالا و پایین در دستگاه انجام می شود، اما عملکرد چهار راهی بر اساس میزان فشار آب در مخزن می باشد، بنابراین در صورت کاهش یا افزایش فشار مخزن، مسیر آب توسط چهار راهی باز یا بسته می شود. اختلاف در تشخیص فشار توسط سوییچ ها و چهار راهی می تواند موجب تاخیر در عملکرد چهار راهی شود. در چهار راهی جریان آب تصفیه شده و تصفیه نشده به وسیله واشرهای پلاستیکی از هم جدا شده اند. در صورت پاره شدن و یا پوسیدگی این واشرها، آب تصفیه نشده با آب تصفیه شده مخلوط شده و TDS آب بالا می رود. 


اگر قصد دارید که قطعه شیر برقی را در دستگاه تصفیه آب خانگی خود نصب نمایید یا عملکرد دستگاه تصفیه آب شما با مشکل مواجه گردیده است، می توانید با کارشناسان فنی وبسایت تصفیه آب آبین تماس حاصل فرمایید. متخصصان تصفیه آب مجموعه ما همه روزه آماده پاسخگویی به نیازها و مشکلات شما هستند.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر