روش های تصفیه آب در طبیعت

روش های تصفیه آب در طبیعت


آیا تا الان در موقعیتی قرار گرفته اید که نیاز به تصفیه آب با کمترین امکانات داشته باشید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که چرا آب در بعضی از رودخانه ها که گیاهان آبزی در آن ها زندگی می کنند تا این حد شفاف است؟ استفاده از چه گیاهانی در تصفیه آب موثر است؟ چه راه هایی برای تصفیه فوری آب وجود دارد؟


گاهی برای همه ما اتفاق افتاده است که در مکان هایی برای نوشیدن آب نیاز به تصفیه آن با حداقل امکانات داریم. اگر در مورد راه هایی برای تصفیه آب با استفاده از کمترین امکانات هستید مطالب زیر کمک خوبی برای شما در این زمینه دارد. یکی از اصلی ترین دغدغه ها برای افرادی که قصد سفر به طبیعت را دارند به همراه داشتن آب سالم برای آشامیدن است. در برخی از موارد امکان حمل منابع آب سنگین در بسیاری از مسافرت ها وجود ندارد و یا منبع آب آشامیدنی به پایان می رسد. راه حل مناسب برای تامین آب با کیفیت مطلوب در این شرایط چیست؟ در ادامه به بررسی برخی از عواملی که با استفاده از آن می توان سطح کیفی آب را در طبیعت افزایش داد می پردازیم:

 


1.    جوشاندن آب 


یکی از ساده ترین راه ها برای تصفیه حدودی آلاینده ها در طبیعت جوشاندن آب است. در این روش حتما باید توجه کنید که آب به اندازه کافی جوشیده شود، تا تمام آلاینده های میکروبی در آن از بین بروند. معمولا تمام میکروارگانیسم های موجود در آب با پنج تا ده دقیقه از بین می روند. اگر قصد تصفیه آب را در ارتفاعات بالایی دارید بهتر است آب را برای مدت طولانی تری بجوشانید. اما استفاده از این روش نمی تواند گل و لای آب را از بین ببرد بنابراین اگر گل و لای آبی که قصد استفاده از آن را دارید زیاد است می توانید با کمک از یک فیلتر شنی دست ساز گل و لای آب را تا حدودی جدا کرده و بعد از جوشاندن برای از بین رفتن برخی از آلاینده ها مثل انگل استفاده کنید.


2.    تقطیر


همان طور که بسیاری از ما می دانیم خوردن آب شور می تواند تشنگی را چند برابر کند. اما اگر تنها منبع آبی را که در طبیعت به آن دسترسی دارید شور است می توانید از روش تقطیر برای شیرین کردن آب استفاده کنید. برای انجام این روش ابتدا باید لیوانی را در یک ظرف قرار دهید در ادامه آب شور را در اطراف لیوان بریزید و آب را بجوشانید. در این مرحله می توانید از درپوش برای جمع شدن بخار آب استفاده کنید. در ادامه بخار آب با درپوش برخورد کرده و به مایع تبدیل می شود. این روش برای تصفیه آب بسیار وقت گیر است اما اگر هیچ منبعی برای نوشیدن آب آشامیدنی به غیر آب شور در اطراف شما نیست بهترین راه استفاده از روش تقطیر برای تصفیه آب می باشد.


3.    استفاده از انرژی خورشیدی


شاید برای شما جالب باشد که بدانید در برخی از دستگاه های تصفیه آب از فیلتری به اسم UV استفاده می شود. اساس کار این فیلتر در دستگاه های تصفیه آب این است که با استفاده از لامپ UV آب را در معرض اشعه فرابنفش قرار می دهند. بنابراین در طبیعت می توان از اشعه فرابنفش خورشید برای از بین بردن آلاینده های موجود در آب است. برای انجام این روش می توان از بطری های پلاستیکی شفاف استفاده کرد. به این صورت که باید آب را در بطری های پلاستیکی در معرض نور آفتاب قرار داد. اما استفاده از این روش معایبی را هم دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم: 1- برای این که آلاینده های موجود در آب به طور کامل از بین بروند باید بطری های آب را چند روزی در معرض نور خورشید قرار داد بنابراین این روش بسیار وقت گیر است. 2- تابش نور خورشید به بطری های پلاستیک می تواند باعث ورود آلاینده به آن شود و این موضوع کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهد. 3- استفاده از این روش تنها برای مناطق بیابانی کارایی دارد.


4.    استفاده از نی تصفیه آب (Life Straw) 

 

از بهترین وسیله هایی که می توانید در سفر برای تصفیه آب از آن استفاده کنید، نی کمپینگ است. این وسیله را که بسیار کوچک و سبک می باشد می توان از فروشگاه های کوهنوردی و طبیعت گردی تهیه کرد. استفاده از نی کمپینگ می تواند سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش دهد اما مطمئنا نمی تواند همه آلاینده های موجود در آب را مثل باکتری و ویروس از بین ببرد. در ساختار این ابزار معمولا از فیلترهای کربنی استفاده می شود. کربن ماده ای است که می تواند برخی از آلاینده های موجود در آب و در کنار این بو و طعم آن را از بین ببرد. استفاده از این نی تصفیه آب برای موارد ضروری در طبیعت بسیار کاربردی است، بنابراین به همراه داشتن آن در سفرهایی که طول سفر نامعلوم و منبع آب کافی نیست می تواند بسیار کاربردی باشد.

 

  تصفیه آب با لایف استراو


5.    تصفیه آب با استفاده از گیاهان


برای انجام این روش باید از گیاهان وحشی استفاده کرد به این صورت که باید چند روز پیش از تمام شدن منبع آب، اقدام به انجام این روش برای تصفیه آب بکنیم. به این نکته توجه کنید که ممکن است برخی از گیاهان سمی باشند. برای انتخاب گیاه مناسب این کار بهتر است به نکاتی مثل این توجه کنید که گیاه مدت مناسبی را به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار بگیرد. شاخه ای از برگ های پهن و سالم را برداشته و شاخه را تکان دهید تا حشره ای در برگ ها نباشد. دور برگ ها را با استفاده از نخ به صورتی ببندید که کاملا در کیسه پلاستیکی قرار بگیرند. کیسه پلاستیکی را طوری محکم ببندید که آب از آن خارج نشود. بعد از گذشت چند روز که آب از گیاه به کیسه پلاستیکی وارد می شود شما می توانید از این آب برای نوشیدن استفاده کنید.


6.    استفاده از کلراین و یا ید برای تصفیه آب

 

 

اگر هنوز سفر خود را آغاز نکردید به همراه داشتن یک بطری کلراید و یا ید می تواند در موارد ضروری کمک بسیار خوبی به شما داشته باشد. برای انجام این روش کافی است مراحل را دنبال کنید:1- در ابتدا به لوله و یا بطری نیاز دارید که دو طرف آب باز شود، مقداری از کلراید را به آب اضافه کنید (این که مقدار افزودن کلراید به آب باید به چه اندازه باشد بسته به دما و میزان آلودگی آب متفاوت است مثلا برای آبی که سطح آلاینده های موجود در آن بسیار بالاست 4 قطره و برای آب با میزان آلاینده های کمتر 2 قطره از این محلول کافی است).2- در ظرف را ببندید و محلول را به خوبی تکان دهید. 3- در بطری را از سمت دیگر باز کنید و حدودا 6 سانت از آب را دور بریزید. 4- در ظرف را به خوبی و محکم ببندید و آن در مکانی تاریک به مدت 30 دقیقه قرار دهید.


این مراحل مربوط به استفاده از کلراید برای تصفیه آب است اما از دیگر موادی که می توان برای تصفیه آب در طبیعت استفاده کرد ید است به این صورت که: 1- ظرف را از آب پر کنید و محلول ید را به آن اضافه کنید (برای آب با میزان آلاینده های بالا 10 و آب شفاف 5 قطره کافی است) 2- ظرف آب را کاملا تکان دهید و مطمئن شوید که آب با محلول به خوبی ترکیب شده است. 3- بطری را به مدت یک ساعت در مکانی تاریک قرار دهید. استفاده از این روش ممکن است کمی طعم آب را تحت تاثیر قرار دهید اما در مواقع اضطراری استفاده از آن می تواند کاربردی باشد.

 


7.    فیلتر تصفیه آب جاذبه ای 


عملکرد این فیلترها با استفاده از جاذبه زمین است به این صورت که باید مخزن را از آب پر کرده و آن را در ارتفاع مشخصی قرار داد. در ادامه آب با استفاده از جاذبه زمین و از طریق شیلنگ به پایین جریان پیدا می کند. از مزایای استفاده فیلتر تصفیه آب جاذبه ای برای استفاده در طبیعت این است که قسمت های داخلی آن قابل تعویض می باشد و می توان از آن برای تعداد زیادی از افراد در مسافرت استفاده کرد. 


علاوه بر مواردی که گفته شد می توان از روش های بسیاری برای تصفیه آب در طبیعت استفاده کرد اما به این موضوع توجه کنید که در بسیاری از موارد حداقل امکانات در اختیار ماست. به همین دلیل استفاده از روش هایی که بتوان فرایند تصفیه آب را با حداقل امکانات انجام داد اهمیت ویژه ای دارد. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر