چگونه آب آشامیدنی به پیشگیری از عفونت‌های ادراری کمک می‌کند؟

چگونه آب آشامیدنی به پیشگیری از عفونت‌های ادراری کمک می‌کند؟

عفونت ادراری (UTI) یک بیماری مرتبط با سیستم ادراری است که معمولا خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به آن هستند. سیستم ادراری شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار می‌شود. بیشتر عفونت‌های دستگاه ادراری، مثانه یا مجاری ادراری را درگیر می‌کنند. در صورتی که عفونت ادراری در مثانه ایجاد شود، می‌تواند بسیار ناخوشایند و دردناک باشد اما اگر این عفونت به کلیه‌ها سرایت کند، ممکن است مشکلات جدی برای سلامت فرد ایجاد کند.

 

عفونت ادراری چگونه به وجود می‌آید؟


UTI معمولا زمانی رخ ‌می‌دهد که باکتری‌ها وارد مجرای ادرار شده و شروع به انتشار در مثانه یا کلیه ‌کنند. سیستم ادراری به گونه‌ای طراحی شده است که از رشد این باکتری‌ها جلوگیری کند اما گاهی اوقات این سیستم توانایی لازم برای جلوگیری از عفونت را نداشته و باکتری‌ها به سرعت در این محیط رشد می‌کنند. اکثر مواقع برای درمان عفونت از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که این دارو‌ها بعد از مدتی تاثیر خود را از دست داده و باعث آسیب به کبد نیز می‌شوند. با وجود تمام روش‌های درمانی این بیماری، بهتر است تا با انجام اقدامات لازم از خطر ابتلا به این عفونت جلوگیری کرد.


یکی از ساده‌ترین و به صرفه‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری، مصرف کافی آب است. از جمله مزیت های آب تصفیه شده برای سلامتی، می‌توان به تمیز شدن مسیر مجاری ادراری و جلوگیری از بروز این بیماری عفونی اشاره کرد.

 

علائم عفونت ادراری

 

عفونت ادراری در افراد مختلف با توجه به عوامل مختلفی نظیر سن، جنسیت، سوابق بیماری و سایر موارد، می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد. البته معمولا تا مدتی هیچ علائمی ‌از این بیماری در فرد وجود ندارد، اما در حالت کلی این علائم شامل موارد زیر است:

 

علائم عفونت ادراری


•    تمایل شدید به ادرار کردن که معمولا از بین نمی‌رود
•    احساس ناراحتی و سوزش هنگام خروج ادرار
•    نیاز به دفع مکرر و به مقدار کم
•    ادرار کدر و یا قرمز و صورتی رنگ
•     نشانه‌هایی از خون در ادرار
•    ادرار با بوی قوی
•    درد لگن، درد زنانه به ویژه در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوان شرمگاهی
•    بروز حالت تهوع، استفراغ، تب در موارد خاص
•    درد زیر شکم، پهلو و کمر در شرایط خاص‌تر


در صورت بروز هر یک از علائم بالا بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید. توجه کنید که حتی اگر احساس می‌گنید که علائم شما برطرف شده است، همچنان باید دوره درمان شما کامل شود زیرا در صورتی که این دوره ناقص باشد، ممکن است که علائم عفونت بعد از مدتی دوباره عود کنند.

 

احتمال بروز عفونت ادراری در چه کسانی بیشتر است؟

 

به طور کلی عفونت ادراری در بین خانم‌ها بسیار شایع‌تر است و بسیاری از آن‌ها در زندگی خود حداقل یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. از جمله عوامل ایجاد عفونت ادراری در افراد مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

احتمال بروز عفونت ادراری در چه کسانی بیشتر است؟


1.    آناتو‌می ‌خاص مجاری ادراری خانم‌ها که باعث می‌شود احتمال ابتلا به عفونت در آن‌ها بیشتر باشد.
2.    احتمال ابتلا به این عفونت از طریق فعالیت جنسی وجود دارد.
3.    یائسگی و کاهش میزان استروژن می‌تواند بر روی مجرای ادراری تاثیر گذاشته و باعث ایجاد عفونت شود.
4.    برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند باعث بروز عفونت در دستگاه ادراری خانم‌ها شوند.
5.    مشکلات دستگاه ادراری نوزادان به هنگام تولد
6.    سنگ کلیه یا بزرگ شدن پروستات که می‌تواند از دفع ادرار جلوگیری کرده و باعث ایجاد عفونت شود.
7.    مشکلات سیستم ایمنی بدن که می‌تواند توانایی لازم برای از بین بردن میکروب‌ها را کاهش دهد.
8.    داشتن سابقه جراحی دستگاه ادراری و عفونت ادراری
9.    ابتلا به بیماری دیابت تاثیر زیادی بر روی عفونت‌های دستگاه ادراری دارد.
10.    انسداد در مجاری ادراری و سنگ کلیه نیز تاثیر زیادی در ابتلا به این عفونت دارند.


مزیت نوشیدن آب تصفیه شده در پیشگیری از عفونت ادراری

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف روزانه آب به مقدار کافی، می‌تواند از بروز مشکلات عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کند. اگرچه نوشیدن آب به مقدار کافی ممکن است برای همه آسان نباشد اما همچنان توصیه می‌شود که روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب به رقیق شدن ادرار کمک ‌می‌کند و همین امر منجر به دفع بیشتر ادرار ‌می‌شود. درواقع آب این امکان را فراهم می‌کند که باکتری‌ها تا قبل از شروع عفونت ادراری، از دستگاه ادراری خارج شوند.


با وجود تاثیر مثبتی که نوشیدن آب بر روی سلامتی افراد و پیشگیری از بیماری‌های مختلف دارد باید توجه داشته باشید که آب تصفیه شده نیز ممکن است حاوی عوامل بیماری‌زا باشد. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن میکروب، باکتری، سرب، جیوه، آثار زنگ آهن و سایر عوامل بیماری‌زا، استفاده از دستگاه تصفیه آب است. دستگاه تصفیه آب با استفاده از فیلترهای مختلف و بکارگیری فرآیندهای فیلتراسیون آب، قادر به بالا بردن کیفیت آب آشامیدنی شما هستند. البته توجه داشته باشید که انتخاب دستگاه تصفیه مناسب و فیلتر تصفیه آب با کیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا به همان اندازه که آب تصفیه شده می‌تواند برای بدن مفید باشد، آبی که به درستی تصفیه نشده باشد هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای شما شود.


پیشنهاد ما به شما، خرید دستگاه تصفیه آب از وبسایت فروشگاهی آبین است که یکی از معتبرترین مراکز برای خرید تجهیزات تصفیه آب می‌باشد. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره در این زمینه از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان و مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 7
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (7)
باقری
باقری
عفونت اداری یکی از بدترین عفونت هاست که درد و سوزش بسیار زیادی داره. من نمی‌دونستم خوردن آب از بروز این عفونت جلوگیری می‌کنه.
کیان
کیان
سلام.‌ عفونت اداری خیلی بده من به این بیماری مبتلا شدم خیلی اذیت کننده بود. احساس سوختگی شدید داخل ادرارم داشتم واقعا دیگه دلم نمی‌خواهد این بیماری رو بگیرم.
حیدری
حیدری
عفونت اداری خیلیییی خیلی بده من یکبار تجربه گرفتن این بیماری رو داشتم خیلی اذیت و داغون شدم. الان دیگه به اندازه مناسب آب مصرف میکنم که دیگه این بیماری رو نگیرم.
عباس سرحانی
عباس سرحانی
همون قدر که غذای مصرفی ما مهم هست و باید توجه داشت که چه چیزهایی میخوریم آب آشامیدنی ما هم بسیار مهمه که سالم باشه و به خوبی تصفیه شده باشه
پروانه طهماسب
پروانه طهماسب
متاسفانه خانم ها همگی در معرض عفونت ادراری هستند و کمتر خانمی هست که حداقل یکبار به عفونت های ادراری دچار نشده باشه و اولین چیزی که به پزشک مراجعه میکنید و بهتون میگن اینه که آب زیاد بخورید تا عفونت دفع بشه
مهین دارابی
مهین دارابی
حتما روزانه ۶ تا ۸لیوان آب رو مصرف کنید بخاطر پوست و مو و عملکرد های کلیه و روده بسیار خوبه که استفاده بشه و از سنگ کلیه هم جلوگیری می‌کنه
زهرا مولایی
زهرا مولایی
هرکس در طول زندگی حتما به عفونت های ادراری دچار شده چون بسیار شایع هست مخصوصا بین خانم ها و اولین چیز دکتر بهتون میگه که آب فراوان بنوشید
ارسال نظر