نقش آب در عملکردهای بدن انسان

نقش آب در عملکردهای بدن انسان

همه می دانیم که آب تا چه اندازه برای ادامه حیات ضروری است اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وقتی آب می نوشید چه اتفاقی می افتد؟


آب تنها از بدن عبور نمی کند بلکه در فرایندهای حیاتی بدن مورد استفاده قرار می گیرد و در سراسر بدن انسان پخش می شود. آب در تمام عملکردهای بدن انسان نقش دارد.


در این مطلب از مجموعه مقالات آبین قصد داریم تا مسیر آب را در بدن دنبال کنیم و ببینیم چرا نوشیدن آب تا این اندازه برای سلامت بدن ضروری است.


نقش آب در بدن انسان و اهمیت آن


آب برای بدن انسان بسیار مهم است زیرا در مسیر حرکت خود به سمت مثانه در عملکردهای زیادی شرکت می کند. آب در این سفر فواید زیادی به انسان می رساند.


آب برای حذف مواد زائد، روان سازی اندام ها، تنظیم دمای بدن و حمایت از جذب مواد مغذی استفاده می شود. در واقع، حدود 70 درصد آب حتی به مثانه نمی رسد، زیرا عملکردهای مهم تری در سایر نقاط بدن دارد.


خلاصه که ادامه زندگی بدون آب ممکن نیست. آب آشامیدنی برای سلامت انسان ضروری است و بر مجموعه عملکردهای بدن انسان تأثیر می گذارد. هرچه آب بیشتر و با کیفیت تری بنوشیم، بدن ما بهتر می‌تواند نظم خود را حفظ کند.


آیا هر نوع آبی برای بدن انسان قابل استفاده است؟


بله؛ اگر در شرایط اضطراری قرار داشتید نوشیدن آب کثیف و آلوده بهتر از تشنه ماندن است.


مصرف آب تمیز باید در اولویت قرار گیرد زیرا خطر وجود آلاینده هایی که می توانند تاثیرات جدی بر سلامت انسان داشته باشند را به همراه ندارد. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از مردم آب آشامیدنی خود را تصفیه می کنند؛ زیرا آب تصفیه شده عاری از آلودگی است و نوشیدن آن ایمن و سالم است.


آب چه عملکردی در بدن دارد؟


می دانیم که مصرف آب ضروری است، اما واقعا چه چیزی آن را تا این اندازه حیاتی کرده است؟ برای پاسخ به این سوال به برخی عملکردهای آب در بدن نگاهی می اندازیم.


•    آب و سلامت مغز


یکی از مهمترین نقش های آب در مغز انجام می شود. آب سلول های مغز را هیدراته می کند و به آن ها اجازه می دهد تا عملکردهای بدن انسان را انجام دهند. عملکردهای مغزی نیز به نوبه خود حرکت را کنترل کرده و دمای بدن را تنظیم می کنند.


مغز نقش کلیدی در اجرای اینکه بدن چه کاری انجام دهد ایفا می کند. در صورتی که سلول های مغزی به درستی هیدراته شوند بهترین عملکرد را خواهند داشت.


آب همچنین مواد مغذی را برای مغز فراهم می کند که با کمک به حفظ تمرکز، کاهش خستگی ذهنی و بهبود تمرکز از سلامت مغز حمایت می کند.


•    آب و عملکرد کلیه ها


وجود آب برای کلیه ها حیاتی است  و در واقع کلیه ها بدون آب نمی توانند کار کنند. وظیفه اصلی کلیه ها "تصفیه سموم از بدن" است.


کلیه ها می توانند حدود نیم فنجان آب را در دقیقه تصفیه کنند. کلیه ها به غیر از دفع مواد زائد از بدن در ساخت هورمون هایی که برای ساخت گلبول های قرمز خون، حفظ استخوان های قوی و سالم و کنترل فشار خون استفاده می شوند نیز مشارکت دارند.


آب به کلیه‌ ها کمک می‌کند تا مواد زائد را تصفیه کنند و رگ ‌های خونی را گشاد نگه می‌دارد تا خون آزادانه در آن ها به گردش درآید.


نوشیدن مایعات به مقدار کم می تواند باعث مشکلات جدی کلیوی از جمله سنگ کلیه و عفونت شود.


•    نقش آب در تنظیم دمای بدن


آب می تواند گرما را به طور موثر منتقل و جذب کند. به همین دلیل است که از آن در کنترل دمای بدن استفاده می شود.


آب به خاطر ظرفیت گرمایی ویژه بالایی که دارد پیش از گرم شدن می تواند گرمای زیادی را به خود جذب کند. به همین خاطر است که سلول ها را هیدراته می کند تا از تغییرات دمایی ناگهانی در بدن جلوگیری شود.


خون نیز عمدتا از آب ساخته شده است. خون برای حفظ گرمای بدن آن را از اجزای مختلف به اندام‌ های حیاتی منتقل می‌کند و برای آزادسازی گرمای اضافه نیز به سمت سطح پوست جریان می‌ یابد. همچنین هنگام تنفس و عرق کردن نیز گرمای اضافی از طریق بخار آب موجود در نفس و پوست ما آزاد می شود.


•    آب و هضم غذا


افزایش مصرف مایعات اغلب به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود. کمبود آب در بدن به یبوست شدید ختم می شود.


آب در روده کوچک عملکرد مضاعفی دارد. جذب آب به بدن انسان اجازه می دهد تا مواد مغذی را جذب کند و مولکول های آب نیز برای نرم کردن مدفوع به کار می روند.


افزایش هیدراتاسیون بهترین راه برای جلوگیری از یبوست است. طبق مطالعات انجام شده در این زمینه مصرف آب معدنی حاوی سدیم و منیزیم در بهبود دفع مدفوع و ثبات حرکت روده ها مفید است. به طور کلی نقش آب در عملکردهای بدن انسان و به خصوص دستگاه گوارش بسیار حیاتی است.


•    آب و کاهش وزن


نوشیدن آب می تواند احساس سیری را افزایش دهد و منجر به کاهش وزن خواهد شد. آب همچنین قادر است متابولیسم را بالا برده و سرعت کالری سوزی از غذا را در طول روز افزایش دهد. این مورد هم در امر کاهش وزن بسیار تاثیرگذار است.


وجود آب اضافه در بدن وزن آن را موقتا افزایش می دهد. اگر می خواهید مقدار مصرف وعده غذایی خود را کمتر کنید بهتر است پیش از صرف آن آب بنوشید تا احساس سیری کاذب به شما دست دهد.


اگر افراد دارای اضافه وزن سه بار در روز و قبل از غذا 0.5 لیتر آب بنوشند وزن بدن و چربی آن ها کاهش پیدا می کند.


•    آب و پیشگیری از سردرد


آب نه تنها فرآیندهای بدن را تسهیل می کند بلکه سردرد و میگرن را هم در برخی افراد کاهش می دهد. کم آبی همواره با بروز سردرد همراه است. بنابراین نوشیدن آب می تواند از سردرد جلوگیری کند زیرا بدن شما حجم آب مورد نیاز خود را دریافت می کند.


برخی از مطالعات نشان داده اند که هیدراتاسیون علائم را در افرادی که سردردهای مکرر را تجربه می کنند کاهش می دهد. به عنوان مثال زمانی که افراد مبتلا به میگرن مصرف مایعات خود را افزایش می دهند از شدت سردردهای آن ها کاسته می شود.


مسیر حرکت آب در بدن انسان


مسیر حرکت آب در بدن به صورت کامل در ادامه شرح داده شده است:


مرحله 1: حرکت آب در دهان
مرحله 2: ورود آب به معده
مرحله 3: عبور آب از روده کوچک
مرحله 4: جذب مجدد آب در روده بزرگ
مرحله 5: ورود آب به کلیه ها
مرحله 6: خروج آب از بدن انسان


در کنار مزایای بی شماری که مصرف آب برای سلامتی بدن در پی خواهد داشت باید متذکر شویم که کیفیت و سلامت نیز بسیار مهم است. به همین جهت توصیه می کنیم از دستگاه تصفیه آب خانگی برای بهره مندی از آبی سالم و پاک استفاده کنید. آب اضافی که در فرآیندهای سراسر بدن مورد نیاز نیست را می توان حذف کرد. راه های مختلفی وجود دارد که بدن انسان از طریق آن ها آب را دفع می کند:


1. دفع آب از طریق سیستم ادراری


سیستم ادراری به عنوان یک فیلتر تصفیه خون عمل می کند. این سیستم تضمین می کند که مواد زائد، سموم و نمک های اضافی از طریق ادرار از بدن خارج می شوند.


فیلتراسیون در سیستم ادراری مراحل مختلفی دارد که از جمله آن ها باید به تصفیه خون، جداسازی مواد مغذی سالم و ضروری از سموم، ذخیره ادرار و دفع ادرار از بدن اشاره کرد.


مراحل درگیر در سیستم ادراری به شرح زیر می باشند:


1. کلیه ها خون را از تعدادی شریان های کوچک دریافت می کنند.
2. سپس این خون را تصفیه می کنند و سموم را از مواد مغذی سالم جدا می سازند.
3. پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی به جریان خون بازگردانده می شوند.
4. مواد زائد با آب ترکیب شده و به عنوان ادرار به مثانه فرستاده می شوند.
5. در نهایت ادرار وارد پیشابراه شده و از بدن شما خارج می شود.


2. دفع آب از طریق مدفوع


نوشیدن آب زیاد می تواند به نرم شدن مدفوع و دفع آسان آن کمک کند. اما این موضوع به این معنا نیست که هرچه آب بیشتری بنوشید مدفوع نرم تر شود بلکه محدودیتی برای دفع آب اضافه از طریق آن وجود دارد.


آب در بیشتر موارد از طریق روده بزرگ به مدفوع هدایت می شود. انقباضات عضلانی مدفوع را به سمت راست روده می رانند تا از آن جا دفع شود.


3. دفع آب از طریق عرق


تعریق در واقع عمل آزاد کردن آب از طریق پوست به عنوان یک عامل خنک کننده در اوقاتی است که دمای داخلی بدن افزایش پیدا کرده است. تعریق معمولا زمانی اتفاق می ‌افتد که هوا گرم است یا فرد فعالیت بدنی دارد. به این ترتیب عملکردهای بدن انسان در دمای مناسب ادامه پیدا می کند.


غدد عرق در اکثر پستانداران یافت می شود. هنگامی که دمای بدن ما افزایش می یابد، غدد تعریق در راستای ترشح آب به سطح پوست توسط سیستم عصبی سمپاتیک تحریک می شوند. به بیان ساده تر بدن ما از عرق به عنوان وسیله ای برای کنترل دما استفاده می کند.


همه ما روزانه مقدار کمی از آب موجود در بدن را خصوصا در ناحیه پاها و زیر بغل از دست می دهیم.


در عین حال میزان تعریق را صرفا دمای بدن و سیستم سمپاتیک تعیین می کند و ربطی به مقدار آب مصرف شده ندارد. بنابراین نوشیدن آب به مقدار زیاد به این معنی نیست که بیش از حد عرق خواهید کرد.


4. دفع آب از طریق تنفس


اگر دستتان را جلوی دهانتان بگیرید و چند ثانیه به این شکل نفس بکشید، متوجه خواهید شد که دستتان نه تنها گرم شده بلکه مرطوب است. رطوبت موجود به این دلیل است که مقدار کمی آب از طریق تنفس ما آزاد می شود.


بدن ما به طور مداوم در حین نفس کشیدن آب از دست می دهد. حتی اگر فعالیت بالایی نداشته باشیم و زیاد از حد عرق نکنیم باز هم بخشی از مایعات موجود در بدن خود را از طریق رطوبت خارج شده در تنفس از دست خواهیم داد.


بدن انسان روزانه یک فنجان آب را فقط از طریق تنفس از دست می دهد. اما علت دفع رطوبت از طریق تنفس چیست؟ چرا هنگام نفس کشیدن آب از دست می دهیم؟ هوای دمیده شده در ریه‌ های ما مرطوب می‌شود. هنگامی که این هوا را از بدن خود خارج می کنیم، به طور طبیعی حاوی رطوبت زیادی است. هوای بازدم کاملا از آب اشباع شده و دارای رطوبت 100٪ است.


سوالات متداول در زمینه آب آشامیدنی در بدن انسان

 

در آخر به بررسی برخی از سوالات رایج در زمینه آب آشامیدنی و تاثیر آن در بدن انسان می پردازیم:


1. روزانه باید چند لیتر آب مصرف کنیم؟


به طور کلی زنان باید 2 لیتر آب در روز بنوشند و مردان 2.5 لیتر. اما با این وجود بدن هر فرد متفاوت است و نیازهای مخصوص به خود را دارد.


مقدار مناسب مصرف مایعات در هر شخص با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال ورزشکارانی که زیاد عرق می کنند باید سریع تر از افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند مایعات از دست رفته بدن خود را جبران کنند.


مطمئن شوید که روزانه حدود 2 لیتر آب می نوشید و نیازهای بدن خود را برطرف می کنید.


2. مصرف چه نوع آبی برای بدن بهتر است؟


آب لوله کشی برای هیدراتاسیون خوب است، اما مایعات خاصی وجود دارند که برای بدن بهتر از سایرین هستند.


آب معدنی حاوی سدیم، منیزیم و کلسیم فواید آشکاری دارد و مواد معدنی مورد نیاز برای تسهیل عملکردهای بدن انسان صحیح را فراهم می کند. جذب مواد معدنی از طریق مایعات دارای مزایایی است که به تنظیم خلق و خو، هضم و قند خون کمک می‌کند و باعث بهبود ایمنی، استحکام استخوان ‌ها و کیفیت خواب می‌شود.


آب تصفیه شده نیز برای بدن شما بسیار حائز اهمیت است زیرا فاقد هرگونه آلاینده‌ بوده (که در اکثر منابع آب شهری یافت می‌شود) که برای بدن مشکل ایجاد می کنند. جذب برخی از آلاینده ها حتی به مقدار کم نیز می تواند عواقبی در حوزه سلامت در پی داشته باشد.


برای این که از سلامت آب آشامیدنی خود اطمینان حاصل کنید لازم است تا با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی پیش از مصرف آن را تصفیه کنید. جهت مشاهده و خرید تصفیه آب مورد نیاز خود به وب سایت آبین مراجعه کرده و یا از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان ما به مشاوره بپردازید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 6
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (6)
پروین
پروین
به نظرم آدم اگه روزی هشت لیوان آب آشامیدنی تصفیه شده رو مصرف کنه دیگه هیچ بیماری نمیگره.
طاهره پهلوان
طاهره پهلوان
بسیار کامل و جامع اهمیت نوشیدن آب رو توضیح دادین و اینکه تا چه حد مصرف آب برای بدن ضروری هست و کمک کننده برای سلامت بدن می باشد
کبرا سماواتی
کبرا سماواتی
من دکتر تغذیه هم که رفتم برای کاهش وزن بهم گفتن که مصرف آب رو بیشتر کنم مخصوصا قبل از غذا تا حس سیری ایجاد بشه و باعث بشه کمتر غذا خورده بشه
فریده قطبی زاده
فریده قطبی زاده
از این سایت دستگاه تصفیه آب رو سفارش دادم که باید بگم بسیار به لحاظ طعم و مزه آب عالی بود و به موقع هم بدستمون رسید و اذیت نشدیم
فاضل علی پور
فاضل علی پور
واقعا آب سالم روی تمام عملکردهای بدن تاثیر میزاره و چقدر قشنگ این مقاله همه ی موارد رو به صورت تیتروار و خلاصه وار همه ی موارد رو توضیح داد
فاطمه پناهی
فاطمه پناهی
همون طور که آب سالم برای بدن بسیار ضروری و مفید هست آب ناسالم هم برای بدن مضر هست حتما سعی کنید دستگاهی بگیرید که کیفیت خوبی داشته باشه
ارسال نظر