انواع کربن های فعال را با چه قیمتی بخریم؟

انواع کربن های فعال را با چه قیمتی بخریم؟


کربن اکتیو یکی از پرکاربردترین مواد در حوزه تصفیه آب آشامیدنی و صنعتی می باشد، همچنین از این ماده به دلیل جذب سطحی بالایی که دارد، در صنایع مختلف دیگری نیز استفاده می شود. کربن اکتیو یا همان کربن فعال دارای منافذ کوچک و کم حجم می باشد و در فرآیندهای جذب و واکنش های شیمیایی بهترین عملکرد را دارد.

این ماده می تواند به خوبی بو، رنگ، طعم نامطبوع و کلر موجود در آب را حذف کند و به همین علت چندین مرحله از تصفیه آب را در بسیاری از دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی بر عهده دارد.

کربن اکتیو انواع مختلف با ویژگی های متفاوتی دارد، به همین دلیل قیمت آن ها با هم یکسان نیست. این ماده توسط برندهای مختلف تولید می شود و به دلیل وارداتی بودن محصول قیمت آن به علت نوسانات ارز تغییر می کند. در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت کربن فعال می پردازیم: 


تاثیر نوع کربن اکتیو بر قیمت آن 


کربن اکتیو انواع مختلفی از جمله کربن پودری، گرانول و میله ای دارد. این سه نوع کربن فعال ویژگی های متفاوتی با هم دارند و به همین دلیل قیمت آن ها نیز متفاوت است.

کربن پودری کوچکترین ذرات را در بین این سه نوع دارد، کربن پودری دارای ذارتی با سایز 1 میلی متر و قطر متوسط 0.15 تا 0.25 میلی متر می باشد، در حالی که ذرات کربن گرانول قطر متوسط 0.2 تا 5 میلی متر دارند.

کربن فعال میله ای و مدادی قطر 0.8 تا 5 میلی متر دارد و با استفاده از متصل کردن ذرات کربن پودری به هم تولید می شود. 

برای مطالعه بیشتر به مقاله انواع کربن اکتیو مراجعه کنید.

 

قیمت کربن اکتیو بر اساس برند 


قیمت کربن اکتیو بر اساس برند 


همانطور که گفتیم برندهای مختلفی از کربن اکتیو در بازار وجود دارد، کیفیت و قیمت کربن فعال برندهای مختلف با هم متفاوت است. کربن اکتیو پریمیوم، نوریت، جاکوبی و ادلر از برندهای موجود در بازار هستند.

تمامی این موارد وارداتی می باشند و به همین علت قیمت آن ها با نوسان قیمت ارز تغییر می کند. کربن اکتیو جاکوبی از بهترین برندهای موجود در بازار است و نسبت به کیفیت، قیمت مناسبی دارد. 


قیمت کربن اکتیو بر اساس کیفیت 


کیفیت کربن اکتیو در قیمت آن تاثیر بسیار زیادی دارد. کیفیت شامل پارامترهای مختلفی از جمله عدد یدی، عدد تانین، عدد ملاس، عدد متیلن بلو، کلرزدایی، وزن مخصوص، عدد سختی یا سایش، فعالیت تتراکلریدی کربن فعال، میزان خاکستر، توزیع اندازه ذرات، مقدار PH و رطوبت می باشد. در ادامه توضیح مختصری برای هر کدام می دهیم: 


•    عدد تانین: قابلیت کربن در جذب مخلوط مولکول های بزرگ و متوسط با این ویژگی مشخص می شود. 
•    عدد یدی: مقدار تخلخل کربن با این عدد مشخص می شود. بالاتر بودن عدد یدی به معنی جذب مواد آلاینده با وزن مولکولی بالا می باشد. 
•    عدد ملاس: توانایی کربن فعال در جذب مولکول های بزرگ با اندازه بیش از 20 آنگستروم مشخص می شود.
•    عدد متیلن بلو: توانایی کربن اکتیو در جذب مولکول های متوسط با عدد متیلن بلو نشان داده می شود.
•    وزن مخصوص: کارایی و کیفیت کربن اکتیو با وزن مخصوص آن مشخص می شود. 
•    عدد سختی: این عدد مقاومت کربن فعال در برابر ساییدگی و حفظ ساختار را مشخص می کند. مقدار این عدد به ماده خام اولیه و میزان فعالیت آن بستگی دارد. 
•    کلر زدایی: میزان عمق کربن لازم برای کاهش سطح کلریک جریان سیال با طول نیمه عمر کلر زدایی کربن مشخص می شود. 
•    رطوبت: مقدار آبی که در شرایط نرمال با کربن فعال به صورت فیزیکی پیوند داده شده است، رطوبت نام دارد. حد مجاز رطوبت کربن بین 3 تا 6 درصد است. 
•    مقدار PH: میزان اسیدی یا بازی بودن کربن فعال با PH مشخص می شود. کربن اکتیو پوسته نارگیل دارای PH 9 تا 11 است. 
•    میزان خاکستر: کمتر بودن میزان خاکستر کربن فعال نشان دهنده کیفیت بالا آن می باشد. از کربن فعال با مقدار خاکستر کم جهت تصفیه آب دریا و آب تازه استفاده می شود. 


تاثیر روش تولید بر قیمت کربن فعال 


کربن اکتیو با دو روش مختلف تولید می شود:

روش تولید یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت کربن اکتیو است. کربن فعال با استفاده از مواد شیمیایی یا با حرارت و بخار آب تولید می شود. برای تولید کربن اکتیو به روش شیمیایی از مواد اسیدی و قلیایی مثل اسید سولفوریک، کربنات پتاسیم و سدیم استفاده می شود.

درمورد اینکه کربن اکتیو چیست و توضیحات کامل آن، این مقاله را حتما مطالعه کنید.

کربن فعال تولید شده با این روش ذرات درشتی دارد و برای تصفیه آب فاضلاب و حذف ذرات درشت از آب استفاده می شود. در روش تولید کربن به وسیله بخار و حرارت، زغال در محیط بسته با دمای 800 تا 1100 درجه سانتی گراد قرار داده می شود. به این صورت زغال فعال تولید می شود، که جذب سطحی بسیار بالایی دارد. 

 

 

قیمت کربن فعال بر اساس نوع تخلخل


قیمت کربن فعال بر اساس نوع تخلخل 


کربن فعال از نظر تخلخل سه نوع مختلف میکرو تخلخل، ماکرو تخلخل و مزو تخلخل دارد. اندازه منافذ در این سه نوع با هم متفاوت است، به همین علت جذب و قیمت متفاوتی دارند.

کربن میکروتخلخل منافذ یک نانومتری دارد، در حالی که منافذ کربن ماکرو تخلخل 25 نانومتر است. کربن اکتیو مزو تخلخل بین این دو قرار دارد و ذرات آن بین یک تا 25 نانومتر می باشد. کربن اکتیو ماکرو تخلخل برای جذب مایعات و گازها بیشترین کاربرد را دارد. 

 

نوع مواد اولیه کربن اکتیو 


کربن اکتیو از مواد مختلفی از جمله زغال پوسته نارگیل، چوب درختان و زغال سنگ تولید می شود. کیفیت و جذب سطحی زغال فعال تولید شده از این مواد با هم متفاوت است. زغال فعال پوسته نارگیل به دلیل گیاهی بودن در تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلترهای تصفیه آب خانگی از کربن فعال پوسته نارگیل ساخته شده اند. در مقیاس صنعتی در صورت تصفیه آب آشامیدنی می توان از زغال پوسته نارگیل استفاده کرد، در غیر این صورت انواع دیگر کربن مناسب هستند. 


تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع کربن اکتیو با کیفیت از برندهای معتبر می باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره در مورد قیمت و خرید کربن فعال از طریق شماره های موجود در سایت با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر