سد کرج کجاست و چه سهمی در آب آشامیدنی دارد

سد کرج کجاست و چه سهمی در آب آشامیدنی دارد

سد کرج یا سد امیرکبیر یکی از معروف‌ترین و بزرگترین سدهای ایران است و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آن را نشنیده باشد. این سد به عنوان اولین سد چندمنظوره در ایران شناخته می‌شود که سهم زیادی در تامین آب مورد نیاز شهر تهران دارد. سد امیرکبیر بر روی رودخانه کرج در شمال این شهر و در مجاورت جاده کرج به چالوس احداث شده است. ایده پردازی و طراحی این سازه توسط چندین شرکت آمریکایی انجام گرفته ولی ساخت سد به دست یک شرکت فرانسوی انجام شده است.


هدف اصلی از احداث سد کرج، کنترل سیلاب‌ها، تامین آب شرب، تامین آب برای مصارف کشاورزی و تولید برق بوده است. احداث این سد باعث شد تا در مصارف مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. تولید برق و تامین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران به عنوان کاربردهای اصلی این سد شناخته می‌شوند. علاوه بر این، دریاچه ایجاد شده در پشت سد، به عنوان یکی از بهترین مراکز گردشگری این منطقه شناخته می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای سد امیرکبیر، پرورش ماهی‌های مختلف از جمله قزل‌آلا و ماهی سفید است.

 

مشخصات سد کرج

 

مشخصات سد کرج

 

سد کرج از دیواره‌های قوسی شکل بلندی از جنس بتن ساخته شده است که ارتفاع آن از پی 180 متر است. این ارتفاع در تاج سد به 390 متر نیز می‌رسد. این سد دارای 6 دریچه بزرگ است که کنترل جریان آب به وسیله آن‌ها انجام می‌شود. احداث این سد، نقش موثری در کنترل کنترل سیلاب‌های رودخانه کرج داشته است. سالیانه حجم زیادی از طغیان آب رودخانه توسط این سازه کنترل شده و مانع از بروز خسارات به مناطق اطراف می‌شود. در جدول زیر مشخصات بیشتر این سد آورده شده است:

 

 

 

طول تاج 390 متر
عرض تاج 7.87 متر
عرض در بستر رودخانه 30 متر
ارتفاع از بستر رودخانه 163 متر
ارتفاع از پی  180 متر
تعداد دریچه 6 عدد
مساحت دریاچه 760 کیلومتر مربع
حجم بدنه سد 7500000 متر مکعب
حجم کل مخزن 205 میلیون متر مکعب
حجم مرده مخزن 10 میلیون متر مکعب
حجم کل سالانه آب تنظیمی 472 میلیون متر مکعب
مجموع ظرفیت دریچه‌های تخلیه آب 1550 متر مکعب بر ثانیه
ظرفیت سرریز تخلیه 1450 متر مکعب بر ثانیه
سطح زیر کشت 21000 هکتار
ظرفیت اسمی نیروگاه 90 مگاوات

 

امکانات تفریحی سد کرج

 

دریاچه اطراف سد کرج یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگری و بازدید از روستاهای اطراف سد است. بسیاری از گردشگران یا مسافران در این منطقه اتراق کرده و معمولا در کنار صرف وعده غذایی خود از منظره چشم‌نواز آن نیز لذت می‌برند. فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه است. بسیاری از ساکنین تهران برای فرار از آلودگی و شلوغی شهر، دریاچه سد کرج را برای تفریح یک روزه انتخاب می‌کنند. 

 

امکانات تفریحی سد کرج


در اطراف این دریاچه، کوهستان‌های بلندی قرار دارد که مقصد بسیاری از کوهنوردان ساکن کرج و پایتخت نشین است. در مسیر کوهپیمایی، چشمه و آبشارهایی وجود دارند که زیبایی منطقه را چند برابر کرده‌ است. در فصل بهار و تابستان در دامنه این کوهستان‌ها گیاهان معطر رشد کرده و عطر آن‌ها فضا را پر می‌کند. عکاسی از طلوع، غروب و مناظر اطراف دریاچه نیز برای افراد علاقه‌مند به عکاسی بسیار جذاب است.


در زمان گذشته امکان شنا، ماهی‌گیری، اسکی روی آب و قایق سواری در این منطقه فراهم بود و گردشگران از این امکانات جذاب بهره می‌بردند. امروزه به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از آلودگی آب سد و خطراتی که در طول این سال‌ها برای گردشگران به وجود آمده، استفاده از این امکانات گردشگری ممنوع شده است.

 

تامین آب آشامیدنی از سد کرج

 

امروزه بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران و کرج از سد کرج تامین می‌شود. البته توجه داشته باشید که سهم زیادی ازآب آشامیدنی شهر کرج از منابع آب‌های زیرزمینی به دست می‌آید. در نتیجه بخش عمده‌ای از آب رودخانه کرج مورد استفاده ساکنین شهر تهران است. به همین خاطر سد کرج به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین کننده آب تهران شناخته شده و که آب این رودخانه از طریق خطوط انتقال آب به تصفیه‌ خانه‌های مختلف این شهر منتقل می‌شود.


آب خام رودخانه ابتدا در آبگیر بیلقان جمع‌آوری شده تا مرحله اول فیلتراسیون روی آن انجام شود. این مرحله شامل جداسازی ذرات معلق در آب مثل شن‌وماسه، چوب، شاخ و برگ و سپس کلرزنی می‌شود. تامین آب شرب از طریق آبگیر بیلقان و خطوط انتقال آب مثل خط طالقان از رودخانه به سمت تهران انجام می‌شود. در تصفیه خانه‌های مختلف تهران، فرآیندهای فیلتراسیون، زلال سازی و ضد عفونی آب به طور کامل انجام می‌شوند.


با وجود تصفیه آب سد کرج در تصفیه خانه‌ها، همچنان امکان وجود آلودگی در آب وجود داشته و راه حل رفع این مشکل، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. در این سیستم‌ها آب با دقت بالایی تصفیه و ضدعفونی شده و کیفیت آن تا حد زیادی افزایش می‌یابد.


البته توجه داشته باشید که تهیه یک سیستم تصفیه آب با کیفیت و مرغوب اهمیت زیادی در کیفیت آب خروجی دارد. پیشنهاد ما به شما، خرید تجهیزات تصفیه آب صنعتی و خانگی از فروشگاه اینترنتی آبین است. یکی از اصلی‌ترین خدمات این مجموعه، مشاوره رایگان برای خرید محصولات است و شما می‌توانید برای دریافت آن از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان آبین در تماس باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 3
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (3)
اکبری
اکبری
سلام. من یه مطالب جغرافیایی خیلی علاقه مند هستم این مطالب جغرافیایی که داخل سایت شما هستش خیلی کامل و جامعه لذت میبرم از خوندنشون.
الهام لطفیان
الهام لطفیان
معمولا سخت میشه اعتماد کرد و از فروشگاه های اینترنتی همچین اقلامی تهیه کرد ولی باتوجه به سابقه این فروشگاه ورضایت مندی بالایی که داشت و همچنین تیم پشتیبانی خوب باعث اعتماد مشتریان به این فروشگاه شده
خاطره بهادری
خاطره بهادری
هرچقدر آب های آشامیدنی در تصفیه خانه های بزرگ غربال و تصفیه بشن باز هم زمانی که به خانه های ما برسه امکان وجود آلودگی رو داره که واقعا بهترین راهش خرید دستگاه برای این موضوع هست
ارسال نظر