روش های ضدعفونی کردن محیط از ویروس کرونا

روش های ضدعفونی کردن محیط از ویروس کرونا

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، رعایت نکات بهداشتی یکی از مهم ترین روش ها جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که ویروس کرونا تا چند روز بر سطوح باقی می ماند و جهت پیشگیری از انتشار این ویروس در محیط منزل، ضدعفونی کردن محیط منزل از عوامل میکروبی، اهمیت بسزایی دارد. در این مقاله قصد داریم که به آموزش مهم ترین روش ها جهت ضدعفونی کردن محیط از ویروس کرونا بپردازیم.

 
مهم ترین نکات جهت مقابله با ویروس کرونا

 

برخی از نکات مهمی که لازم است، جهت گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح و محیط منزل از عوامل ویروسی رعایت شوند، به شرح زیر هستند:


•    بهترین مواد جهت ضدعفونی محیط: به منظور استریل کردن محیط از ویروس کرونا، استفاده از سفید کننده (حاوی کلر)، مواد پاک کننده با پایه الکلی و فنیل می تواند بسیار سودمند باشد. به این منظور می توانید کف، پنجره ها و سطوح سخت را توسط این مواد ضدعفونی کننده از هر گونه ویروس، گندزدایی نمایید. برای وسایل موجود در محیط نظیر مبل ها، روکش مبل ها و سایر لوازم داخلی منزل استفاده از مواد شوینده می تواند موثر باشد. محلول الکلی 70 درصد و یا مخلوط یک قاشق وایتکس و یک لیتر آب برای ضدعفونی کردن وسایل و سطوح مناسب می باشند.


•    نحوه استفاده از مواد ضدعفونی کننده: در هنگام ضدعفونی کردن محیط با مواد ضدعفونی کننده، ابتدا درب و پنجره ها را در محیط منزل باز نموده و اجازه دهید که هوا در محیط جریان داشته باشد، زیرا استنشاق این مواد می تواند برای بدن خطرناک باشد. در هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده از ماسک، دستکش بهداشتی و دستمال استفاده کنید و از تماس مستقیم آنها با پوست، جداً خودداری نمایید. از مخلوط کردن مواد ضدعفونی کننده با دیگر مواد شوینده، جداً پرهیز کنید. جهت از بین بردن ویروس از محیط، محلول ضدعفونی کننده را بر روی سطح مورد نظر اسپری نموده و پس از چند دقیقه، دستمال تمیزی را جهت ضدعفونی کردن بر روی سطح بکشید. توجه داشته باشید که استفاده از حرکات رفت و برگشتی می تواند سبب انتشار ویروس به محیط اطراف شود. دستمال را به خوبی شستشو داده و سپس از آن، جهت گندزایی سطوح دیگر استفاده کنید.


•    نحوه ضدعفونی کردن آشپزخانه: بهتر است که به منظور پاک نمودن کف، کابینت ها، سینک و سطوح فلزی یا چوبی در محیط آشپزخانه از مواد مخلوط آب و صابون یا مواد ضدعفونی چند منظوره  استفاده شود. به منظور پاک نمودن ظروف و سطوحی که به صورت مستقیم با مواد غذایی تماس دارند، استفاده از مایع ظرفشویی که خاصیت جرم گیری نیز داشته باشند، مناسب تر است. شستشوی مناسب میوه و سبزیجات توسط آب کفایت می کند و از استفاده از مایع ظرفشویی به این منظور خودداری کنید. در صورت تمایل می توانید از مواد ضدعفونی کننده ویژه شستشوی سبزیجات استفاده نمایید. جهت شستشوی سبزیجات دارای برگ نظیر کاهو و کلم بهتر است که چند برگ اول آنها را جدا کرده و دور بریزید.


•    شستشوی حوله و ملحفه ها: همان طور که می دانید، حوله ها، ملحفه و رو بالشتی بهترین مکان برای شیوع ویروس در محیط منزل محسوب می گردند و لازم است که در فواصل زمانی کوتاه شستشو و ضدعفونی شوند. جهت از بین بردن عوامل میکروبی از آنها بهتر است که از مواد شوینده ضدعفونی کننده و آب گرم استفاده گردد. به منظور شستشوی لباس های بیمار مبتلا به ویروس کرونا، لباس های فرد را به صورت جداگانه با ماشین لباس شویی شستشو دهید. پس از شستشو ماشین لباسشویی را خالی نموده و محیط داخلی آن را با مواد سفید کننده و آب گرم شستشو دهید.


•   وسایل شخصی و الکترونیکی را تمیز کنید: وسایلی مانند تبلت، لب تاب و موبایل از جمله وسایل و سطوحی می باشند، که به دلیل استفاده مکرر، با آلودگی میکروبی بالایی مواجه هستند. به منظور ضدعفونی کردن این سطوح از اسپری کردن الکل و مواد ضدعفونی کننده به صورت مستقیم خودداری کنید، زیرا این امر می تواند موجب صدمه زدن به پوشش محافظ صفحه نمایش دستگاه گردد. برای این کار بهتر است که دستمال میکروفیبر را با کمی آب و صابون مرطوب نموده و آن را روی صفحه دستگاه بکشید. پس از آن جهت اطمینان بیشتر از ضدعفونی شدن سطح دستگاه، می توانید آن را در معرض تابش دستگاه فرابنفش (با اشعه UV-C) قرار دهید.

 

انتشار ویروس کرونا در بسیاری نقاط ایران و جهان، سبب نگرانی مردم از ابتلا به این بیماری شده است. اگر چه ممانعت صد در صدی از شیوع این ویروس امکان پذیر نمی باشد، اما ضدعفونی کردن محیط و رعایت نکات بهداشتی می تواند در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بسیار مفید باشد.

فروشگاه تجهیزات تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع تجهیزات و دستگاه تصفیه آب به سراسر ایران است و تمام این محصولات با گارانتی و خدمات پس از فروش ویژه ای به مشتریان ارائه می شوند. اگر قصد مشاهده این محصولات را دارید به وب سایت مجموعه آبین مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره با مشاوران و متخصصان ما در ارتباط باشید. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
زهره
زهره
منم همیشه برای ضدعفونی کردن میز و صندلی از الکل و ضدعفونی کننده هایی مثل وایتکس استفاده میکردم.
ارسال نظر