جدیدترین کاربرد آب، استفاده از آن در صنعت هوا فضا و فناوری های پیشرفته

جدیدترین کاربرد آب، استفاده از آن در صنعت هوا فضا و فناوری های پیشرفته

جالب است بدانید که طیف وسیعی از مصارف در صنعت هوافضا از جمله فرآیندهای ساخت، شستشوی قطعات، خنک‌سازی خط تولید و برش واترجت روباتیک به آب متکی هستند. بنابراین صنعت هوافضا در دسته صنایع پرمصرف آب قرار می‌گیرد که امروزه به دلیل کمبود منابع آبی در دسترس، به سمت بهره‌وری و تصفیه آب پیش می‌رود. پیش از این از شیوه‌های قدیمی برای تولید آب در این صنعت استفاده می‌شد که باعث ایجاد آلودگی و اتلاف انرژی می‌شدند. امروزه اما از فناوری‌های جدید از جمله تصفیه آب نانو برای فیلتراسیون و پاکسازی فاضلاب استفاده می‌شود. این روش‌ها باعث صرفه جویی در هزینه آب، انرژی و همچنین کاهش قابل توجه انتشار گاز و مواد اسیدی در هوا است. در صنعت هوافضا، کیفیت‌های متفاوتی از آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان به آب یونیزه شده فوق خالص اشاره کرد که از تصفیه فاضلاب تولید می‌شود.

 

فرآیند تصفیه آب نانو

 

نانوفیلتراسیون (NF) یکی از فرآیندهای غشایی تصفیه آب است که از آن برای جداسازی ذرات ناخالصی در ابعاد نانو استفاده می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت که این روش تصفیه آب بین دو شیوه اولترافیلتراسیون (UF) و اسمز معکوس (OI) قرار دارد. این فرآیند غشایی تصفیه آب، توانایی نگهداری ترکیبات آلی غیریونیزه با جرم مولی کمتر از 200 گرم در مول و نمک‌های تک ظرفیتی را در خود ندارد. با این حال ترکیبات آلی غیریونیزه با جرم مولی بیشتر از 250 گرم در مول و همچنین نمک‌های یونیزه چند ظرفیتی (کلسیم، منیزیم، آلومینیوم، سولفات ها و غیره) را در خود نگه می‌دارد. 

 

فرآیند تصفیه آب نانو


فرآیند تصفیه آب به روش نانوفیلتراسیون شباهت زیادی به روش اسمز معکوس داشته اما برخلاف RO که تقریباً همه املاح محلول را دفع می کند، NF تنها توانایی حذف بالای یون‌های چند ظرفیتی مانند کلسیم و دفع یون‌های تک ظرفیتی مانند کلرید به میزان کم را دارد.


تصفیه آب نانو نسبت به روش اسمز معکوس به فشار کمتری برای فیلتراسیون نیاز دارد و همین ویژگی باعث می‌شود تا مصرف انرژی الکتریکی در این فرآیند کاهش یابد. این فرآیند از دو روش عمده برای جداسازی ذرات ناخالصی استفاده می‌کند:


•    جداسازی تحت اثر دافعه الکتریکی برای ذرات باردار
•    جداسازی تحت تأثیر اندازه برای املاح بدون بار

 

کاربرد فناوری نانو در تصفیه آب و فاضلاب

 

در بسیاری از صنایع از آب برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و درنتیجه میزان پساب زیادی تولید و در طبیعت تخلیه می‌شود.  تخلیه‌های صنعتی، شهری و کشاورزی ناشی از فعالیت‌های انسانی، حاوی آلاینده‌های گوناگونی هستند که برای سلامت انسان، جانوران و گیاهان مضر تلقی می‌شوند. به همین دلیل تصفیه فاضلاب جهت حذف فلزات سنگین مثل کروم، مس، روی، نیکل، آهن، کبالت، کادمیوم، سرب و سایر مواد ناخالصی اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این شرایط تصفیه آب نانو یا نانوفیلتراسیون یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای حل مشکلات زیست محیطی حاصل از فعالیت‌های انسانی است.

 

مزایای تصفیه آب نانو

 

نانو فیلتراسیون یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای تصفیه و استفاده مجدد از آب در صنایع مختلف است. از جمله مزایای سیستم تصفیه آب نانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    حذف فلزات سنگین در فرآیند تصفیه آب
•    سختی‌گیری و کاهش نمک موجود در آب
•    طول عمر بالاترغشاهای فیلتر نسبت به غشای فیلترهای اسمز معکوس
•    دارای بازده بیشتر نسبت به تصفیه آب RO
•    کاهش فلزات سنگین
•    کاهش نیترات ها و سولفات ها
•    موثر در کاهش رنگ و کدورت از آب
•    حفظ PH آب و عدم تغییر آن در فرآیند تصفیه آب نانو
•    ضدعفونی آب و از بین بردن انواع ویروس، باکتری و انگل

 

خرید فیلتر ممبران تصفیه آب نانو

 

فیلتر ممبران به کار رفته در تصفیه آب نانو از یک غشای دو لایه ساخته شده است که جریان آب با فشار الکتریکی از آن عبور می‌کند. یکی از لایه‌ها  نازک و متراکم‌تراست که برای جداسازی ذرات ناخالصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایه دیگر نیز وظیفه حفاظت از فیلتر در برابر فشار را دارد.


منافذ موجود در غشای ممبران نانوفیلتراسیون دارای اندازه‌ای بین 1 تا 10 نانومتر هستند. اگر ابعاد منافذ کوچکتر باشند در روش‌های میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون استفاده می‌شوند و در صورتی که کمی بزرگتر باشند، در اسمز معکوس به کار می‌روند. غشای فیلتر ممبران تصفیه آب نانو از لایه‌های نازک پلیمری از جنس موادی مثل پلی اتیلن ترفتالات یا فلزاتی مانند آلومینیوم ساخته شده است. این غشا با توجه به نحوه ساخت منافذ روی دیواره‌ها، با نام "Track-Etch" شناخته می‌شود.

 

خرید فیلتر ممبران تصفیه آب نانو


خرید سیستم‌های مناسب برای تصفیه آب نانو از اهمیت زیادی برخوردار است. در هنگام انتخاب این سیستم باید به مشخصات، ویژگی و تجهیزات جانبی دستگاه توجه داشته باشید. از جمله مشخصات فنی این سیستم‌ها می‌توان به ظرفیت دستگاه، فیلترهای مورد استفاده در سیستم، جنس الیاف مورد استفاده در سیستم فیلتراسیون، پمپ، فشار سنج  و محفظه‌های مختلف اشاره کرد. انتخاب یک فروشگاه معتبر که محصولات با کیفیت داشته باشد نیز بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید برای خرید تجهیزات مختلف تصفیه آب با کیفیت بالا به وبسایت فروشگاهی آبین مراجعه کنید و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
ابولفضل
ابولفضل
کلا فناوری نانو خیلی خوبه. من هر کاری که داخلش از این فناوری استفاده بشه رو خیلی قبول کنم. تصفیه آب با استفاده از فناوری نانو هم عالیه.
ارسال نظر