آیا آب زمزم واقعا زلال و تصفیه شده است؟

آیا آب زمزم واقعا زلال و تصفیه شده است؟

آب زمزم طبق باور و فرهنگ مسلمانان، به عنوان یک منبع شفا‌دهنده شناخته می‌شود و ارزش تاریخی زیادی برای آن‌ها دارد. زمزم در واقع نام چاهی است که در مسجدالحرام، واقع در شهر مکه قرار دارد. در بسیاری از روایت‌های اسلامی، آب زمزم به عنوان یک نوع عنصر شفادهنده شناخته می‌شود که، به طرز معجزه‌آسایی به وجود آمده است.


گرچه روایت‌های زیادی در ارتباط با نام این چاه وجود دارد اما همچنان منشا دقیق نام این آب مقدس مشخص نیست. جالب است بدانید که اسامی و صفات زیادی به این چاه نسبت داده شده و همچنین اشعار مختلفی نیز درمورد آن سروده شده است. هر ساله تعداد زیادی از زائرین خانه خدا ضمن انجام مناسک حج، به این چاه سر می‌زنند تا از آب آن بنوشند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا آب زمزم زلال و و شفا دهنده است!!! و این که شنیده می شود آب این چاه در حال حاضر توسط دستگاه های تصفیه آب خالص سازی می شود تا برای مصارف شرب مورد استفاده قرار گیرد صحت دارد؟

 

تاریخچه آب زمزم

 

طبق روایت و سنت اسلامی، چاه زمزم در واقع برای نجات جان هاجر، همسر حضرت ابراهیم و فرزندش اسماعیل درست شده است. طبق این روایت، هاجر و فرزندش درحالی که در منطقه بیابانی تنها بودند، از تشنگی رنج می‌بردند. در این شرایط هاجر که در جستجوی آب برای فرزندش بوده است، فاصله بین دو تپه صفا و مروه را چندین بار (طبق روایات هفت بار) طی می‌کند. در دور آخر، در نزدیکی مروه، چشمه آبی پدیدار شده و هاجر دور آن را با شن می‌پوشاند تا آب جمع شود.

 

تاریخچه آب زمزم


در روایات دیگری نیز آمده است که اسماعیل شیرخوار در این شرایط با پا به زمین کوبیده و در همان مکان، چشمه آب زمزم ایجاد شده است. البته روایت‌های بسیاری در مورد پیدایش این چاه وجود دارد، گفته می‌شود که این چاه به دلایلی ابتدا خشک شده و بعد از مدتی توسط عبدالمطلب حفر و دوباره پرآب شده است. بعد از آن اقوام زیادی از آن محل گذشته و در آن منطقه ساکن شدند.اکنون هم زائران از سراسر دنیا به این مکان آمده و از این آب متبرک می‌نوشند.

 

آیا باور مسلمانان درمورد خواص آب زمزم از لحاظ علمی صحت دارد؟

 

به گفته یکی از اساتید زمین‌شناسی، آب زمزم به دلیل اتصال به منابع آب زیرزمینی و بارش باران، یک منبع تجدید‌پذیر است که کم آب یا خشک نمی‌شود؛ مگر در شرایط خاص محیطی که در صورت بروز آن چاه زمزم خشک خواهد شد. البته مسلمانان معتقد هستند که آب زمزم هیچگاه خشک نمی‌شود و به دلیل فوایدی که دارد، زائران آن را به عنوان سوغات با خود می‌برند.

 

باور مسلمانان درمورد خواص آب زمزم


از جمله خواص آب چاه زمزم به عقیده افراد مذهبی می توان به موارد زیر اشاره کرد، اما این مسئله مهم را در نظر داشته باشید که این موارد از لحاظ علمی صحت و سقمی ندارند:


•    عاری بودن از هر گونه میکروب و باکتری: آب زمزم از ابتدای شکل گیری به دلیل منشا آب زلال شناخته می شده است که، در حال حاضر به دلیل وجود برخی منابع آلودگی قطعا کیفیت و سلامت لازم را ندارد.
•    موثر در سلامت استخوان و دندان‌ها: بسیاری معتقدند که آب چاه زمزم دارای مقادیر بالای کلسیم بوده و همین ویژگی باعث حفظ سلامت مو، دندان و استخوان‌ها می‌شود.
•    حاوی انرژی مثبت: گفته می‌شود که عناصر تشکیل دهنده آب زمزم دارای ویژگی بسیار خاصی بوده و باعث افزایش انرژی مثبت در افراد می‌شود.
•    موثر در کاهش خستگی و افسردگی: برخی اعتقاد دارند که این منبع آبی حاوی کلسیم و منیزیم بوده و همین ویژگی باعث می‌شود تا نوشیدن این آب تاثیر زیادی بر سلامتی داشته باشد.
•    پیشگیری از بیماری‌های مختلف: عده‌ای بر این باورند که آب چاه زمزم دارای خواص بسیار بالایی است که از بروز بیماری‌ها و مشکلات مختلف از جمله، سردرد، دیابت و سایر بیماری‌ها در انسان جلوگیری می‌کند.
•    پاک و سالم نگه داشتن بدن: همان‌طور که می‌دانید، حجم زیادی از بدن را آب تشکیل داده است. نوشیدن آب زمزم نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامتی و رفع تشنگی داشته باشد.

علیرغم آنچه گفته شد، نکته مسئله مهمی که در بسیاری از بررسی های مربوط به این موضوع به آن پرداخته نشده است این است که، درست است که زمانی آب این چاه به دلیل عقاید مذهبی و سرچشمه طبیعی آبی زلال و مورد استفاده بوده است، اما در حال حاضر احتمال قرارگیری آن در معرض منابع آلودگی مختلف افزایش یافته است، به طوری که از دستگاه های تصفیه آب ظرفیت بالا برای تصفیه این آب استفاده می شود.

بنابراین آن چه مشخص است صرف نظر از جنبه مذهبی این مسئله، آب زمزم با گذر زمان قطعا کیفیت آب زلال و تصفیه شده را ندارد و از لحاظ علمی نیز هیچ توجیهی بر خاصیت شفا دهندگی و درمانی آن نیست و آن چه مربوط به اثرات موثر و شفابخش این آب در منابع مختلف می خوانیم، بیش تر مربوط به عقاید مذهبی است که در زمان ایجاد این چاه به وجود آمده اند تا واقعیت و جنبه علمی و ثابت شده.

دسترسی به آب زمزم

 

چاه زمزم ارتفاعی حدود 30 متر داشته و در قدیم برای استفاده از آب آن از سطل استفاده می‌کردند. این چاه در ابتدا دو مخزن داشت که یکی برای نوشیدن و دیگری برای مصارف شست‌وشو بوده است. در زمان قدیم یکی از پادشاهان دستور داد تا آب زمزم را به مدینه نیز منتقل کنند تا در دسترس تعداد بیشتری از افراد قرار بگیرد.


امروزه این چاه برای دسترسی عموم آزاد نیست و می‌توان آن را از پشت محفظه شیشه‌ای تماشا کرد. آب زمزم از طریق پمپ‌های مخصوص خارج شده و بعد از عبور از دستگاه تصفیه آب صنعتی و سیستم فیلتراسیون، به سمت مخزن‌های مورد نظر منتقل می‌شود. در نهایت این آب به سمت آبخوری‌های موجود در مسجدالحرام سرازیر شده و در دسترس مردم قرار می‌گیرد. همچنین این آب از طریق تانکر به مسجد‌النبی نیز منتقل می‌شود تا در این مکان هم حجاج به آن دسترسی داشته باشند.

 

سخن پایانی

تصفیه آب یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کاهش میزان آلودگی آن است. امروزه دستگاه‌های مختلفی برای این منظور طراحی و ساخته شده است. بنابراین برای کاهش میزان آلودگی آب آشامیدنی، بهتر است تا قبل از استفاده از یک سیستم فیلتراسیون برای جداسازی ذرات ناخالصی استفاده شود.


فروشگاه اینترنتی آبین یکی از بزرگترین مراکز برای خرید تجهیزات تصفیه آب است. یکی از اصلی‌ترین خدمات این مجموعه، ارائه مشاوره رایگان در زمینه خرید این تجهیزات است. شما می‌توانید از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان و متخصصان آبین در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
سمانه
سمانه
سلام. چه اطلاعات جالبی در خصوص آب زمزم در این مقاله نوشتید خیلی برام تازگی داشت و از خوندنش خیلی لذت بردم.
ارسال نظر