آیا آب حمام ما حساسیت و اگزما ایجاد می کند؟

آیا آب حمام ما حساسیت و اگزما ایجاد می کند؟

 

حساسیت های پوستی و به ویژه اگزما به دلیل مزمن بودن ماهیت بیماری، می تواند بسیار آزاردهنده باشد و فعالیت های روزمره شخص را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اولین قدم برای درمان مشکلاتی مانند خشکی، خارش، آکنه، اگزما و بسیاری از بیماریهای پوستی مزمن دیگر شناسایی علت ایجاد کننده بیماری است و قبل شروع هر نوع درمان پزشکی، توصیه می شود تماس پوست با ماده حساسیت زا یا به اصطلاح آلرژن به نحوی به حداقل برسد.

یکی از مهمترین عوامل التهاب زای پوست که معمولا در این موارد شناسایی می شود، آبی است که روزمره برای شستشوی پوست به کار می بریم. برخی از افراد به دلیل وجود کلر و مواد شیمیایی مشابه که برای گندزدایی آب به کار می رود، ممکن است گهگاه دچار خشکی پوست دست، صورت، پشت زانوها و آرنج شوند؛ اما درصدی از جامعه معمولا با یک مشکل همیشگی مانند اگزما یا حالت های زخمی شونده پوست، شوره و یا مشکلات دیگر درگیر می باشند.

کلر، همزمان با ازبین بردن  باکتری های بیماریزا و مضر آب، باعث از بین رفتن باکتری های مفید ، تخریب پروتئین های ضروری، ویتامین ای و چربی های طبیعی پوست نیز می شود. این افراد هر چه قدرهم که سعی کنند از شروع مجدد و حمله بیماری جلوگیری کنند؛ به نوعی آب حمام همیشه آن ها را تهدید می کند.

فلزات سنگین مضری که از طریق خاک آلوده ی اطراف منابع و لوله کشی های کهنه منازل وارد آب مصرفی مردم شوند، نیز می توانند قوام چربی های طبیعی پوست و محصولاتی مثل کرم ها را تغییر دهند و آن ها را از حالت روان به حالت مومی دربیاورند و باعث مسدود شدن روزنه های پوستی شوند و این شرایط می تواند عاملی برای شروع التهاب، آکنه و عفونت های جلدی می باشد.

خاصیت اسیدی یا قلیایی بودن آب در اثر وجود این مواد زائد و آلاینده، به مزمن وسیع شدن ضایعات پوستی کمک می کند؛ به این دلیل که صابون ها و تمیز کننده ها در آب اسیدی یا قلیایی خوب حل نمی شوند و باعث شدت مسدود شدن منافذ پوستی می شوند. حتی زمانی که بقایای مواد شوینده با فشار و یا آب داغ از روی پوست پاک می شوند؛ به مرور سد دفاعی پوست شکسته می شود و علائم خشکی و حساسیت بیشتر تظاهر پیدا می کنند.

 

راهکارهایی که برای پیشگیری و کنترل خشکی و حساسیت های شدید پوستی ناشی از آب تصفیه نشده وجود دارد

از آنجا که در این مورد  به ناچار شخص مجبور به استفاده روزانه از آب می باشد، یقینا قطع تماس مکرر آن با بدن امکانپذیر نیست. در صورتی که آب حمام دارای کلر زیاد و سختی بالا باشد؛ بهتر است بدن با آب ولرم و صابون کمتر شستشو شود؛ چون دمای کمتر آب، باعث تخفیف التهاب و نفوذ کمتر کلر موجود در آب به درون پوست می شود. اما بهر حال به دلیل نیاز روزمره و استفاده ناگزیر از صابون و تمیزکننده های پوست، بهتر است راه آسان و مناسب تری مانند استفاده از یک فیلتر سردوشی و یا سیستم تصفیه آب برای رفع دائمی این معضل انتخاب شود که در مقایسه با هزینه های معمول نگهداری از پوست سالم و کنترل و درمان مشکلات پوستی، بسیار مقرون به صرفه ترهستند.

 

نصب فیلتر سردوشی حمام

در اکثر افراد علائم بیماری بعد از حذف کلر موجود در آب حمام تخفیف پیدا می کند؛ حتی در کسانی که دچار مشکلات جدی پوستی هستند. در مناطقی که میزان کلر و املاح آب خیلی زیاد نباشد، می توان با نصب یک فیلتر سردوشی ساده تصفیه کننده آب، این مشکل را تا حدودی رفع کرد. حتی در مورد اشخاصی که به ناراحتی های پوستی مبتلا نمی باشند، استفاده از یک فیلتر سردوش حمام  کار عاقلانه و مقرون به صرفه ای به نظر می رسد؛ زیرا این اقدام از تخریب تدریجی پوست در اثر شستشوی روزانه با آب نامناسب و بروز بیماری های حساسیت جلدی حاد و مزمن تا حدودی پیشگیری می کند.

   

نصب دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا RO

در صورتی که آب منطقه مورد نظر از منابع زیرزمینی تأمین می شود و یا از سختی بالایی برخوردار است؛ بهتر است به جای فیلترهای سردوشی حمام از این نوع دستگاههای تصفیه قوی تر که با روش اسمز معکوس کار می کنند و قادر به حذف کلر و دیگر املاح اضافی مضر از آب هستند استفاده شود. این نوع تصفیه کننده های آب در محلی مناسب کارگزاری می شوند تا آب ورودی به ساختمان را به طور کامل از مواد آلاینده پاکسازی کنند. به طور معمول قبل از این نوع ممبران ها یا فیلترهای پیشرفته تصفیه اسمز معکوس یک فیلتر کربنی وجود دارد که وظیفه حذف کلر را انجام می دهد و سپس آب وارد ممبران اصلی RO می شود و تقریبا تمامی نمک های مضر محلول در آب، تقریبا تمامی عوامل عفونی باکتریایی، انگلی و ویروسی و به طور کلی مولکولهای غیر از آب حذف می شوند و آبی با درجه خلوص بالا تولید می گردد.

 

 

منبع: abin
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
نظرات (2)
شقایق
شقایق
با خوندن این مطلب تصمیمی که گرفتم این هستش که سریعا واسه حمومم یه سردوشی خیلی خوب و با کیفیت بزارم. واقعا چقدر تاثیرات مثبتی داره استفاده از آب تصفیه شده.
حمیدی
حمیدی
معلومه که آب حموم هم می‌تونه حساسیت پوستی ایجاد کنه من هر وقت مناطق جنوبی کشور میرم و حموم میکنم بدنم کلی جوش میزنه
ارسال نظر