بهترین روش حذف آثار کودهای شیمیایی از آب آشامیدنی

بهترین روش حذف آثار کودهای شیمیایی از آب آشامیدنی

آفت کش ها یا همان کودها مواد شیمیایی هستند که برای کشتن یا کنترل حشرات، علف های هرز، قارچ، باکتری، جوندگان، ماهی و انواع دیگر جانداران مزاحم برای زمین های کشاورزی و باغ ها به کار می روند ولی می توانند حتی برای گونه های ماهی مهاجم دریاچه ها، رودخانه ها، کانال ها نیز استفاده شوند. به همین دلیل آلودگی آب آشامیدنی با مواد آفت کش در تمام دنیا شایع است؛ بخصوص در مناطقی که نزدیک به زمین های کشاورزی و حومه شهر هستند. کاربرد غیرقانونی و یا تصادفی و حتی کاربرد مناسب این مواد هم می تواند باعث نشت مواد شیمیایی مضر به آب های زیرزمینی و یا سطحی و آلوده شدن منابع آبی شود. 
آفت کش های معمول آلوده کننده آب د.د.ت، آترازین، کربوفوران و ...هستند. آفت کش د.د.ت در محیط بسیار پایدار است؛ به طوری که حتی 40 سال پس از ممنوعیت آن در آمریکا هنوز در گوشت ماهی ها پیدا می شود. مقدار بالای نیترات موجود در منابع آب آشامیدنی هم می تواند احتمال آلودگی با آفت کش ها را مطرح کند.

مشکلات وجود آفت کش ها در آب آشامیدنی تصفیه نشده

آفت کش های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام سطح سمیت مخصوص به خودش را دارد. خطرهای سلامتی مربوط به وجود کودها و آفت کش ها در آب آشامیدنی هم به محتوای مواد سمی موجود در آن ها و غلظت آن در آب تصفیه نشده بستگی دارد. مسمومیت با غلظت های بالا که معمولا به دنبال قرارگیری مستقیم در معرض مواد آفت کش اتفاق می افتد، می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی مانند سرطان، آسیب به ارگانهای مهم بدن، ناباروری، نقایص جنینی و یا عوارض عصبی در انسان شود. غلظت های این مواد در آب تصفیه نشده معمولا کم هستند؛ اما بعضی از این مواد شیمیایی و سموم حتی در غلظتهای پایین هم برای انسان سمیت دارند.

آفت کش ها (کودهای شیمیایی) چگونه از آب آشامیدنی حذف می شوند؟

کودهای شیمیایی و آفت کش ها را می توانیم با دستگاه های تصفیه آب مجهز به ممبران (اسمز معکوس) و یا فیلتر کربن فعال گرانول (GAC) از آب تصفیه نشده جداسازی و حذف کنیم. دستگاههای تصفیه آب خانگی مجهز به ممبران اسمز معکوس معمولا دستگاههای کوچکی هستند که در نزدیکی و یا زیر سینک آشپزخانه نصب می شوند. این دستگاه ها نسبتا ارزان و مقرون به صرفه هستند و روزانه چند گالن آب می توانند تولید کنند. ممبران های جدیدتر با قیمت بالاتر می توانند بیشتر از 100 گالن در روز آب تصفیه شده تولید کنند. 
فیلتر های کربن فعال گرانوله نسبت به دستگاههای اسمز معکوس ارزان تر و ساده تر هستند و می توانند مستقیما به سر شیر آلات آشپزخانه نصب شوند. این فیلترها هم می توانند کودهای شیمیایی و بعضی آلاینده های دیگر را از آب حذف کنند و آب با طعم مطبوع را برای ما فراهم کنند.  در مواردی که حجم آب خیلی زیاد باشد؛ تکنولوژی نانوفیلتراسیون گزینه بهتری برای حذف کودهای شیمیایی است. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
دکتر فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر فرهمند
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر