چگونه می توانیم کلر را از آب آشامیدنی خود حذف کنیم؟

چگونه می توانیم کلر را از آب آشامیدنی خود حذف کنیم؟

 

همه ما هر از گاهی و یا در مناطقی تقریبا همیشه طعم و بوی ناخوشایند کلر را از آب حس می کنیم و این وضعیت علاوه بر ناگوارا کردن آب نوعی نگرانی دائمی در مورد سلامتی آب برای ما ایجاد می کند. کلر یک عنصر شیمیایی است که می تواند به حالت مایع، جامد و یا گاز وجود داشته باشد و اغلب به صورت مخلوط با مواد دیگر در می آید و در سرتاسر جهان در تصفیه خانه های مرکزی به منظور گندزدایی آب استفاده می شود؛ ولی در نهایت نمی بایست اثری از آن در آب آشامیدنی باقی بماند. با این که در حالت معمول مقادیر مشخص شده ای (حداکثر 5 میلی گرم بر لیتر) از این ماده را به آب اضافه می کنند؛ اما گاهی نیز به علت حفظ سلامتی آب در شرایط خاص استفاده از مقادیر بالاتری از کلر اجتناب ناپذیر می شود.  

بنابراین آب آشامیدنی ما پس از طی کردن مراحل در تصفیه خانه های مرکزی، ممکن است آلوده به مقادیر کم و یا حتی غیرمجاز کلر و یا حتی کلرامین باشد؛ مخصوصا وقتی بو و یا طعم نامطلوب کلر را از آب حس می کنیم. مقدار کلر باقی مانده در آب و همچنین محصولات جانبی خطرناکی که در اثر ترکیب با مواد آلاینده آلی تولید می کند (نظیر تری هالومتان ها) برای سلامتی انسان بسیار مضر است؛ به ویژه زمانی که بدن انسان طی یک زمان طولانی در معرض آن قرار گرفته باشد. این مواد می توانند به مرور زمان در انسان سرطان مثانه، روده، مقعد و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر را ایجاد نمایند و در زنان باردار منجر به آسیب به جنین شوند. مصرف آب کلردار برای شستشوی موها و بدن نیز مناسب نیست و طیف وسیعی از بیماری های پوست و مو نظیر خشکی دائم پوست و مو، موخوره و وزشدگی را ایجاد می کند. این مشکلات در حالی وجود دارد که امروزه به راحتی می توانیم کلر و مشتقات آن را از آب مصرفی خود حذف کنیم.

روش های مختلفی مانند جوشانیدن آب و یا نگه داشتن آب به مدت طولانی در یخچال و چندین راه حل دیگر برای حذف کلر بدون نیاز به فیلتر وجود دارند که در صورت نیاز و شرایط خاص می توان از آن ها استفاده کرد؛ اما این گونه راه حل ها برای مدت طولانی معمولا خارج از حوصله است و بنابراین افراد برای درازمدت نمی توانند آن ها را عملی کنند. در صورتی که با داشتن یک سیستم فیلتراسیون آب خانگی نیازی به انجام دادن هیچ کار دیگری نیست و می توان با خیال آسوده در هر زمان از آب آشامیدنی و شستشوی سالم بهره مند شد.

انواع مختلفی از فیلتر آب در بازار موجود هست که می تونند کلر را از آب آشامیدنی حذف کنند. سیستم های اسمز معکوس  (RO) که مجهز به فیلتر کربنی می باشند، یکی از معمولترین سیستم های تصفیه آب برای حذف کلر از آب هستند که فیلتر کربنی به کار رفته در این سیستم ها کار اصلی حذف کلر را انجام می دهد.

فیلترهای کربن فعال گرانوله یا (GAC) که از مواد ارگانیک خام مانند چوب، پوسته نارگیل و مواد مشابه تهیه می شوند نیز از این نوع می باشند. کربن موجود در این مواد طبیعی با روشی مانند گرما دادن تحت عملیات فعالسازی قرار می گیرند؛ به نحوی که سطح داخلی آن بسیار افزایش پیدا می کند و به همین دلیل قادر است هر نوع ناخالصی با ساختار ریز از جمله کلر که طعم و بوی آب را تغییر می دهد به دام انداخته و از آب جداسازی کند.

فیلترهای کربن بلاک یا کارتریج کربن فشرده (CTO) که بسیار شبیه به کربن فعال عمل می کنند، نیز به عنوان فیلتر حذف کننده کلر نام برده می شوند که می توانند به عنوان سیستم پیش تصفیه در دستگاههای ممبران تصفیه آب قرار بگیرند و بو و طعم نامطلوب آب را نیز حذف کنند.  

انتخاب فیلتر مناسب در نهایت بر اساس تمامی موادی که به عنوان ناخالصی و آلاینده در آب منطقه مورد نظر وجود دارند و باید حذف شوند، انتخاب می گردد. دستگاههای چند مرحله ای تصفیه آب به طور معمول دارای یک یا دو فیلتر کربنی می باشند که وظیفه اصلی حذف کلر قبل از رسیدن آب به ممبران اصلی (RO) و مطبوع کردن طعم و بوی آب کار را بر عهده دارند.

 

 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر