مزایای فیلترهای تصفیه آب برای محیط زیست

مزایای فیلترهای تصفیه آب برای محیط زیست

بخش زیادی از داشتن یک زندگی شاد و سالم، در گرو محافظت از محیط زیست است. این موضوع برای بسیاری از ما به معنای انجام عادات پایدار است؛ عاداتی مانند استفاده از لامپ های کم مصرف، بازیافت زباله های پلاستیکی، یا حتی تصفیه آب آشامیدنی. استفاده از فیلترهای تصفیه آب یک راه حل آسان و تاثیرگذار برای کمک به حفظ سیاره با ارزش ما است.


در چند دهه گذشته، مصرف آب بسته بندی شده به یکی از رایج ترین راه های دسترسی افراد به آب سالم تبدیل شده است. از این گذشته، مصرف آب بطری بسیار راحت است و هیدراتاسیون مورد نیاز شما را در حین حرکت فراهم می کند. این دو از جمله دلایل افزایش مصرف آب آشامیدنی بطری در بین افراد محسوب می شوند. با این حال، در کنار این مزایای قابل توجه، یک پیامد عظیم وجود دارد: بطری های پلاستیکی دور ریخته شده که محیط زیست را ویران می کنند.


تولید آب بطری شده منجر به تولید سالانه حدود 300 میلیون تن زباله بطری پلاستیکی می شود که بیشتر آن ها به مرکز بازیافت یا محل دفن زباله نمی رسند. معمولا به عنوان زباله در محیط طبیعی ما قرار می گیرند، جایی که می توانند تا 450 سال پیش از تجزیه شدن در آن باقی بمانند.


علاوه بر آن، مطلاعات نشان می دهد که پلاستیک، تجزیه زیستی نمی شود. در عوض به اشکال دیگر از جمله میکروپلاستیک تجزیه شده که آب را آلوده می کند و با مصرف آن سلامت افراد در معرض خطر قرار خواهد گرفت.


پس فیلترهای تصفیه آب چگونه از آلودگی پلاستیکی و سایر رویدادهای تهدید کنده سلامت سیاره کمک می کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


فیلتر تصفیه آب چیست و چگونه کار می کند؟


آب، به لطف ساختار مولکولی غیر معمولی که دارد، برای حل کردن اشیا بسیار مناسب است. به همین دلیل آب آشامیدنی ما گاهی انواع مواد ناخوشایندی در خود دارد که نباید در بدنمان وجود داشته باشند.


خوشبختانه، فیلتر تصفیه آب برای حذف این نوع آلاینده ها و ناخالصی های ناخواسته طراحی شده است و می تواند آبی تازه تر، پاک تر و ایمن تر تولید کند. به طور کلی سیستم تصفیه آب، از فرایندهای فیزیکی و شیمیایی یا ترکیبی از این دو برای حذف مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین، آلاینده‌های بیولوژیکی و سایر آلاینده ‌های مضر آب کمک می گیرد.


فیلتراسیون فیزیکی آب شامل صاف کردن آن از طریق یک غشای تنفیذ مانند برای مسدود کردن یا به دام انداختن رسوبات مانند ماسه، خاک و شن است. درست مثل درب توری که مانع از ورود حشرات و خاک به داخل خانه می شود. در فیلتراسیون شیمیایی، آب از یک ماده فعال عبور می کند که ناخالصی ها را به طور شیمیایی از بین می برد.


فیلترهای تصفیه آب چه فوایدی برای محیط زیست دارند؟


شکی در این موضوع نیست که بطری های پلاستیکی دور ریخته شده، تهدیدی برای محیط زیست محسوب می شوند. با اینکه می توان راهکارهای موثری برای استفاده مجدد یا بازیافت آن ها ارائه نمود تا تاثیر آن ها را به حداقل رساند؛ اما در وهله اول، کاهش بطری های پلاستیکی بهترین راه برای حفاظت از محیط زیست محسوب می شود.


خوشبختانه استفاده از فیلترهای تصفیه آب می تواند در کاهش اقلام یکبار مصرف مانند بطری های پلاستیکی، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و استهلاک و خرابی لوازم به ما کمک کند. در ادامه مطلب در مورد این مزایا جزئیات بیشتری ارائه خواهیم کرد.


1. استفاده از فیلترهای تصفیه آب و کاهش مصرف بطری های پلاستیکی یکبار مصرف


بطری های پلاستیکی آب، راه حلی مناسب جهت دسترسی به آب آشامیدنی تمیز، چه در خانه و چه در حال حرکت است. با این حال، وقتی آنها در محیط زیست دور ریخته می شوند، می توانند آسیب زیادی به فضاهای سبز، آبراه ها، حیوانات، موجودات آبزی و حتی سلامت انسان ها وارد کنند. و همانطور که قبلا ذکر کردیم، پلاستیک تجزیه نمی شود. گاهی اوقات به ذرات میکروپلاستیک سمی تجزیه می گردد که ردیابی آن دشوار بوده و به سادگی می تواند آب و غذای ما را مورد هدف قرار دهد.


اگر شما هم به دنبال روش هایی برای کاهش زباله های پلاستیکی در محیط زیست هستید، باید بدانید که خوشبختانه استفاده از دستگاه های تصفیه آب، یکی از مقرون به صرفه ترین و کاربردی ترین ابزار برای این کار است. از آنجایی که فیلترهای تصفیه آب دسترسی آسان به آب آشامیدنی تازه، تمیز و با کیفیت را فراهم می کنند، می توانند میزان مصرف بطری های آب پلاستیکی یکبار مصرف را کاهش داده یا حذف کنند.

بهتر است یک سیستم تصفیه آب، مانند پیش تصفیه ورودی ساختمان، تصفیه آب زیر سینکی، یا رومیزی و همچنین یک بطری آب قابل استفاده مجدد داشته باشید تا در همه جای خانه و زمانی که می خواهید به آب تمیز و با طعم عالی دسترسی داشته باشید. در حالت ایده آل، باید مطمئن شوید که بطری آب قابل استفاده مجدد شما از فلز یا شیشه ساخته شده است تا تولید زباله های پلاستیکی را کاهش دهد.


2. دستگاه تصفیه آب از لوازم خانگی محافظت می کند


دستگاه های تصفیه آب علاوه بر کاهش بطری های پلاستیکی آب یکبار مصرف در محیط زیست، مزایای بلندمدت دیگری از جمله افزایش طول عمر لوازم خانگی نیز دارند. برخی از دستگاه های تصفیه آب دارای فیلترهای رسوب گیر هستند که کثیفی، گرد و غبار، شن و سایر ذرات معلق را که در غیر این صورت به وسایل مصرف کننده آب مانند آبگرمکن، یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی آسیب رسانده یا کارکرد آن ها را کند می کند، از بین می برد.


رسوبات و فلزات خورنده و مواد شیمیایی موجود در آب تصفیه نشده می تواند به دستگاه ها آسیب رسانده و مصرف انرژی آن ها را افزایش دهند. با این حال، استفاده از دستگاه تصفیه آب می تواند این مقادیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، در نتیجه طول عمر لوازم خانگی شما را افزایش یافته و به آنها کمک می کند تا مدت زمان طولانی تری از نظر مصرف انرژی کارآمد باشند.


به عنوان مثال، اگر یک آبگرمکن برقی داشته باشید، رسوبات موجود در آب در آن جمع خواهد شد. با گذشت زمان، رسوبات می توانند در پایین مخزن ته نشین شده، المنت گرمایش پایینی را بپوشانند و کارایی مخزن آب گرم را کاهش دهند. در نتیجه آبگرمکن شما برق بیشتری برای گرم کردن آب مصرف خواهد کرد؛ چرا که المنت گرمایشی پایین آن درست کار نمی کند. فیلتر تصفیه آب می تواند از تجمع رسوب جلوگیری کند، و از این رو مصرف انرژی و مبلغ قبوض کاهش خواهد یافت.


محافظت از لوازم خانگی با استفاده از دستگاه تصفیه، می تواند در هزینه و زمان شما صرفه جویی کند و با کاهش آلودگی ناشی از تولید بیش از حد انرژی، به محیط زیست نیز کمک کند. 


3. استفاده از دستگاه تصفیه آب و کاهش مصرف سوخت های فسیلی


بطری‌های پلاستیکی آب از سوخت ‌های فسیلی و گاز طبیعی ساخته می‌ شوند. این فرآیند، بدون احتساب حمل و نقل سالیانه به 17 میلیون بشکه نفت نیاز دارد. علاوه بر این، فرآیند بطری سازی هر سال 2.5 میلیون تن دی اکسید کربن را در جو آزاد می کند.


به همین خاطر است که با استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی سازگار با محیط زیست، می توان مصرف پلاستیک را کاهش داده و کمتر به سوخت های فسیلی متکی بود. هرچه پلاستیک کمتری تولید شود، بیشتر می توان به کاهش ردپای کربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش محصولات جانبی مضر شیمیایی و گازی ناشی از فرآیند تولید پلاستیک کمک کرد.


چگونگی انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی سازگار با محیط زیست


در صورتی که قصد دارید با سرمایه گذاری در زمینه دستگاه تصفیه آب خانگی به حفظ محیط زیست کمک کنید، باید مطمئن شوید دستگاه شما سیستم فیلتراسیون درستی برای این کار داشته باشد. تمام فیلترهای تصفیه آب یکسان ساخته نمی شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه باید سیستم های مختلف فیلتراسیون را تجزیه و تحلیل کنیم تا انتخاب درست تری داشته باشیم.


سیستم تصفیه آب کل ساختمان


دستگاه های تصفیه آب کل ساختمان (معروف به سیستم های نقطه ورود (POE))، آلاینده های مضر و ناخالصی های موجود را از هر شیر آب در خانه شما حذف می کنند تا آب تمیزتر برای آشامیدن، پخت و پز، شستن ظروف و لباس، دوش گرفتن، و موارد دیگر در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید با افزودن یک فیلتر رسوب گیر برای حذف ذرات بزرگ و ذرات معلق، یک فیلتر UV برای از بین بردن 99.9 درصد باکتری ‌ها و ویروس‌ ها و همچنین یک نرم‌کننده آب برای مبارزه با آب سخت، سیستم تصفیه آب کل ساختمان خود را یک قدم جلوتر ببرید. شاید بزرگترین نقطه ضعف این نوع سیستم ها، هزینه اولیه آن باشد (اگرچه در طول زمان در مقایسه با خرید آب بطری کمتر هزینه می کنید) و اینکه نمی توانید آن را با خود جا به جا کنید (راه حل سریع آن است که یک بطری قابل استفاده مجدد پر کنید و بیرون از خانه از آن استفاده نمایید).


تصفیه آب زیر سینکی


یکی دیگر از گزینه های فوق العاده پیش رو برای دریافت آب آشامیدنی سالم در خانه، استفاده از دستگاه تصفیه آب زیر سینکی است. اگر می خواهید یک شیر آب تصفیه شده داشته باشید، مثل شیر آب آشپزخانه، تصفیه آب زیر سینکی برای شما مناسب است. این مدل، جایگزین مناسبی برای سیستم های تصفیه آب کل ساختمان است چرا که نصب آن راحت تر بوده، قابل حمل و ارزان است.


دستگاه تصفیه آب رومیزی


استفاده از دستگاه های تصفیه آب رومیزی، راه حلی آسان برای داشتن آب سالم و خوش طعم بوده و فرایند نصب آن، آسان است. با اینکه دستگاه تصفیه آب رومیزی، آب تصفیه شده برای کل ساختمان را تامین نمی کند اما بدون نیاز به دستگاه ثابت، با نصب راحت تر و سریع تر، آب سالم و تمیز را از طریق شیر آب تصفیه شده فراهم می کند. پارچ های تصفیه آب نیز نیز از جمله محبوب ترین دستگاه های تصفیه آب رومیزی هستند. بر خلاف سایر نمونه ها که با برق کار می کنند، این پارچ ها از نیروی جاذبه برای عبور آب از فیلترهای بهره می برند.


بهترین دستگاه تصفیه آب برای خانه شما


انتخاب بهترین نوع و مدل فیلتر تصفیه آب برای خانه شما به چند عامل شامل منبع آب، ملزومات فیلتراسیون، آلاینده های خاص منبع آب ، بودجه شما و... بستگی دارد. وب سایت آبین اطلاعات و مشخصات کامل دستگاه های تصفیه آب را جهت مقایسه و بررسی ارائه نموده است. جهت کسب مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با شماره 02122228116 تماس بگیرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
نازنین
نازنین
افرادی که مثل من تمیز بودن محیط زیست براشون خیلی اهمیت داره حتما به کار گیری دستگاه تصفیه آب به داشتن محیط زیست بسیار خوب و تمیز کمک می کنند‌
ارسال نظر