TDS چیست و چه تاثیری بر کیفیت آب آشامیدنی دارد؟

TDS چیست و چه تاثیری بر کیفیت آب آشامیدنی دارد؟

تصور کنید اخباری در مورد مشکل گسترده آلودگی سرب، در منطقه زندگی شما، منتشر شده است. در این شرایط، شروع به جست و جو در اینترنت کرده و ناامیدانه تلاش می کنید تا راهی برای تشخیص این مشکل در آب مصرفی خود بیابید. با یک جست و جوی ساده در گوگل، با ابزاری به نام TDS meter مواجه خواهید شد.

 

TDS متر، دستگاهی است که گفته می شود با استفاده از آن می توانید کیفیت آب مصرفی خود را تنها در چند ثانیه ارزیابی کنید. پس از خریداری و انجام تست TDS، نتایج نشان می دهد که آب منزل شما سالم و بدون آلودگی است. با این حال رنگ آن، کدر به نظر می رسد و ظاهر نارنجی زنگ زده دارد. همچنین طعم فلزی و تلخی داشته و بوی تخم مرغ گندیده می دهد. این دو تناقض چطور ممکن است؟


مشکل از اینجا است که TDS، معیار خوبی برای سنجش کیفیت آب نیست؛ هرچند بسیاری از شرکت های تصفیه آب از TDS بالا به عنوان استدلالی برای لزوم فیلتراسیون آب استفاده می کنند. TDS مترها، آلاینده های خاصی را در آب شناسایی نکرده و اطلاعات معناداری در مورد بیشتر آلاینده های آب، ارائه نمی دهند. دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد. پیش از اینکه به آن بپردازیم، ابتدا به شرح تعریفی از TDS خواهیم پرداخت.


TDS چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟


TDS مخفف عبارت Total Dissolved Solids بوده و به عنوان معیاری از مجموع مواد آلی و معدنی محلول در آب شناخته می شود. TDS بر حسب میلی گرم در لیتر (mg/L) یا قسمت در میلیون (ppm) بیان می شود و شامل هر چیزی غیر از مولکول های خالص H2O در آب است. ترکیبات اصلی معمولا شامل کاتیون ‌های کلسیم، سدیم، منیزیم و پتاسیم (یون‌های با بار مثبت) و کربنات، کربنات هیدروژن، آنیون‌های کلرید، سولفات و نیترات (یون‌های باردار منفی) می باشد.


TDS آب، معمولا از منابع مختلفی نشات می گیرد، از جمله:


•    منابع طبیعی مانند چشمه های معدنی، رسوبات نمک، نفوذ آب دریا و ذخایر کربنات
•    رواناب شهری و کشاورزی
•    تخلیه فاضلاب و فاضلاب صنعتی
•    مواد شیمیایی مورد استفاده برای تصفیه آب
•    سخت افزار یا لوله های مورد استفاده برای توزیع آب به خانه شما
•    نمک های مورد استفاده برای یخ زدایی جاده ها
•    مواد ضد لغزش و سایر مواردی از این دست


آزمایش آب با استفاده از TDS متر، سریع ترین و راحت ترین راه برای اندازه گیری میزان TDS آب است. از آن جا که نمک ها، مواد معدنی و سایر جامدات یونیزه شده محلول، باعث افزایش میزان رسانایی آن می شوند، TDS سنج نیز رسانایی الکتریکی محلول را اندازه گیری کرده و سپس از آن برای تخمین TDS آب استفاده می کند.


مقدار TDS خوب یا بد چیست؟


از آن جایی که TDS آب خطری برای سلامتی ندارد، وزارت بهداشت، محدوده ای برای TDS مجاز، تعیین نکرده است. با این حال، این سازمان توصیه می کند که TDS آب نباید بیشتر از 500 ppm باشد. مقادیر بالاتر از این میزان، باعث ایجاد رسوبات قابل توجه، طعم سنگین و شور، ایجاد لکه و سایر مشکلات خواهد شد.


در زیر، نمودار مربوط به مقادیر مختلف TDS آب و نتیجه آن، نشان داده شده است.

 

میزان TDS (mg/L) نتیجه
کمتر از 50 کم؛ از دست دادن برخی از مواد معدنی سالم و حیاتی
50-300 عالی؛ میزان عالی TDS آب آشامیدنی
300-500 خوب؛ نقطه شیرین TDS آب آشامیدنی
600-900 منصفانه؛ برای کاهش TDS آب آشامیدنی خود یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، در نظر بگیرید
900-1200 ضعیف؛ توصیه نشده و غیر ایمن جهت مصرف
بیشتر از 1200 غیر قابل قبول: کاملا غیر ایمن بوده و شاید برای دستگاه تصفیه آب خانگی نیز زیاد باشد

 

آیا مقدار TDS مطلوب، دلیل کافی برای کیفیت آب است؟


پاسخ منفی است. TDS، تنها به اندازه گیری تمامی ترکیبات موجود در آب می پردازد. آلاینده های فاقد بار مانند آفت کش ها، بنزین، روغن موتور و مواد دارویی در اندازه گیری TDS نقشی ندارند. علاوه بر این، TDS مترها قادر به تشخیص  PFASموجود در آب آشامیدنی نیستند. این بدان معناست که علی رغم نتیجه مطلوب TDS متر، باز هم ممکن است انواع آلاینده های سمی در آب وجود داشته باشند.


شایان ذکر است، حتی در صورتی که آلاینده های سمی، هنگام حل شدن در آب نیز باردار شوند، TDSمتر همچنان نمی تواند اطلاعاتی در موجود وجود و غلظت آن ها ارائه کند. علت این مورد را می توان در موارد زیر جستجو کرد:


•    تستر TDS، به اندازه کافی برای تشخیص و اندازه گیری مقادیر سمی آرسنیک، سرب، کروم-6 و سایر آلاینده های مضر، حساس نیست. معمولا TDS متر ارزان قیمت، بر حسب ppm اندازه گیری می کنند (قسمت در میلیون)؛ در حالی که آلاینده ‌هایی مانند سرب، آرسنیک و کروم-6، با غلظت قسمت در میلیارد نیز مضر هستند.


•    TDS متر نمی تواند بین یون های مختلف، تمایز قائل شود. TDS مترها، غیر انتخابی هستند. به همین دلیل، برای اندازه‌ گیری برخی از آلاینده‌ های آب، به فناوری پیشرفته ‌تری نیاز دارید.


تا به این قسمت، دانستیم که با استفاده از TDS متر، نمی توان سرب و آرسنیک را اندازه گیری کرد. این کار به تجهیزات آزمایشی پیچیده تری نیاز دارد. بسیاری از افراد گمان می کنند که بر اساس نتیجه TDSمترها، می توانند کیفیت آب آشامیدنی خود را بسنجند. یک نمونه آب ممکن است دارای مقادیر سرب 100 برابر حد مجاز باشد و در عین حال، TDS آن، مقداری بین 000 تا 001 را نشان دهند. به همین دلیل است که شما نمی توانید با اندازه گیری TDS، در مورد بهداشت و سلامتی آب مصرفی خود، قضاوت کنید.


چرا از TDS، به عنوان معیاری برای تصفیه آب استفاده می کنند؟


مشتریان همواره به دنبال استفاده از راه حل های مقرون به صرفه و موثر هستند  و اکثر شرکت ها از این موضوع آگاهی دارند. از آنجایی که TDS متر ارزان و کاربرپسند بوده و به هر کسی اجازه می‌دهند تا ظرف چند ثانیه TDS آب مصرفی خود را اندازه بگیرد، بسیاری از شرکت ‌های تصفیه آب نیز از TDS بالا، به عنوان یک پارامتر مضر برای ترغیب مردم به تصفیه آب آشامیدنی خود یاد می‌کنند.


آیا خرید TDS سنج برای آزمایش آب لوله کشی لازم است؟


پاسخ به این سوال، منفی است. نیازی به نوشیدن آب دیونیزه و یا با TDS پایین نیست. در صورتی که نگران کیفیت آب آشامیدنی خود هستید، می توانید از دستگاه های تصفیه آب جهت حذف آلاینده های مضر از آن کمک بگیرید.


در صورتی که پیش از خواندن این مقاله نسبت به خرید TDS متر اقدام کرده اید، می توانید با استفاده از آن، دریاره انحلال مواد معدنی در آب از منابع مختلف (رودخانه، دریاچه، دریا و باران) و آزمایش آن، به کودکان مطالبی ارزنده بیاموزید.


آزمایشات دقیق برای سنجش کیفیت آب


کیت تستر کیفیت آب: سریع ترین و ارزان ترین روش آزمایش آب، استفاده از کیت تستر کیفیت آب خانگی است. هر کیت تست آب، با کیفیت خوب می تواند بینشی صریح از کیفیت آب آشامیدنی و آلاینده های خاصی که به طور بالقوه در آن وجود دارد، به شما بدهد. علاوه بر این مزایا، انجام آزمایش با این کیت، تنها چند ثانیه طول خواهد کشید.


گزارش کیفیت آب: راه دیگر برای تعیین کیفیت آب، این است که با تامین کننده آب منطقه خود تماس گرفته و یک کپی از آخرین گزارش کیفیت آب درخواست کنید. هر تامین کننده باید گزارش سالانه کیفیت آب (معروف به گزارش اعتماد مصرف کننده) را به مشتریان ارائه دهد. این گزارش ممکن است به صورت آنلاین نیز در دسترس باشد و معمولا حاوی اطلاعات دقیق در مورد مقادیر برخی از مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ ها در آب است.


تست آزمایشگاهی: اگر به دنبال روش گسترده ‌تر و دقیق ‌تری هستید، بهترین گزینه برای شما، ارسال نمونه آب به یک آزمایشگاه است. با توجه به این که دقیق ترین نتایج را با استفاده از این روش دریافت می کنید، لازم است بدانید که مدت زمانی در حدود دو الی سه هفته زمان خواهد برد و باید هزینه آزمایشگاه را نیز پرداخت کنید.


در صورت آلوده بودن آب آشامیدنی، باید چه کار کنیم؟


اگر نتایج آزمایش سنجش کیفیت آب آشامیدنی منفی بود، که چه بهتر؛ اما اگر از دیدن نتایج شگفت زده شدید، ما یه شما خرید دستگاه  تصفیه آب را پیشنهاد می کنیم. با استفاده از دستگاه تصفیه آب، قادر خواهید بود تا مواد مضر موجود در آب از جمله مس، سرب، کروم-6، آفت کش ها، داروها، محصولات جانبی ضد عفونی کننده و مواردی که باعث ایجاد بوی بد آب می شوند مانند کلر، کلرامین و گوگرد را حذف کنید.


سیستم های فیلتراسیون، مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم را حذف نمی کنند. برای این کار باید از دستگاه های سختی گیر کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره به صورت رایگان، از طریق شماره 02122228116، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


جمع بندی


مهم است بدانید چه موادی در آب آشامیدنی شما وجود دارد. اما قبل از آن که نسبت به خرید TDS متر اقدام کنید، مجددا فکر کنید. برای این کار می توانید از روش های پیشرفته تری مانند کیت تستر کیفیت آب و یا آزمایشگاه های پیشرفته کمک بگیرید.


با مراجعه به وب سایت آبین، می توانید انواع کیت های تستر و همچنین دستگاه تصفیه آب خانگی را مشاهده و خریداری نمایید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر