چرا باید فیلتر های دستگاه تصفیه آب را تعویض کنیم؟

چرا باید فیلتر های دستگاه تصفیه آب را تعویض کنیم؟

اکثر افراد از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می کنند زیرا می‌ دانند که محافظت از خود در برابر نوشیدن آلاینده‌های مضر آب تا چه حد ضروری است. با این حال در صورتی که فیلتر ها را به موقع عوض نکنید، دستگاه نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در این مطلب سعی داریم تمام نکات مربوط به زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب را شرح دهیم.


در صورتی که فیلترهای تصفیه آب را عوض نکنیم چه اتفاقی می افتد؟


با تعویض دوره ای فیلترهای دستگاه تصفیه آب در زمان مناسب، می توانید از صحت و کارکرد مناسب آن ها اطمینان حاصل کنید. متاسفانه اگر به موقع نسبت به تعویض فیلترهای تصفیه آب خود اقدام نکنید، ممکن است مشکلات متعددی رخ دهد.


1.    فیلترهای تصفیه آب مسدود خواهند شد


در صورت عدم تعویض به موقع، فیلترهای دستگاه شما مسدود خواهند شد. در نتیجه عملیات فیلتراسیون آلاینده ها رخ نداده و به آب آشامیدنی شما راه پیدا می کنند. علاوه بر افت کیفیت و سلامت آب، انسداد فیلترها سبب کاهش فشار شده و جریان آب کندتر از فیلتر عبور می کند.


2.    تکثیر ارگانیسم های مضر


اگر ارگانیسم ها برای مدت طولانی در سطح فیلترها بمانند، می توانند در آن ها رشد کنند. این ارگانیسم ها با تولید مثل در فیلتر، به وسیله جریان آب در سراسر خانه پخش خواهند شد. 


3.    خراب شدن فیلترها


به مرور زمان فیلتر دستگاه تصفیه آب خراب شده و دیگر قادر به حذف آلاینده های موجود در آب نخواهد بود. اگر همچنان نسبت به تعویض فیلترها اقدام نکنید این مواد شیمیایی مضر و آلاینده ها به شبکه آب مصرفی شما برمی گردند و فیلتراسیون مختل می شود. 


4.    مصرف مواد شیمیایی مضر


با عدم تعویض به موقع فیلترها، مواد شیمیایی مضر زیادی وارد آب آشامیدنی و بدن شما خواهند شد. مواد شیمیایی معمولا به وسیله چند لایه اول فیلتر، تصفیه شده و پس از مدت طولانی می توانند دوباره به چرخه مصرف بازگردند.


5.    تاثیر بر طعم و مزه آب


به عنوان نکته آخر باید توجه داشته باشید که عدم تعویض به موقع فیلترها بر طعم آب تاثیر منفی خواهد گذاشت. بسیاری از فیلترها مواد معدنی  مفید و ضروری به آب اضافه می کنند که طعم آن را بهبود می بخشد.


هر چند وقت یک بار باید فیلتر دستگاه تصفیه آب را عوض کرد؟


پس از مرور مضرات عدم تعویض فیلترها، حال نوبت آن رسیده است که مشخص کنیم که هر چند وقت یک بار باید این کار را انجام دهید. در مورد زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی، نظرات گوناگونی وجود دارد. برخی می گویند که هر شش ماه یک بار و برخی بر این باورند که باید تنها سالی یک بار فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی را عوض کرد. بهترین راه برای فهمیدن زمان مناسب، نظارت بر عملکرد آنهاست.
اغلب فیلترهایی که خریداری می کنید دوام مشخصی دارند که ممکن است بین 6 ماه تا 3 سال باشد. با این حال بسته به کاربرد فیلتر، ممکن است نیاز باشد که زودتر از موعد نیز آن ها را تعویض نمایید. در صورتی که فشار آب شیرهای شما کاهش یافته یا تغییری در طعم و بوی آب احساس می کنید، زمان آن رسیده است که فیلترهای قدیمی را عوض کنید.


چهار نوع فلیتر اصلی دستگاه تصفیه آب عبارتند از:


1.    فیلتر الیافی PP


فیلتر الیافی یا رسوب گیر، یکی از رایج ترین فیلترها محسوب می شود که برای حذف ذرات رسوب، زنگار و آلودگی از آب آشامیدنی کاربرد دارد. این فیلتر می تواند طعم و بوی کلر و سایر مواد شیمیایی را نیز از آب بزداید. هر فیلتر الیافی PP را می توان به مدت 3 تا 6 ماه استفاده کرد.


2.    فیلتر کربن GAC


فیلتر کربن فعال گرانول (GAC) مرحله دوم، فشرده، کارآمد و موثر است. این فیلتر از کربن با عیار بالا ساخته می شود و طعم و بوی ناخوشایند آب را به همراه کلر و مواد شیمیایی موجود در آن از میان می برد. استفاده از فیلتر کربنی برای جلوگیری از رشد ارگانیسم های مضر ضروری است. عمر مفید فیلتر کربن GAC، 6 الی 12 ماه می باشد.


3.    فیلتر کربن CTO


این فیلتر کربنی قادر است مواد شیمیایی، کلر و بوهای نامطلوب را از بین ببرد. فیلتر کربن CTO را باید هر 6 تا 12 ماه عوض کرد.


4.    ممبران


فیلتر ممبران، مهمترین مرحله فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس است که می تواند 99 درصد از حجم بیش از 100 نوع آلاینده را از آب مصرفی حذف کند. این آلاینده ها شامل سرب (حذف سرب تا 98 درصد)، فلوراید، آرسنیک، هورمون ها، آزبست، کلسیم، سدیم و غیره می باشند. طول عمر ممبران طولانی بوده و باید آن را بعد از 12 الی 36 ماه عوض کرد.


برای مشاهده انواع و قیمت فیلترها و ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی، می توانید به وب سایت آبین مراجعه فرمایید. برای دریافت مشاوره رایگان و سایر خدمات نیز می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر