حقایقی در مورد آب اسیدی  

حقایقی در مورد آب اسیدی  

آب اسیدی که به عنوان آب الکترولیز شده نیز شناخته می شود، دارای ph پایین تر از 7 می باشد. ph به معنای مقدار هیدروژن موجود در آب است و سطح آن بین 0 و 14 می باشد. 7 خط خنثی است، بر روی این خط آب خاصیت اسیدی و قلیایی ندارد. بازه 0 تا 7 مایعات اسیدی می باشند و بازه 7 تا 14 مایعات قلیایی را نشان می دهد.  


موارد استفاده از آب اسیدی 


آب اسیدی مزایایی دارد و اگر بتوانید به روش های کنترل شده از آن استفاده کنید، به طرق مختلف به شما کمک می کند. در ادامه به بررسی موارد استفاده از آب اسیدی می پردازیم: 


•    دارو: از الکترولیز آب اسیدی با محلول آب شور، برای درمان درماتوز (نوعی بیماری پوستی) می توانید استفاده کنید. در مراحل اولیه بیماری می توانید از این محلول استفاده کنید. محلول را چند بار بر روی پوست اسپری کرده یا بمالید. همچنین به عنوان شستشوی دست استریل کننده و برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در صنعت دندانپزشکی و پزشکی نیز استفاده می شود.
•    غذا: آب اسیدی در مصارف پزشکی استفاده می شود. شما هم می توانید برای از بین بردن هر گونه باکتری، گوشت، سبزیجات و میوه های خود را با آن بشویید.
•    التیام بخش: برای بهبود خراش ها، نیش حشرات، بریدگی ها، قارچ ناخن، بثورات، آکنه، تاول، اگزما، تحریک ناشی از پیچک سمی یا بلوط می توانید از آب اسیدی با محلول های نمک رقیق استفاده کنید.
•    گیاهان: آب اسیدی همانطور که به درمان مشکلات مردم کمک می کند، می تواند با قارچ در گیاهان نیز مقابله کند. در عین حال باعث رشد بیشتر گیاهان می شود. اگر گیاهی دارید که بریده شده است، سعی کنید آنها را در آب اسیدی جابجا کنید، ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
•    مراقبت از مو: همانطور که می دانید از سرکه سیب می توان برای شست و شو استفاده کرد، ولی ممکن است تعجب کنید که آب اسیدی بهتر از سرکه سیب می باشد. آب اسیدی برای پوست سر مفید است، به علاوه موهای شما را به طور طبیعی درخشان تر از همیشه کرده و همچنین نرم می شود.
•    مراقبت از پوست: برای از بین بردن چربی و کثیفی بدون استفاده از مواد شیمیایی می توانید از آب اسیدی استفاده کنید. آب با PH پایین تر از 7 رنگ پوست را بهبود می بخشد و به رفع خارش و خشکی پوست کمک می کند. 
•    ضد عفونی کننده: از آب اسیدی به عنوان ضد عفونی کننده برای بریدگی ها، ساییدگی ها و حتی به عنوان دهانشویه می توانید استفاده کنید، همچنین آب اسیدی به از بین بردن پلاک های موجود از روی دندان کمک می کند.


آیا آب گازدار اسیدی است؟


در ابتدا، بیایید نگاهی به آب سودا یا آب گازدار بیاندازیم. آب گاز دار حاوی دی‌اکسید کربن محلول می باشد، آب گاز دار به صورت طبیعی یا مصنوعی با تزریق تحت فشار ایجاد می شود. فرآیند کربناته کردن باعث ایجاد حباب های کوچک می شود. یکی از محبوب‌ترین شکل های آن آب معدنی های گازدار می باشند. در بسیاری از موارد تولید کنندگان، سدیم و سایر مواد معدنی را نیز به آب اضافه می کنند.
آب و دی اکسید کربن واکنش شیمیایی می دهند و اسید کربن تولید می کنند. در این حالت آشامیدن آب مثل خوردن خردل است، زیرا همان گیرنده های عصبی را در مقیاس ضعیف تر تحریک می کند، به همین دلیل شما احساس سوزش دارید. سوزش ناشی از آن می تواند لذت بخش و آزاد دهنده باشد. 


سطح Ph آب گازدار 3 تا 4 است و اسیدی می باشد. با این وجود، نوشیدن آب گازدار باعث اسیدی تر شدن بدن نمی شود. زیرا کلیه ها و ریه ها از شر دی اکسید کربن اضافی خلاص می شوند. این کار خون شما را کنترل کرده و همیشه آن را در Ph 7.35-7.45 متعادل می کند، در این حالت خون فقط کمی قلیایی می باشد.


آیا آب مقطر اسیدی است؟


آب مقطر یکی از اشکال آب تصفیه شده است و در آزمایشات شیمیایی، پزشکی، دندانپزشکی و نوشیدنی های روزمره استفاده می شود. آب مقطر در مقیاس Ph، 5.6 در تماس با هوا و 7 قبل از تماس با هوا می باشد. بنابراین بین خنثی و کمی اسیدی قرار دارد.  


دلیل تغییر ph آن هنگام تماس با هوا این است که دی اکسید کربن موجود در جو با آب مخلوط می شود. سپس شما دو یون ناپایدار دارید که در تلاش برای ایجاد پیوند هستند زیرا واکنش اسید کربنیک شکسته شده است. این موضوع باعث ایجاد ویژگی های اسیدی در آب مقطر می شود. به غیر از این موضوع، مقدار pH آب 7 است، زیرا از نظر فرضی باید خنثی باشد. 


مقایسه آب قلیایی با آب اسیدی 


همانطور که گفتیم آب قلیایی دارای PH بالاتر از 7 می باشد. با این حال تنها مورد مهم برای قلیایی بودن آب، ph آن نیست و پتانسیل اکسیداسیون کاهش (ORP) و مواد معدنی محلول نیز مهم می باشند. به لطف ORP آب می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند. برای آنتی اکسیدان بیشتر، به مقدار ORP منفی بیشتری نیاز دارید.


به همین دلیل برخی از میوه ها مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو برای ما مفید هستند. آن ها از نوع اسیدیته خوب هستند. با این وجود، اسیدیته بد نیز وجود دارد که در شکر فرآوری شده، شربت ذرت با فروکتوز بالا و نوشابه وجود دارد. اگر اسید خوب را مصرف کنید، به لطف آنزیم ها، بدن شما قلیایی می شود، این امر با سم زدایی سلول ها، منجر به تعادل در بدن شما می شود.


استفاده از آب بطری های آب قلیایی همانند اسیدهای بد برای شما مضر هستند، زیرا تجمع مواد معدنی موجود می تواند منجر به عدم تعادل شود. آب قلیایی مفید نیز وجود دارد و به بدن در دفع مواد زائد اسیدی یا سموم موجود در سلول‌ها کمک کنید. آب قلیایی مفید با برق و به صورت ارگانیک درست می شود. 


آیا آب اسیدی برای شما مضر است؟


همانطور که گفتیم آب اسیدی در صورت استفاده درست، مزایای زیادی دارد، ولی به همان اندازه می تواند مضر نیز باشد. آب اسیدی دارای ماهیت خورندگی می باشد و یون های فلزی مانند سرب، روی، مس، آهن و منگنز در آب حل می شوند. به این صورت میزان فلزات سنگین موجود در آب افزایش می یابد. بالا بودن میزان فلزات سنگین موجود در آب برای انسان مضرات جبران ناپذیری دارد، در این موارد استفاده از دستگاه تصفیه آب بسیار مهم می باشد. 
در صورتی که نسبت به اسیدی بودن آب شک دارید، می توانید لوله‌های مسی یا آهنی را چک کنید. لکه های آب یا زنگ زدگی لوله ها نشان دهنده اسیدی بودن آب است. همچنین آب اسیدی باعث خرابی لوله و نشتی می شود. در صورتی که آب اسیدی را بچشید، طعم فلزی یا ترش دارد. قبلاً در مورد روش‌های مختلف استفاده از آب اسیدی صحبت کردیم، ولی در برخی از موارد استفاده از آب اسیدی مضر و اشتباه است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم: 


•    آشامیدن: از آنجایی که آب اسیدی حاوی فلزات سنگین است، اگر بیش از حد از آن بنوشید، مبتلا به بیماری های قلبی، عروقی، کلیوی و کبدی می شوید، همچنین در معرض خطر مسمومیت ناشی از آن ها نیز باشید. 
•    شست و شو: در صورتی که از آب اسیدی به مقدار زیادی برای شست و شو استفاده کنید، نتایج منفی زیادی را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که با این آب حمام کنید، متوجه خراب شدن پوست خود می شوید. 
•    مراقبت از پوست و مو: استفاده از آب اسیدی در این مورد می تواند برای شما مزایای بیشتری نسبت به مضراتش داشته باشد. استفاده از آب اسیدی بی خطر است، ولی نباید پوست به مدت طولانی و مکرر در معرض این مایع باشد. در صورت استفاده از آب اسیدی، سریع پوست را با آب غیر اسیدی بشویید. اگر از آب اسیدی برای شستن موها استفاده کنید، به مرور زمان مو شکننده تر می شود. به همین دلیل تنها صورت خود را با آب اسیدی بشویید.
•    دندان ها: برای دندان ها توصیه می شود از آب قلیایی به جای آب اسیدی استفاده کنید، زیرا اسیدیته رشد باکتری ها و همچنین حفره ها را افزایش می دهد. آب قلیایی برای لثه ها نیز بهتر می باشد. 
•    آشپزی: اشاره کردیم که افراد می توانند از آب اسیدی برای تمیز کردن سبزیجات و میوه های خود استفاده کنند، ولی در پخت و پز استفاده از آب اسیدی توصیه نمی شود، زیرا آلاینده های موجود در آن برای انسان مضر می باشد.


تست اسیدیته آب


همانطور که خوردن مواد غذایی سالم اهمیت زیادی دارد، آب آشامیدنی نیز باید سالم باشد. دانستن میزان PH آب برای تصفیه درست آن مهم است. در این قسمت به چگونگی آزمایش منابع آب می پردازیم. موارد زیر نشان دهنده اسیدی بودن آب می باشند: 


•    اگر لوله ها یا وسایل مسی، وان یا حوضچه های شما دارای لکه های آبی یا سبز هستند.
•    هنگام آزمایش ph عدد بین 7 تا 0 باشد
•    وقتی آن را بو می کنید، بوی تند یا کلر به مشام می رسد.


با این حال، برای داده های بهتر و دقیق تر، می توانید از کیت تست استفاده کنید. در بیشتر موارد نموداری وجود دارد که در کنار هر عدد یک رنگ خاص می باشد و تشخیص آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین از نوارهای تست نیز می توانید استفاده کنید. نوارهای تست با زدن داخل آب به نسبت اسیدی و قلیایی بودن آن تغییر رنگ می دهد. 


1.    ابتدا یک لیوان را از شیر آب پر کنید تا بتوانید از آن در آزمایش استفاده کنید.
2.    یکی از نوارهای تست را از کیت تهیه کنید، اما مطمئن شوید که دستانتان خشک است و قبل از گذاشتن آن در لیوان سعی کنید نوار را خیس نکنید.
3.    برای دقت و اطمینان، دستورالعمل‌های روی کیت تست Ph را برای مدت زمانی که نوار باید در لیوان باشد بررسی کنید. قطعه را هم نزنید، فقط آن را به مدت زمانی که در دستورالعمل خوانده اید در آب فرو کنید.
4.    پس از اتمام این زمان آن را بردارید. نوار تست را در سطح نگه دارید و تا پایان آن صبر کنید، نشانگر رنگ تغییر نمی کند و رنگ برای مدتی ثابت می ماند.
5.    برای خواندن آن، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نمودار موجود در کیت تست Ph را با نشانگر رنگ روی خود نوار مقایسه کنید. هر رنگ نشان دهنده سطح متفاوتی است.
6.    از آنجایی که نمی توانید دوباره از نوار استفاده کنید، نیازی به نگهداری آن نیست، بنابراین آن را دور بیاندازید.


یکی دیگر از گزینه‌های تست ph آب، استفاده از ph متر است. استفاده از این وسیله راحت تر می باشد. تنها کافی است که 100 میلی لیتر آب را در یک لیوان برای آزمایش آماده کنید و سپس دستگاه را به مدت یک دقیقه در آن قرار دهید. صفحه نمایش دستگاه به طور خودکار مقدار ph مایع را به شما نشان می دهد. در بازه زمانی منظم، ph متر به دلیل اینکه یک وسیله الکترونیکی می باشد، باید بررسی و تصحیح شود، برای کالیبره کردن دستگاه می توانید از پودر کالیبراسیون و آب با مقدار Ph صحیح که روی برچسب ها نمایش داده می شود، استفاده کنید. بیشتر اوقات این ابزار با پودر کالیبراسیون خود ارائه می شود؛ بنابراین در ابتدا نیازی به خرید جداگانه ندارید. این یک روش خوب برای آزمایش اسیدیته است، زیرا می توانید تا زمانی که کالیبره شده باشد، چندین بار از آن استفاده کنید. در صورتی که کالیبره نشده باشد، داده های نادرستی دریافت خواهید کرد.


راه حل دیگر استفاده از نمودار شاخص جهانی و محلول ph می باشد. محلول ph را نیز می توانید مثل کیت نوار تست از فروشگاه های آنلاین تهیه کنید. برای شناسایی مقدار ph، باید به رنگ بدست آمده توجه کنید. برای تست با این روش فقط به 10 میلی لیتر آب نیاز دارید، آن را در یک ظرف شیشه ای کوچک یا در یک لوله آزمایش قرار دهید. سپس پنج قطره از محلول ph را داخل آن می‌ ریزید. آن را به خوبی با مایع مخلوط کنید و دقیقاً مانند نوارهای تست باید ببینید کدام رنگ با نوارهای رنگی در برچسب محلول مطابقت دارد. برای تجزیه و تحلیل آب در یک آکواریوم یا یک مخزن ماهی استفاده کنید.


کاغذ تورنسل یکی از گزینه های خوب برای تست سطح pH آب در خانه است. این روش همانند روش های دیگر عدد دقیقی نشان نمی دهد و تنها می توان اسیدی، خنثی یا قلیایی بودن آب را تشخیص داد. دو نوار آبی و قرمز در این روش در اختیار دارید. کاغذ را در آب فرو برده، اگر آب اسیدی باشد، کاغذ آبی قرمز رنگ می شود، در حالی که رنگ قرمز تغییر نمی کند. اگر ماهیت قلیایی وجود داشته باشد برعکس است، بنابراین رنگ قرمز آبی می شود، اما آبی تفاوتی نخواهد داشت. در حالت خنثی، دو کاغذ تغییر رنگ نمی دهند.

وبسایت تصفیه آب آبین در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی سابقه ای طولانی دارد. شما می توانید برای دریافت مشاوره با متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشد. 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
نوری زاد
نوری زاد
پی اچ معیاری برای اندازه گیری سطح اسیدی و یا بازی بودن آن محسوب میشه اگه پی اچ از هقت پایین تر باشه آب اسیدیته و اگه از هقت بالاتر باشه آب قلیایی هستش.
ارسال نظر