محافظت از تجهیزات پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی

محافظت از تجهیزات پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی


با افزایش هزینه های آب و انرژی، تشدید مقررات دولتی و پیشرفت طرح های نظارت بر محیط زیست، امکانات باید کارایی سیستم های تصفیه آب را افزایش دهند. استفاده از تجهیزات اسمز معکوس (RO) در سیستم های آب رایج شده است. متاسفانه حتی با وجود آب ورودی با کیفیت مناسب نیز رسوب گذاری و فولینگ فیلترهای ممبران امری اجتناب ناپذیر است.

نظافت و سرویس منظم دستگاه تصفیه آب صنعتی و غشای فیلتر ممبران، طول عمر دستگاه را افزایش داده و هزینه های عملیاتی آن را به حداقل ممکن می رساند. در این مقاله قصد داریم فرایند شستشوی فیلتر ممبران اسمز معکوس با استفاده از محصولات شستشوی اسیدی و سود سوز آور را تشریح کنیم.


مراحل شستشوی فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی


برای شستشوی رسوبات و جلوگیری از فولینگ فیلتر ممبران مراحل زیر را دنبال کنید:


1- مخزن CIP و خطوط لوله را با آب تصفیه شده اسمز معکوس بشوئید.
2- فیلترهای کارتریج پیش تصفیه را تعویض کنید.
3- مخزن CIP را با آب تصفیه شده دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس بر مبنای حجم هدف 15 تا 20 گالن برای هر فیلتر ممبران 8*40 اینچ در سیستم در حال شستشو پر کنید. در صورت استفاده از میعانات گازی یا دیگر منابع آب گرم برای افزایش دما، در مخزن CIP فضا را برای هر گونه افزودنی باقی بگذارید. 


برای محلول های تمیز کننده با PH بین 2 تا 11.5، حداکثر دمای توصیه شده 107 درجه فارنهایت می باشد. مواد شیمیایی شوینده را اضافه کرده و در صورت نیاز مخلوط کنید. توجه داشته باشید که برخی از سیستم های CIP اجازه گردش مجدد محلول مخزن را با استفاده از پمپ انتقال می دهند. 


•    برای حذف آهن یا مواد بیولوژیکی بی هوازی، تمیز کردن باید در PH بین 3.8 و 4.2 انجام شود.
•    برای حذف رسوبات کربنات کلسیم، شستشو باید در PH بین 3.8 تا 4.2 انجام شود.
•    برای حذف رسوبات سولفات کلسیم، شستشو باید در PH 1 تا 12 با استفاده از دو دستگاه اندازه گیری PH کالیبره انجام شود. این مشکل معمولا در آخرین مرحله از RO جدا شده است.
•    برای حذف مواد بیولوژیکی، خاک رس/ گل و لای و لجن، سیلیس یا جامدات آلی، شستشوی باید در PH بین 11.7 تا 11.9 با استفاده از دو دستگاه اندازه گیری PH کالیبره شده انجام شود.


4- دستگاه RO را خاموش کنید و منبع آب ورودی را قطع کنید. تمام اتصالات و تنظیمات شیر را انجام دهید تا پمپ انتقال CIP بتواند محلول شستشو را به سیستم RO انتقال دهد. برخی از سیستم های تصفیه آب RO یک اتصال بین مرحله ای CIP را ارائه می دهند که باعث می شود مراحل غشا را به صورت جداگانه تمیز کرد. آب تصفیه شده RO باید به مخزن CIP هدایت شود. دریچه خروجی پمپ CIP را تقریبا ¼ باز کنید.
5- پمپ انتقال CIP را با دریچه خروجی اش تنظیم کنید، تا آب خام از مرحله یا سیستم RO در حال شستشو جابجا شود. این کار را ادامه دهید تا نشانه ای از محلول تمیز کننده در خروجی با نظارت بر PH، رسانایی و دما وجود داشته باشد. 
پمپ CIP را خاموش کرده و در صورت لزوم موقعیت شیر را تغییر دهید تا محلول برگشتی از مرحله/ سیستم به مخزن CIP هدایت شود. هنگام گردش در پرشروسل آخرین مرحله یا در کل سیستم، دریچه بای پس یا دریچه گاز را باز کنید تا از هر گونه محدودیت در خط برگشت جلوگیری شود.
6- پمپ انتقال CIP را مجددا با دریچه گاز درگیر کنید تا محلول از طریق مرحله/ سیستم در حال شستشو ارسال شود، در حالی که آب غلیظ و تصفیه شده به مخزن CIP ارسال می شوند. به آرامی یک پورت آب تصفیه شده یکی از وسل های در حال شستشو را باز کنید تا جریان تایید شود. در صورت لزوم به آرامی دریچه پمپ را باز کنید تا یکی از محدودیت های زیر حاصل شود:


•    پورت آب تصفیه شده وکیوم را نشان می دهد، در این حالت فورا جریان یا بازگشت پساب کاهش یافته است.
•    حداکثر افت فشار هر مرحله به 60 psi رسیده باشد.
•    نرخ جریان 45 گرم در دقیقه (برای ممبران قطر 8 اینچ) وسل موازی در مرحله شستشو حاصل شود. برای مثال اگر سه وسل موازی در حال شستشو هستند، حداکثر نرخ جریان توصیه شده 135 gpm می باشد.


7- مدت زمان مورد نیاز برای گردش برای هر مرحله به نوع فولینگ و شدت آن بستگی دارد. در صورتی که فولینگ کم باشد، 30 دقیقه زمان گردش محلول می تواند کافی باشد، در حالی که زمان بیش تری برای فولینگ بیولوژیکی بی هوازی سنگین، رس، گل و لای و لجن و رسوبات کلسیم سولفات لازم است.
اطلاعات را در ابتدا و هر 15 دقیقه در حین شستشو ثبت کنید. در صورت لزوم PH محلول شستشو یا میزان جریان را تنظیم کنید، تا دستور العمل های بالا برآورده شوند. اگر دمای محلول به 107 درجه فارنهایت رسید، شستشو را متوقف کنید تا محلول خنک شود. 


توجه کنید: هنگام شستشوی مواد رسوب کننده که باعث افزایش افت فشار آب ورودی به پساب سیستم یا مرحله شسته شدند، فشار شستشو می تواند برای اندازه گیری میزان خوب حذف شدن جامدات و پایان فرایند شستشو استفاده شود.


8- مراحل 6 و 7 را برای شستشوی مراحل باقیمانده تکرار کنید.
9- بعد از گردش محلول در هر مرحله/ سیستم، محلول باقی مانده در مخزن CIP را به محل تخلیه مناسب هدایت کنید. برخی از گیاهان ممکن است نیاز داشته باشند که این محلول ابتدا قبل از تخلیه PH خنثی شود. اگر یک منبع آب تصفیه شده در دسترس است، مخزن CIP را شسته و پر کنید.
10- در صورتی که پیش فیلترهای RO دچار افزایش افت فشار در حین شستشو شده اند، آنها را تعویض کنید. سیستم RO را مجددا به منبع آب وصل کنید و همه شیرها را به حالت عاید برگردانید، به جز شیر هدایت آب تصفیه شده به تخلیه یا به مخزن CIP تا زمانی که کیفیتش مطابق با دستور العمل های آب فرایند مورد نیاز باشد.
11- وقتی عملکرد RO تثبیت شد، مجموعه کاملی از داده های عملیاتی آن را ثبت کنید.


توصیه می شود قبل از اجرای شستشوی سیستم و غشای RO، روش های شستشوی غشای فیلتر ممبران را بررسی و رعایت کنید، زیرا این کار برای هر سیستم کمی متفاوت است. در صورتی که برای عملیات بهره برداری و نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق شماره های سایت با کارشناسان تصفیه آب صنعتی آبین در ارتباط باشید و با استفاده از فرصت مشاوره رایگان بهترین تصمیم را با نظر کارشناس برای اجرای عملیات بگیرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر