چند درصد کره زمین را آب تشکیل داده است؟

چند درصد کره زمین را آب تشکیل داده است؟

همه ما می دانیم که حجم زیادی از کره زمین تشکیل شده از آب می باشد. اما میزان دقیق حجم آب در سطح، زیر و جو سیاره زمین چقدر است؟ چند درصد کره زمین آب است؟ حدود 71 درصد از کل فضای زمین از آب پوشیده شده است و اقیانوس ها حدود 96/5 درصد از کل منابع آب زمین را در اختیار دارند. علاوه بر سطح زمین، آب می تواند در جو و به صورت بخار، رودخانه ها، دریاچه ها، یخچال، یخچال های طبیعی هم وجود داشته باشد. 

آب هرگز ساکن نیست. به لطف چرخه آب و ساکن نبودن آن، منابع آب سیاره دائما از مکانی به مکان دیگر و شکلی به شکل دیگر در حرکت هستند. اهمیت چرخه آب در سیاره زمین به اندازه ای است که زندگی کردن بدون آن حتی به اندازه لحظه ای ممکن نیست!!

دو سوم فضای کره زمین از آب پوشیده شده اما این تمام ماجرا نیست. اگر بتوانید تمام قطرات آب را از کره زمین به یک مکان انتقال دهید، حجم آب در این مکان چقدر می شود؟ چند درصد کره زمین آب است؟

حتما تصور می کنید که این حجم از آب بسیار زیاد و مثلا به اندازه کل کره ماه می باشد. اگر حتی حجم آب در زمین هم به این اندازه باشد، تنها تمام منابع آبی را در دریاچه ها، رودخانه ها، یخچال های طبیعی و... در نظر گرفته اید. حجم آب در زمین بسیار بیشتر از این منابع است. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که چند درصد کره زمین آب است؟


چه مقدار آب در سطح و زیر زمین است؟


در این بخش پرسش چند درصد کره زمین آب است؟ و حجم آب در سطح و زیر زمین را مورد بررسی قرار می دهیم. بیشتر منابع آب روی کره زمین شور است و در اقیانوس ها قرار دارد. منابع آب شیرین در کره زمین در رودخانه ها، دریاچه ها، آب های زیر زمینی و... قرار دارند و این حجم از آب، میزان آب مورد نیاز برای زندگی روزمره زندگی مردم را تامین می کند.

تصور شما از چرخه آب در کره زمین حتما بخار شدن آب از رودخانه ها و بارش باران است. اما حجم زیادی از منابع آب هم در زیر سطح زمین قرار گرفته اند. 

بسیاری از ما تمام آب های شیرین را در سطح کره زمین تنها در رودخانه ها تصور می کنیم اما این مقدار، تنها حجم کمی از آب شیرین را در زمین تشکیل می دهد. حجم زیادی از آب در رودخانه ها به اعماق زمین نفوذ می کند و این موضوع باعث تشکیل منابع آب های زیر زمینی می شود.

در مواردی هم این آب از طریق چشمه ها باز هم به سطح زمین و رودخانه ها باز می گردد و این موضوع باعث پیچیدگی پاسخ در پرسش چند درصد کره زمین آب است می شود.

***آب های زیر زمینی به این دلیل از منابع آب حیاتی در کره زمین محسوب می شوند که می توانند آب مورد نیاز برای افرادی را که در مناطق کویری زندگی می کنند تامین کنند. در واقع آب های زیر زمینی در کنار تاثیر بسیار مطلوبی که در تداوم حیات رودخانه ها دارند، باعث نجات زندگی بسیاری از افراد در مناطق خشک و کویری می شوند. 


چه مقدار از منابع آب کره زمین در اقیانوس ها قرار دارند؟


اقیانوس ها پهنه های بزرگ آبی هستند که مرز میان چند خشکی بزرگ و قاره ها را ایجاد می کنند، این پهنه های آبی حدودا 71 درصد از سطح زمین را می پوشانند. در کنار این حدود 97 درصد آب های کره زمین در اقیانوس ها قرار دارند.

اقیانوس ها در جهان شامل اقیانوس های آرام، اطلس، هند، منجمد شمالی و جنوبی می شوند. تمام این اقیانوس ها در تغییرات آب و هوایی کره زمین موثر هستند و حیات زمین تا حد زیادی به تغییرات احتمالی در آنها وابسته است.

یکی از مهم ترین تغییراتی که در حال حاضر در سطح زمین در حال وقوع است، نابودی اقیانوس منجمد شمالی می باشد. این مسئله می تواند ادامه حیات را برای تمام موجودات دشوار کند، با وجود این در حال حاضر به یک موضوع فراموش شده تبدیل شده است. 

آب شیرین کن های خورشیدی، یکی از بهترین راهکارها برای فیلتراسیون آب و تامین آب شرب برای افراد در سراسر جهان می باشد. به کارگیری آب شیرین کن های خورشیدی می تواند از بروز بحران های کم آبی در آینده جلوگیری کند.

 

مقدار آب شیرین در کره زمین

 

از آن جایی که بسیاری از منابع آب شیرین در کره زمین مثل آبشارها در مناطق دور افتاده قرار دارند، کارشناسان قادر به تعیین دقیق منابع آب شیرین در کره زمین نیستند. با این حال، کل مقدار آب شیرین روی کره زمین کمتر از 3 درصد می باشد. این موضوع باعث شده تا بسیاری از حیوانات و انسان ها در سراسر جهان با مشکل کم آبی روبرو شوند. 
 


سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با سطح کیفی بسیار مطلوبی می باشد و در کنار این امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 3
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
سینا ستاری
سینا ستاری
یک سوال اگه 70درصد کره زمین آب باشه پس 30درصد خاکه اما این یک تصور اشتباه هست چون که زیر این آب خاکه پس میشه گفت خاک صد درصد هست بعد کل کره زمین خاک اون آبی که داره روی خاک قرار داره و به اندازه 70درصد می‌باشد لطفا برسی کنید و اگه این نظریه جالب بود پاسخ بدید
ارسال نظر