بزرگ ترین ذخایر آب تصفیه شده در تپه های کویر لیوا کشور امارات

بزرگ ترین ذخایر آب تصفیه شده در تپه های کویر لیوا کشور امارات

بزرگ ترین ذخیره آب تصفیه شده جهان در کشور امارات و در جاده ای از تپه های ماسه ای کویر لیوا قرار دارد.  منظره کویری این بیابان خالی به نظر می رسد، اما در دل آن بزرگ ترین دستگاه تصفیه آب صنعتی و ذخایر آب قابل شرب جهان ذخیره شده است. این آب شیرین کن دریایی در روز 26.5 میلیون گالن آب را برای ساکنین امارات کشور امارات تامین می کند.

کشور امارات در سال 1960 دارای جمعیت حدود 90 هزار نفری بوده است، که امروزه این جمعیت به 100 برابر این عدد می رسد. طبیعی است که با این رشد جمعیت و کویری بودن کشور امارات بحران آب شیرین و تصفیه شده بزرک ترین معظل این کشور در دهه اخیر بوده است. البته ثروت نفت این کشور در ساخت بزرگ ترین و گران ترین آب شیرین کن صنعتی در دل کویر نقش اساسی را داشته است.


جالب است بدانید که امارات جزو کشورهای پر مصرف در زمینه مصرف آب در جهان می باشد، هر فرد در این کشور به ور متوسط روزانه 600 لیتر آب مصرف می کند.


 بنابر این با یک حساب سر انگشتی می توان مصرف روزانه آب در کشور امارات را حدود 6 میلیارد لیتر آب تخمین زد. می توان حدس زد که نگهداری از این مقدار آب شیرین وسط یک بیابان کار ساده ای نیست. اما این مشکل نیز به کمک دانش معماری امارات حل شده است. ساخت بزرگ ترین ذخیره آب شیرین در کره زمین در کشور امارات در سال 2018 به اتمام رسیده و طی اجلاس بین المللی آب در ابوظبی به اطلاع عموم رسیده است. 


آب شیرین کن امارات کجا واقع شده است؟


آب شیرین کن امارات در اعماق 262 فوتی بیابان لیوا و در 100 مایلی کارخانه نمک زدایی ساحلی قرار گرفته است. این ذخیره آب شیرین از 315 چاه آب تشکیل شده است، که چیزی حدود 26 ماه طول می کشد تا ظرفیت 26 میلیارد لیتر آب این چاه ها تکمیل شود. این مقدار آب شیرین تصفیه شده می تواند در روز 100 میلیون لیتر معدل 26.5 میلیون گالن آب مردم کشور امارات را تامین کند. 


لازم به ذکر است که انجام این پروژه و ایده اولیه آن در سال 2002 مطرح شد و سال ها بر روی آن مطالعات و آزمایشات مختلف انجام شده است، تا از عملی بودن آن مطمئن شوند. پیاده سازی این آب شیرین کن از همکاری بین شرکت های آب و برق ابوظبی و هم چنین سازمان محیط زیست تحقق یافته است.


آیا ذخیره آب شیرین امارات ایمنی و مقاومت دارد؟


طبق گفته رئیس سابق سازمان آب و برق امارات متحده عربی: "این دستگاه آب شیرین کن طوری ساخته شده است، که در برابر کلیه بلایای طبیعی شامل طوفان، عملکرد نامطلوب و پدیده آب سرخه که در اثر ازدیاد بسیار زیاد گروهی از جلبک ها می تواند اتفاق بیافتد قابلیت مقاومت بالایی دارد".


بنابر این می توان گفت: انتظار می رود ذخایر آب شیرین و آب شیرین کن امارات در آینده ای نزدیک بسیار ارزشمند تر از ذخایر نفتی این کشور باشند. حتی انتظار می رود بسیاری از پروژه های توسعه تصفیه آب دریا که احتمال عملی بودن آنها می رفته است، با همکاری نهادهای مختلف به محله اجرا برسند. 


آب تصفیه شده توسط آب شیرین کن های امارات در روز سه برابر آب مصرفی تهران در یک شبانه روز می باشد. این رقم نسبت به جمعیت 8 میلیونی کشور امارات یک شاهکار مدیریتی به حساب می آید.


چرا امارات در حوزه آب سرمایه گذاری کرده است؟


به دلیل رشد جمعیت و افزایش نیاز به آب، زیر ساخت های آبی کشور امارات به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. بنابر این نیاز به سرمایه گذاری در زمینه تامین زیر ساخت ها و تکنولوژی های تصفیه آب برای تامین کمبود آب ضروری شده است. اما با کاهش بودجه دولت امارات به دلیل کاهش قیمت نفت در سال های اخیر، اجرای برخی از پروژه ها با مشکل کمبود بودجه مواجه شده است. اما با این حال با سرمایه گذاری در فناوری های کارآمد در بخش آب، شیرین سازی آب دریا و آموزش شهروندان این کشور به خوبی از پس این بحران نیز بر آمده است.


یکی از پروژه های اجرایی در کشور امارات که بر تصفیه آب ارجحیت دارد، تصفیه آب فاضلاب می باشد. مطابق با پیش بینی آژانس محیط ابوظبی در صورتی که تا سال 2030 از اقدامات کاهش تدریجی مصرف آب در این کشور استفاده نشود، منابع آب های زیر زمینی کشور تمام خواهد شد و دستگاه های آب شیرین کن نیز دیگر کارایی ندارند. بنابر این در مرحله بعدی دولت امارات به فکر تصفیه آب فاضلاب افتادند.

در سال 2017 شهردار ابوظبی اعلام کرده است که 76% از آب مصرفی این کشور در مناظر و چشم اندازها مربوط به آب شیرین تصفیه شده می باشد. بنابر این تصمیم دولت کشور امارات این است، که تا سال 2030 تمامی آب مصرفی را از طریق تصفیه فاضلاب ها تامین کند. 


در بخش تصفیه و تامین آب شرب تمرکز کشور امارات بر روی شیرین سازی آب دریا با فناوری های هسته ای و خورشیدی می باشد. اما با این حال راه حل ارزان تر تصفیه آب فاضلاب در کشور امارات همچنان در اولویت می باشد.


بازار آنلاین تجهیزات آبی آبین به عنوان یکی از طراحان و سازندگان سیستم های تصفیه آب صنعتی در ظرفیت های مختلف آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در رابطه با خرید و قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. برای بهره مندی از فرضت مشاوره رایگان از طریق ارتباط تلفنی با کارشناسان تصفیه آب صنعتی آبین در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر