انواع روش های تصفیه فاضلاب

انواع روش های تصفیه فاضلاب

همان طور که می دانید بعد از مصرف آب در صنایع مختلف نیاز به دفع آن در محل مناسبی است، اما رها کردن فاضلاب در محیط زیست می تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد و به همین دلیل از روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب استفاده می کنند. در واقع تصفیه فاضلاب شامل تمام فرایندهای است که باعث کاهش آلاینده های فاضلاب به اندازه ای می شود که در صورت رها کردن آن در محیط زیست خطرات زیادی را به دنبال نداشته باشد. در مواردی هم تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد آب در بخش های مختلف کاربرد دارد. به طور کلی فاضلاب های صنعتی شامل فاضلاب های تولیدی در بخش های مثل کارخانه ها، مجتمع های اداری، بیمارستان ها و... می شود. اما به این نکته هم توجه کنید که روش مناسب برای تصفیه فاضلاب بسته به نوع آن کاملا متفاوت است. روش های مختلف تصفیه فاضلاب شامل تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و یا شیمیایی می شود، که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. برای انتخاب روش مناسب در تصفیه فاضلاب به موارد زیر توجه کنید: 


•    مقدار چربی و ذرات کلوئیدی در فاضلاب
•    مقدار یون های سمی مثل روی، نیکل و کادمیوم
•    مقدار مواد جامد معلق در فاضلاب و اندازه آن ها
•    درجه تجدید ناپذیری فاضلاب صنعتی
•    پارامترهای مختلف آب مثل TSS، COD و PH
•    نوع مواد آلی و غیر آلی در آب فاضلاب
•    میزان کیفیتی که برای تصفیه فاضلاب مد نظر است از مواردی می باشد که برای انتخاب روش مناسب تصفیه فاضلاب می توان از آن استفاده کرد.
•    میزان ورودی فاضلاب به سیستم تصفیه


در صورت تمایل به تصفیه فاضلاب با استفاده از مواردی که گفته شد می توان روش مناسب را در سیستم های تصفیه فاضلاب انتخاب کرد. 


روش های مختلف تصفیه فاضلاب

رایج ترین روش های که برای تصفیه فاضلاب در صنایع مختلف کاربرد دارد، شامل موارد زیر می شود: 


تصفیه فیزیکی فاضلاب


از تصفیه فیزیکی فاضلاب برای از بین بردن آلاینده های مثل ذرات معلق و فیزیکی استفاده می شود، روش های مختلف برای از بین بردن این نوع آلاینده های فاضلاب شامل پیش تصفیه در سیستم های مختلف می شود. اما در این روش برای حذف آلاینده ها از هیچ نوع مواد شیمیایی استفاده نمی شود. از موثرترین روش ها برای تصفیه فیزیکی فاضلاب می توان به فرایند ته نشینی که شامل حذف ذرات درشت و مواد نامحلول در آب می شود اشاره کرد، با این روش نمی توان تمام ذرات فیزیکی را در آب حذف کرد به همین دلیل باید از روش های دقیق تری برای از بین بردن ذرات فیزیکی در آب استفاده کرد. از دیگر روش  هایی که برای تصفیه فیزیکی فاضلاب کاربرد دارد هوادهی است، این فرایند شامل گردش هوا برای فراهم کردن اکسیژن می شود. اما در کنار تمام این روش ها اگر به دنبال روش دقیق تری برای تصفیه فاضلاب هستید، استفاده از فیلترهای پیش تصفیه در این زمینه بسیار کمک کننده است.


انواع فیلترهای پیش تصفیه عملکرد متفاوتی را برای از بین بردن آلاینده های فاضلاب دارند و به همین دلیل پیش از استفاده باید به نوع آلاینده های فاضلاب و عملکرد فیلترهای پیش تصفیه توجه کرد. در این زمینه فیلترهای شنی پر کاربرد ترین فیلترها برای تصفیه آلاینده های فیزیکی هستند و روغن و چربی در فاضلاب را می توان با این روش از بین برد. 

بیشتر بخوانید: سیستم های تصفیه آب صنعتی


تصفیه بیولوژیکی فاضلاب


در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب از میکروارگانیسم ها برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود، این روش تصفیه فاضلاب راندمان بسیار بالایی را برای حذف آلاینده ها دارد و در کنار این نیاز به هزینه زیادی برای راه اندازی و انجام این روش از تصفیه فاضلاب نیست. تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شامل فرایندهای می شود که در آن از میکروارگانیسم ها مثل باکتری های هوازی و بی هوازی برای از بین بردن مواد آلی فاضلاب استفاده می کنند. میکروارگانیسم های که برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب کاربرد دارند کاملا متفاوت هستند، اما به طور کلی بسیاری از این میکروارگانیسم ها با کمک اکسیژن هوا مواد آلی را در فاضلاب تجزیه کرده و از بین می برند. برخی دیگر از باکتری ها طی فرایندهای به تجزیه آلاینده های فاضلاب می پردازند که در نهایت باعث تولید متان در فاضلاب می شود. 


برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که هر کدام وابسته به نوع میکروارگانیسم ها هستند. اما به طور کلی انواع روش های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب شامل تصفیه هوازی و بی هوازی می شود. در روش هوازی تصفیه فاضلاب از باکتری های هوازی برای از بین بردن مواد آلی در آب استفاده می شود. در این روش برای تصفیه فاضلاب از فرایندهای برای تزریق هوا به فاضلاب استفاده می کنند تا بستر کاملا مناسبی برای از بین بردن مواد آلی توسط میکروارگانیسم ها فراهم شود. از دیگر روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب تصفیه بی هوازی برای از بین بردن مواد آلی در فاضلاب می باشد. در این روش از باکتری های استفاده می شود که در شرایط بی هوازی باعث هیدرولیز شدن مواد آلی و در نهایت تبدیل آن به متان می شوند.

تصفیه شیمیایی فاضلاب


از دیگر روش های که برای تصفیه فاضلاب می توان از آن استفاده کرد استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن آلاینده های فاضلاب است. فرایندهای که برای تصفیه فاضلاب با مواد شیمیایی می توان از آن ها استفاده کرد انعقاد شیمیایی و یا الکتریکی می باشد. در تمام این فرایندها از مواد شیمیایی برای از بین بردن آلاینده های فاضلاب استفاده می کنند. کلر از مواد شیمیایی و اکسید کننده است که برای از بین بردن باکتری ها از آن استفاد می شود، همان طور که گفته شد در فرایند بیولوژیکی تصفیه فاضلاب از باکتری های برای از بین بردن مواد آلی استفاده می کنند به همین دلیل استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن باکتری ها در آب می تواند بسیار کمک کننده برای بالا بردن کیفیت فاضلاب باشد.


این موضوع که روش های فیزیکی و بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب عملکرد مناسبی دارند تایید شده است، اما در مواردی هم برخی آلاینده های فاضلاب با این روش ها از بین نمی روند. به همین دلیل باید از دیگر روش ها که تاثیر مطلوبی را در از بین بردن آلاینده های فاضلاب دارند استفاده شود. کاربرد مواد شیمیایی هم برای حذف آلاینده های فاضلاب شامل همین موضوع می شود. در حالت کلی از مهم ترین کاربردهای تصفیه شیمیایی آلاینده های فاضلاب شامل حذف مواد آلی قوی، حذف فلزات سنگین، کنترل بوی فاضلاب، کنترل میزان PH و... می باشد. 


به این موضوع توجه کنید که برای انتخاب روش مناسب در تصفیه فاضلاب دقت به نوع آلاینده های فاضلاب و عملکرد روش های مختلف تصفیه فاضلاب اهمیت زیادی دارد. با توجه به این نکات می توان روش مناسب را برای تصفیه فاضلاب بر اساس پارامترهای که گفته شد انتخاب کرد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب روش های مختلف تصفیه فاضلاب می پردازیم. روش های بیولوژیکی دارای صرفه اقتصادی در زمینه راه اندازی و نگهداری از سیستم تصفیه فاضلاب هستند و دقت مناسبی را برای از بین بردن مواد آلی دارند، اما نکته این جاست که امکان حذف تمام آلاینده ها در آب با استفاده از این روش وجود ندارد. تصفیه شیمیایی فاضلاب هم باعث وارد شدن مواد شیمیایی به فاضلاب شده که در بسیاری از موارد می تواند اثرات مخربی را برای وارد شدن در محیط زیست یا برای استفاده مجدد داشته باشد. 


مواردی که گفته شد از رایج ترین روش های هستند که برای تصفیه فاضلاب حدودی فاضلاب به کار می روند، تا امکان رها کردن آن در محیط زیست فراهم شود. توجه کنید که فرایند تصفیه فاضلاب می تواند شامل روش های دیگری هم شود که باعث حذف آلاینده ها با دقت بیشتری می شوند، اما این روش ها در مواردی ممکن است هزینه های بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد و به همین دلیل استفاده از آن ها در صنایع مختلف رایج نیست. 

وب سایت تصفیه آب آبین در کنار ارائه محصولات با سطح کیفی مطلوب، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است، در صورت نیاز به مشاوره برای خرید کالا با مراجعه به www.abin.ir با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر