مشکل خروج کامل فاضلاب دستگاه تصفیه آب و رفع آن

مشکل خروج کامل فاضلاب دستگاه تصفیه آب و رفع آن

یکی از مشکلاتی که غالبا در دستگاه های تصفیه آب خانگی اتفاق می افتد، خروج مقدار بالایی پساب از دستگاه است. از آن جایی که آب ورودی به دستگاه بعد از فیلتراسیون در فیلتر ممبران از دو بخش آب تصفیه شده و پساب غلیظ شده از دستگاه خارج می شود، واضح است که خروجی بالای فاضلاب نشان دهنده عدم انجام فرایند فیلتراسیون توسط دستگاه تصفیه آب خواهد بود. این مسئله یکی از مشکلات مهم در کارکرد دستگاه تصفیه آب می باشد و باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم که به مشکل خروج دائم فاضلاب از دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازیم.

«وب سایت تصفیه آب آبین ارائه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی با بالاترین سطح کیفی و برندهای مختلف می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با مراجعه به سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»


دلایل مشکل خروج کامل آب تصفیه شده از فاضلاب دستگاه


به منظور بررسی این مشکل به این صورت عمل کنید که ابتدا شیر مخزن را بسته و شیر خروجی آب از دستگاه را باز کنید. در این حالت اگر شیر برقی کاملا بسته است، دستگاه تصفیه آب روشن شده و آب با باریکه کوچکی از شیر برداشت خارج می شود. اگر در این صورت آب خروجی از دستگاه به صورت قطره قطره و منقطع بوده و آب کاملا از طریق فاضلاب تصفیه آب خانگی خارج می شود، کارکرد دستگاه دچار مشکل شده است. موارد زیر از مهم ترین دلایل خروج بالای پساب در دستگاه تصفیه آب خانگی هستند:


1- ایراد در شیر برقی تصفیه آب: پس از فیلتراسیون آب و ذخیره آب تصفیه شده در مخزن، مسیر ورود آب به دستگاه توسط شیر برقی مسدود می شود. در این صورت اگر شیر برقی کارکرد مناسبی نداشته باشد و مسیر آب را باز نگه دارد، با وجود خاموش شدن دستگاه تصفیه آب، جریان آب در دستگاه ادامه داشته و آب به طور کامل از مجرای فاضلاب خارج می شود. اگر چه تعمیر شیر برقی در دستگاه تصفیه آب کار دشواری نیست، اما معمولا برای رفع این مشکل چندان کارایی ندارد. 

2- خرابی چهار راهی تصفیه آب: این شیر مکانیکی در دستگاه تصفیه آب خانگی مانند یک شیر قطع کن عمل کرده و بر اساس مقدار تفاوت فشار آب ورودی و آب ذخیره شده در مخزن، میزان ورود آب به دستگاه تصفیه آب را تنظیم می کند. بدیهی است که در این حالت، اگر چهار راهی مکانیکی تصفیه آب خانگی خراب باشد، حتی با وجود آن که پمپ تصفیه خاموش شده است، آب ورودی به دستگاه قطع نشده و سبب خروج کامل پساب از دستگاه تصفیه آب خانگی می شود. در دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا از یکی از دو قطعه چهار راهی و شیر برقی استفاده می شود.

3- ایراد در زانو یک طرفه فیلتر ممبران: در مسیر ورود آب تصفیه شده از فیلتر ممبران به مخزن تصفیه آب، معمولا اتصالی به نام زانوی یک طرفه فیلتر ممبران نصب می شود. این اتصال مانع بازگشت آب تصفیه شده به فیلتر ممبران شده و در عملکرد مناسب دستگاه تصفیه آب خانگی و جلوگیری از خرابی فیلتر ممبران اهمیت بالایی دارد. اگر اتصال زانویی ممبران خراب شود، آب تصفیه از ممبران خارج نشده و دستگاه به کارکرد خود ادامه می دهد. در این صورت خروج کامل آب از فاضلاب دستگاه تصفیه آب خانگی را خواهیم داشت.

4- فشار بالای آب ورودی: در مدل های قدیمی تر دستگاه تصفیه آب خانگی از چهار راهی مکانیکی استفاده می شود. یکی از معایب این قطعه، این است که در فشارهای بالای آب شهری، چهار راهی قادر به مسدود کردن مسیر آب نمی باشد، این مسئله سبب جریان دائم پساب در دستگاه تصفیه آب خواهد شد.

5- خرابی و گرفتگی فیلتر ممبران: اگر منافذ موجود بر غشای فیلتر ممبران توسط املاح و رسوبات در آب ورودی به دستگاه مسدود شود، فیلتر ممبران توانایی تولید آب تصفیه شده را نخواهد داشت. در این حالت فرایند فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب و خروجی دائم فاضلاب از دستگاه تصفیه آب ادامه خواهد داشت.

6- توان پایین پمپ تصفیه آب: اگر پمپ تصفیه آب توان لازم برای تامین فشار مورد نیاز در دستگاه را نداشته باشد، فرایند تصفیه آب در فیلتر ممبران صورت گرفته و این آب به صورت پساب از مجرای فاضلاب دستگاه تصفیه آب خارج می شود.

7- خرابی محدود کننده فاضلاب: میزان پساب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی توسط قطعه ای به نام محدود کننده فاضلاب کنترل می شود. 

اگر دستگاه تصفیه آب شما، خروجی آب تصفیه شده ندارد و به درستی عمل نمی کند، به منظور رفع این مشکل و عدم تحمیل هزینه اضافه، از تعمیر دستگاه تصفیه آب خود به تنهایی خودداری کرده و از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (2)
الهه
الهه
واقعا عالی هستید شما . همه مشکلاتی که برای انواع دستگاه تصفیه آب ممکنه ایجاد بشه رو به صورت کامل توضیح دادین. آنقدر کامل هستش که آدم راحت می‌تونه از مطالبش استفاده کنه.
دهقان
دهقان
از دستگاه تصفیه آب پدر خانمم هم پساب خارج میشه متوجه شدم به خاطر اینکه فیلتراسیون به خوبی توسط دستگاه انجام نمیشه این مشکل به وجود اومده.
ارسال نظر