دلایل مهم کاهش کیفیت آب در دستگاه تصفیه آب خانگی

دلایل مهم کاهش کیفیت آب در دستگاه تصفیه آب خانگی

اگر شما از مصرف کنندگان دستگاه تصفیه آب خانگی هستید، شاید مشاهده کرده باشید که آب خروجی از دستگاه از کیفیت مطلوبی برخوردار نمی باشد. این مسئله می تواند به دلایل مختلف در دستگاه تصفیه آب رخ دهد و در اغلب اوقات بر طعم و مزه آب تصفیه شده تاثیر منفی خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به دلایل افت کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازیم.

 

علل مهم کیفیت پایین آب تصفیه شده چیست؟

 

یکی از معیارهای مهم برای کیفیت آب تصفیه شده، میزان سختی و TDS آب است که باید مقداری در حدود 100 تا 150 ppm باشد. پس از فرآیند فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب، بسیاری از املاح، آلاینده ها رسوبات، بو و طعم نامطبوع آب حذف شده و آب شفاف و مطبوع می شود. به طور کلی عوامل مهم زیر می تواند کیفیت آب تصفیه شده در دستگاه را کاهش دهند:


عملکرد نامناسب فیلتر ممبران 


مهم ترین وظیفه در دستگاه تصفیه آب خانگی بر عهده  فیلتر ممبران می باشد. اگر فیلتر ممبران مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب از کیفیت پایینی برخوردار باشد یا در اثر اشباع شدن و یا پارگی غشای فیلتر ممبران کارایی خود را از دست دهد، کیفیت آب خروجی از دستگاه کاهش می یابد. غشای فیلتر ممبران دارای منافذ بسیار ریز است و می تواند کلیه املاح و ترکیبات مضر در آب را حذف کند. این فیلتر با حذف فلزات سنگین موجود در آب، TDS آب را کاهش می دهد، در صورتی که فیلتر ممبران آسیب ببیند، TDS افزایش پیدا می کند. موارد زیر در طول عمر فیلتر ممبران موثر هستند: 


•    کیفیت آب ورودی به هوزینگ 
•    میزان آب تصفیه شده 
•    کیفیت فیلترهای پیش تصفیه 
•    کیفیت فیلتر ممبران 


خرابی فیلترهای تصفیه آب پایانی 


در دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا پس از فیلتر ممبران چند فیلتر تصفیه آب دیگر از جمله فیلتر پست کربن نیز نصب می گردند که وظیفه حذف طعم و بوی ناخوشایند آب و افزایش کیفیت آب خروجی از دستگاه را بر عهده دارند. آب تصفیه شده معمولا طعم و بوی خاصی ندارد، اما عدم فیلتراسیون مطلوب دستگاه تصفیه آب می تواند به صورت تغییر طعم و مزه آب ظاهر گردد. این مسئله می تواند نشان دهنده تجمع باکتری ها و مواد آلاینده در دستگاه باشد و خطر بزرگی برای آب تصفیه شده محسوب می شود. 


عدم تعویض فیلترهای پیش تصفیه 


در دستگاه تصفیه آب خانگی، جهت حذف گل و لای، مواد معلق و آلودگی های درشت از آب، از فیلترهای پیش تصفیه آب استفاده می گردد. این فیلترها عمدتاً شامل فیلتر الیافی، فیلتر کربن گرانول و کربن بلاک هستند و پیش از فیلتر ممبران در دستگاه نصب می شوند. به این ترتیب کلر، مواد آلی و بسیاری از ناخالصی های درشت آب توسط فیلترهای پیش تصفیه حذف شده و از رسیدن آنها به فیلتر حساس ممبران جلوگیری خواهد گردید. تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت ورود کلر و ذرات معلق، فیلتر ممبران آسیب می بیند. 


ایراد در کارکرد شیر میکس 


آب تصفیه شده ممکن است تا حدی مزه تلخی داشته باشد و برای برخی مصرف کنندگان غالباً چندان خوشایند نمی باشد. به منظور رفع این مشکل در دستگاه تصفیه آب خانگی از شیر میکس یا شیر تنظیم املاح استفاده می گردد. عملکرد این شیر به این صورت است که با افزودن مقداری آب ورودی به آب تصفیه شده، تا حدی مزه تلخی آب خروجی از دستگاه بهبود می یابد، در صورتی که این شیر خراب شود، کیفیت آب تصفیه شده دستگاه پایین می آید. 


باز بودن شیر تنظیم املاح


در برخی مواقع ممکن است که شیر تنظیم املاح یا همان شیر میکس در دستگاه تصفیه آب باز باشد و این مسئله سبب ورود مقداری زیادی آب معمولی به آب تصفیه شده خواهد شد. برای رفع این مشکل لازم است که شیر میکس را بسته یا تنظیم کنید. 


خرابی چهار راهی 


چهار راهی قطعه ای مکانیکی است و برای قطع و وصل کردن جریان آب در دستگاه های تصفیه آب استفاده می شود. این شیر دارای یک دیافراگم می باشد که مسیرهای آب را از هم جدا می کند. در صورت پاره شدن دیافراگم، آب تصفیه شده با آب شهری مخلوط شده و سختی آب بالا می رود. در این مورد باید شیر چهار راهی را تعویض کنید. چهار راهی زیاد دچار خرابی می شود، توصیه می شود به جای چهار راهی از شیر برقی استفاده کنید. 


رشد عوامل میکروبی در مخزن تصفیه آب 


در صورتی که مخزن تصفیه آب کیفیت کافی نداشته باشد، میکروب ها و باکتری داخل آن رشد می کنند و کیفیت آب را پایین می آورند. همچنین مخزن باید هرچند سال یک بار ضدعفونی شود. در غیر این صورت با جمع شدن رسوبات و عوامل بیماری زا درون مخزن، سطح کیفیت آب پایین می آید. 


کیفیت پایین مخزن تصفیه آب 


به دلیل اینکه آب تصفیه شده معمولاً مدت زیادی در منبع دستگاه باقی می ماند، کیفیت ساخت مخزن و بهداشتی بودن مواد سازنده آن بر طعم و مزه آب تصفیه شده تاثیر بسزایی خواهد داشت. کیفیت پایین تیوپ داخلی مخزن و استفاده از فلز نامرغوب در جداره داخلی آن می تواند سبب ورود زنگاب به آب تصفیه شده و تغییر طعم و مزه آن گردند. استفاده از مخزن ذخیره آنتی باکتریال در دستگاه تصفیه آب خانگی مهم می باشد.
 


از آنجایی که دستگاه تصفیه آب خانگی با آب آشامیدنی ما ارتباط نزدیک دارد، استفاده از مواد مرغوب و بهداشتی در ساخت فیلترها و قطعات داخلی آن بر کیفیت آب تصفیه شده بسیار تاثیر گذار خواهد بود. دستگاه های تصفیه آب در انواع و برندهای متنوعی در بازار در دسترس هستند و انتخاب این محصول از برندی معتبر و شناخته شده اهمیت بالایی دارد.

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به بازار ایران می باشد که از بهترین برندهای موجود در بازار انتخاب شده اند. اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب مرغوب را دارید، به منظور سهولت در خرید و انتخاب خود با کارشناسان فروش آبین به صورت رایگان تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (2)
دنیا
دنیا
منم چند سالی هستش که از دستگاه تصفیه آب برای خونم استفاده میکنم ولی جدیدا متوجه شدم که اصلا مثل قبل تصفیه آب انجام نمیشه و کیفیت خیلی اومده پایین. این مقاله خیلی بهم کمک کرد
گل محمدی
گل محمدی
منم همش تصورم بر این بود که با وجود دستگاه تصفیه آب همیشه کیفیت آب خیلی خوب و عالی باشه ولی دیدم اینطوری نیست و بعضی وقتا دستگاه تصفیه آب هم آب رو با کیفیت پایینی تصفیه می‌کنه.
ارسال نظر