کربن اکتیو و تصفیه هوا

کربن اکتیو و تصفیه هوا

فیلتر کربن اکتیو، مهمترین فیلتر جهت حذف آلاینده های شیمیایی است. به منظور تصفیه موثر هوایی که مهمترین نیاز برای ادامه زندگی محسوب می شود، معمولاً از دستگاه های تصفیه هوا استفاده می گردد. اکثر دستگاه های تصفیه هوای با کیفیت در فرایند فیلتراسیون از فیلتر کربن اکتیو استفاده می کنند. این فیلتر موثرترین روش برای حذف آلاینده های شیمیایی، گازها و بو در دستگاه های تصفیه هوا می باشد. البته انتخاب دستگاه تصفیه هوایی که از مقادیر مناسب کربن اکتیو استفاده می کند، ممکن است امر دشواری باشد. 


وبسایت تصفیه آب آبین تامین کننده انواع دستگاه تصفیه هوا مرغوب و باکیفیت است که مصرف کنندگان خود را در امر خرید از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب خود بهره مند می سازد.


فیلترهای دستگاه تصفیه هوا


فیلترهای مهم دستگاه های تصفیه هوا به شرح زیر هستند:


•    فیلتر پیش تصفیه: این فیلتر قادر به حذف ذرات بزرگ مانند گرد و غبار، کرک فرش و نیز پرز حیوانات می باشد. انتخاب فیلتر پیش تصفیه مرغوب در دستگاه تصفیه هوا از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مانع رسیدن آلاینده های درشت به فیلترهای اصلی دستگاه نظیر فیلتر هپا خواهد شد.
•    فیلتر کاتالیست: این فیلتر به منظور کاهش میزان فرمالدئید، بنزن، تولوئن و سایر گازهای مضر تا میزان 99 درصد در دستگاه تصفیه هوا استفاده می شود.
•    فیلتر کربنی: فیلتر کربنی توانایی حذف آلاینده ای مانند ترکیبات آلی فرار، ترکیبات نیتروژن دار، ترکیبات کربن مونو اکسید و دی اکسید، سرب و دی اکسید گوگرد را به میزان بسیار بالای از هوا حذف کند.
•    فیلتر هپا: این فیلتر قادر است که کلیه ذرات معلق مانند گرد و غبار، ریزگردها و ذرات معلق دیگر تا 0.3 میکرون را از هوا حذف کند.


فیلتر کربنی در دستگاه تصفیه هوا


فیلترهای کربنی برخلاف فیلترهای هوا تنها قادر به جداسازی گازها و بخارات موجود در هوا می باشند. در فیلترها قطعات حاوی کربن فعال درون قاب هایی قرار می گیرند که تشکیل دهنده ساختار اصلی فیلتر هستند. این قطعات کربن فعال قادر به حذف مولکول های گاز و بخارات موجود در آب تا میزان چند ppm را دارند. کاربرد مهم فیلترهای کربنی در سیستم های تصفیه هوا، به منظور حذف دود سیگار و بوهای نامطبوع از هوای داخلی ساختمان ها می باشد. جهت افزایش بازده و جلوگیری از نشستن رسوب ذرات گرد و غبار بر سطح فیلترهای کربنی در دستگاه تصفیه هوا لازم است که در مسیر هوای ورودی به دستگاه از  یک فیلتر پیش تصفیه استفاده شود. فیلترهای کربنی نامرغوبی که در بازار وجود دارند، پس از حداکثر 3 ماه استفاده به طور کامل توانایی خود را در حذف بو از هوا از دست می دهند.
در دستگاه تصفیه هوای خانگی معمولاً کربن فعال را با مواد معدنی دیگر مانند زئولیت ترکیب می کنند. زئولیت می تواند یون ها و مولکول های آلاینده را به خوبی جذب کرده و نظیر یک فیلتر یا الک شیمیایی، سموم و رنگ و بو را از ذرات هوا حذف می کند. 
فیلترهای کربنی در تصفیه هوا قادرند که ترکیباتی مانند فرمالدهید، نیتروژن دی اکسید و کربن دی اکسید را از هوا تصفیه کنند. از این فیلترها هرگز به تنهایی در دستگاه استفاده نمی شود و این فیلترها در واقع مکملی برای فیلتر هپا شناخته می شود.

فیلترهای کربنی در تصفیه هوا


کاربرد فیلترهای کربن اکتیو در تصفیه هوا


یکی از کاربردهای مهم فیلترهای حاوی کربن اکتیو در دستگاه های تصفیه هوا می باشد. در سال های آغازین 1900 از فیلترهای کربن اکتیو به عنوان ماده ای جهت تصفیه آب استفاده شد. سپس با آغاز جنگ جهانی دوم از کربن فعال به منظور تصفیه هوا و آب در ماسک سربازان استفاده گردید. امروزه نیز فیلترهای کربنی کاربرد فراوانی دارند که ازجمله آنها استفاده در کنار فیلتر هپا به منظور حذف ذرات بسیار کوچک آلاینده های شیمیایی است. 
این فیلتر به این ترتیب عمل می کند که با عبور جریان هوا از فیلتر کربن فعال، کلیه آلاینده های شیمیایی هوا در منافذ فیلتر به دام افتاده و از سمت دیگر دستگاه هوای تمیز خارج می شود. فیلترهای تصفیه آب نیز به همین روش عمل می کنند و به طور کلی تمام این فیلترها قادرند ذرات بزرگتر از 0.6 میکرون را به خود جذب کنند.


زمان تعویض فیلتر کربنی تصفیه هوا


 اکثر دستگاه های تصفیه هوا موجود در بازار از مقدار بسیار کمی (حدود 100 گرم) از کربن اکتیو استفاده می کنند. حجم پایین این فیلترها در دستگاه موجب عملکرد ضعیف، طول عمر کوتاه و درنتیجه نیاز مکرر به تعویض آنها می شود. باید توجه داشت که حداقل میزان ماده جاذب در دستگاه های تصفیه هوا مقدار یک کیلوگرم است و هرچه این مقدار بیشتر باشد، عملکرد دستگاه بهتر و عمر مفید فیلترهای کربن اکتیو بیشتر خواهد بود. به طور کلی عمر مفید فیلترهای کربنی در دستگاه تصفیه هوا میزان 1 تا 2 سال در نظر گرفته می شود. 

انتخاب مناسب دستگاه تصفیه هوا


در دستگاه های تصفیه هوای خانگی بسته به برند و مدل آن، نوع و میزان کربن فعال مورد استفاده متفاوت است. اکثر این دستگاه دارای فیلتر کربنی با عملکرد بالا هستند. نوع کربن بکار رفته در دستگاه به نوع مواد شیمیایی و تحریک کننده در محیط بستگی دارد. بنابراین انتخاب دستگاه تصفیه هوای مناسب باید با توجه به نوع آلاینده محیطی مورد نظر صورت بگیرد. 
به طور کلی تعداد و اندازه فیلترهای دستگاه تصفیه هوا از اهمیت بالای برخوردار می باشد. معمولاً استفاده همزمان از چند فیلتر در دستگاه سبب تصفیه کامل هوا می شود. بنابراین اگر از وجود و تاثیر نوعی آلاینده به خصوص در هوای محیط زندگی خود ناراضی هستید، باید بدانید که کدامیک از فیلترهای تصفیه هوا قادر به حذف این آلاینده از هوا می باشد و در چه دستگاه تصفیه هوایی وجود دارد.


استفاده کربن فعال جهت رفع حساسیت 


برخی از آلرژی های که معمولاً در میان افراد متداول است را اصطلاحاً حساسیت شیمیایی چندگانه (MCS) می نامند.  این بدین معنا است که این افراد حساسیت بالایی نسبت به وجود هر ماده شیمیایی در هوا خواهند داشت. عطرها، مواد پاک کننده شیمیایی و حتی گاززدایی از مصالح ساختمانی می تواند موجب تحریک شدید افرادی که MCS دارند، شود. برای این افراد، لازم است که تصفیه هوا با میزان بالای کربن انجام شود تا محرک های محیطی کاملاً حذف شوند. با این وجود استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای همه افراد به ویژه افراد مبتلا به آسم، خردسالان، کودکان و افراد مسن سودمند است. 


دستگاه تصفیه هوای موجود در بازار دارای انواع مختلف و کاربردهای متنوعی هستند. فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه تصفیه هوا با برندهای معتبر است که به مصرف کنندگان خود در اورجینال بودن محصولات خود اطمینان می دهد. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 3
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
نظرات (3)
سارا
سارا
دستگاه های تصفیه هوا که داخل بازار هستش خیلی زیاد هستن اصلا موندم بودیم کدومش رو بخریم الان که با انواع مختلفش آشنا شدم فهمیدم کدوم گزینه برای خرید مناسب تره.
منیره فاتحی
منیره فاتحی
از بین بردن آلودگی های محیط مخصوصا برای جایی که فرد مسن یا کودک داشته باشه جز واجبات هست چون مخصوصا افراد مسن اکثرا مشکل تنفسی دارن و تنفس هوای پاک حقشون هست
حانیه خان زاده
حانیه خان زاده
برای خونه ام از این سایت دستگاه تصفیه هوا گرفتم راضی بودم برای همین برای محل کارمم گرفتم به لحاظ ارسال هم زود بدستم رسید
ارسال نظر