معرفی 10 گیاه کم آب و مقاوم در دنیا

معرفی 10 گیاه کم آب و مقاوم در دنیا

کاهش بارندگی و تکرار تجربه تلخ خشکسالی در ایران نیازمند اجرای برنامه های هدفمند و حساب شده ای است که در این میان کشت گیاهان کم آب و پر درآمد و دارای ارزش غذایی بالا، یکی از موثرترین راهکارها در این درباره می باشد. از آن جایی که آب های آشامیدنی و قابل مصرف در جهان رو به پایان هستند، کشت گیاهان کم آب و پر درآمد مهمترین راهکار ممکن برای مقابله با خشکسالی می باشد. 

نتایج تحقیقاتی که توسط سازمان جهانی منابع (WRI) صورت گرفته است، نشان می دهد که تا سال 2040 تعداد 33 کشور در جهان با بحران بسیار شدید آب روبه رو خواهند شد. در این میان ایران رتبه 13م را از لحاظ بحران کم آبی به خود اختصاص داده است، این در حالی است که در برخی کشورها نیز این بحران تا میزان سه برابر افزایش یافته است. 

داشتن اطلاعات کافی در مورد محصولات کم آب می تواند اهمیت بسیار قابل توجهی داشته باشد، این موضوع در شرایط آب و هوایی ایران می تواند تغییرات مطلوبی را در صنعت کشاورزی ایجاد کند.

در ادامه این مقاله به بررسی 10 مورد از گیاهانی که به آب کم نیاز دارند می پردازیم، مطالعه این مطلب می تواند برای داشتن عملکرد مناسب در فصول خشکسالی کمک کننده باشد.


گیاهان مقاوم به گرما و کم آبی


هر فصلی گیاهان خاص خود را دارد، گیاهانی که با شرایط آب و هوایی آن فصل کاملا سازگار باشند. فصل تابستان از سخت ترین فصل ها برای نگهداری گل ها و گیاهان است. بنابراین اگه قصد دارید که گیاه شما در تابستان هم طراوت و سبزی خود را داشته باشد از گیاهانی که به آب کم نیاز دارند استفاده کنید. در زیر با 10 گیاهان کم آب و پر درآمد آشنا می شویم:


1.    گیاه کاکتوس طلایی (مقاوم به خشکی)


کاکتوس طلایی، گیاه بومی کویر و دارای ظاهری گرد با روند رشد بسیار کند و آرام است. اما برای همین میزان رشد نیز به نور کافی و خاک غنی نیاز دارد. بدنه اصلی این مورد از گیاهان کم آب و پر در آمد سبز رنگ بوده و دارای گل های زیبای است که معمولاً در فصل بهار و تابستان شکوفا می شوند. کاکتوس طلایی به مراقبت و توجه زیادی نیازمند نیست و بسیار کم نیز به آب نیاز دارد.  

 

2.    آلوئه ورا (گیاه مقاوم به خشکی)


یکی دیگر از گیاهانی که به آب کم نیاز دارند آلوئه ورا می باشد. مصریان باستان این گیاه را گیاه جاودانه می نامیدند، زیرا خشک شدن و از بین رفتن آب تقریبا غیر ممکن است. آلوئه ورا دارای خواص درمانی زیادی است که از جمله آنها بهبود عملکرد دستگاه گوارش، مرطوب کننده پوست، کاهش التهاب زخم های کوچک، آفتاب سوختگی، درمان آکنه و  ... می باشند.

آلوئه ورا به عنوان یک گیاه ساکولنت (گیاهی با برگ های گوشتی و آبدار) به آب کمی احتیاج دارد و در یک محیط خنک و نورانی با نور غیر مستقیم می تواند سال ها در گلدان رشد کند.

اگر قصد استفاده از این گیاه مفید را دارید، به یکباره بیشتر از یک سوم از برگ آن را قطع نکنید، زیرا موجب آسیب به گیاه می شود. زیاد آب دادن به آلوئه ورا و قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید می تواند باعث خشک شدن گیاه شود. 

 

3.    کاکتوس گوشتی (مقاوم به خشکی) 


یکی دیگر از موارد گیاهان کم آب و پر درآمد  است و دارای دسته بندی و گونه های زیادی می باشد که می تواند دست شما را برای انتخاب باز بگذارد. خوب است بدانید که کاکتوس گوشتی مناسب ترین گیاه برای نگهداری در حیاط هایی است که بسیار آفتاب گیر هستند.

این گیاه مشابه کاکتوس های دیگر، برای رشد خود به نور زیاد نیاز  دارد.  از آنجایی که مقدار نوری که از طریق پنجره ها به درون خانه راه می یابند خیلی کمتر از  فضای باز بیابانی است، بنابراین باید آن را در پر نورترین نقطه آپارتمان خود قرار دهید. در غیر این صورت این کسری نور را توسط نور مصنوعی تامین کنید. 

 

4.    گیاه آشوریا یا ساقه عروس (مقاوم به خشکی)


 گیاه آشوریا، یک گیاه کوهستانی از نوع کاکتوس است که برای رشد خود به محیط خشک و آب کمی نیاز دارد. این گیاه را به دلیل نحوه رشد متفاوت با دیگر کاکتوس ها می توان در دسته گیاهان تزیینی قرار داد. گیاه آشوریا محیطی پر نور و روشن با تابش مستقیم را می پسندد، اما باید آن را از نور شدید و مستقیم خورشید در تابستان ها محافظت کرد.

برخی از انواع گیاه آشوریا که دارای برگ هایی با حاشیه های رنگین هستند، نیازمند نور کافی هستند تا این رنگ ها از بین نرود. در هنگام آبیاری این گیاه از زهکشی گلدان اطمینان حاصل کنید تا آب جمع شده در گلدان باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود. این گونه از نوع گیاهانی که به آب کم نیاز دارند می باشد.

 

گیاه آشوریا یا ساقه عروس

 

5.    گل کاغذی (مقاوم به گرما)


این گل یکی از مقاوم ترین گیاهان کم آب و پر درآمد می باشد. این گیاه تنوع رنگی بالایی دارد و بیشتر در مناطق جنوبی ایران دیده می شود. گل کاغذی رشد خوبی دارد و از آن برای تزیین آلاچیق و نمای بیرون از منزل نیز استفاده می شود.

این گل گرمسیری اگر در آب و هوای مناسب کشت شود، مدت 11 ماه از سال با گل های رنگارنگ شکوفا می شود. اگر در منطقه سردسیر از گل کاغذی نگهداری می کنید، بهتر است آن را در گلدان بکارید و در زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید. بهترین رشد این گیاه زمانی است که حداقل دمای در شب 16 درجه سانتی گراد و حداکثر دما در روز 38 درجه سانتی گراد باشد. گل کاغذی نمونه ای از گیاهانی که به آب کم نیاز دارند می باشد.

 

6.    گل ناز


نوعی از گیاهان کم آب بر و پر در آمد می باشد. این گیاه قادر است که در خاک خشک و ضعیف هم به خوبی رشد کند و به دلیل برگ های ضخیمش می تواند تا مدت طولانی بدون آب بماند. گل ناز در رنگ های متنوعی وجود دارد و برای رشد خود نیازمند گرمای کافی است.

در کشور ویتنام به این گیاه، گل ساعت 10 می گویند چون گل های کوچیک این گیاه معمولا ساعت 10 صبح شکوفا می شوند. این گیاه به نور کافی و خاک به خوبی زهکشی شده نیاز دارد. این گل یکی از مهمترین گل هایی است که معمولا در باغ های قدیمی، پارک ها، میادین و بلوارها کشت می شود. کشت آن توسط بذر ریزی مانند چمن انجام می گردد و نگهداری و پرورش بسیار آسانی دارد.

 

7.    گل شب بو


این گیاه با رنگ زیبا و بوی خوش، مقاومت خوبی در برابر گرما و خشکی دارد و از نوع گیاهان کم آب و پر درآمد می باشد. این گل در دو نوع در طبیعت وجود دارد که نوع گرمسیری آن دارای عمر کوتاه تری است. گل شب بو در فصل بهار و تابستان شکوفا می شود.

به این گل، شب بوی ویرجینیایی نیز می گویند، زیرا در شب ها، گل های آن باز می شوند. این گیاه نسبت به سرما مقاوم است و می تواند تا ارتفاع 15 تا 30 سانتی متر رشد کند. گل شب بو دارای چهار گلبرگ و در رنگ های سفید، صورتی، ارغوانی و یاسی دیده می شود. نمونه ای از گیاهانی که به آب کم نیاز دارند می باشد.

 

8.    گل پتوس


پتوس در واقع به عنوان تصفیه کننده سمومی مانند: فرمالدئید، تولوئن، بنزن و زایلن می باشد که آن را به گیاهی مناسب برای اتاق خواب و فضای منزل تبدیل کرده است. پتوس در ظاهر سبز رنگ است، اما در دیگر گونه های آن، رنگ های سفید، سبز روشن و زرد نیز به صورت آبرنگی روی سطح برگ کشیده شده است.  پتوس در هر نوع نوری به خوبی رشد می کند، اما نور متوسط برای آن ایده آل تر است. اگر قصد دارید آن را در خارج از خانه نگهداری کنید، از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. 

 

9.    گیاه براکی کوم (مقاوم به خشکی)


براکی کوم، یک گل یکساله از خانواده گیاه بابونه است که کپه های انبوه از ساقه های نازک و شبکه ای ایجاد می کند. از اواسط تابستان تا فصل یخبندان این گیاه، گل های کوچک و مدوری به رنگ آبی، ارغوانی، صورتی یا سفید می دهد.

مرکز این گل به رنگ مشکی یا زرد است و عطر ملایمی دارد. گل براکی کوم به مراقبت کمی نیاز دارد، اما به ندرت در برابر گرما طاقت می آورد. نمونه ای از گیاهان کم آب و پردرآمد می باشد که در فصل رشد خود هر دو هفته یکبار به تغذیه با کود نیاز دارد. این گل نسبت به وزش بادهای شدید حساس است و برای کاشت در گلدان های پنجره ای بسیار مناسب می باشد.

 

10.    گیاه پامچال (مقاوم به تابستان)


این گل علاوه بر زیبایی خاص و بی نظیری که به باغچه خانه شما می دهد، دارای خواص دارویی فراوانی است. میزان آبیاری گل پامچال هفته ای یکبار است، اما اگر خاک غنی داشته باشد به خوبی رشد می کند. این گل برای بهبود بیماری های پوستی بسیار مفید است. نمونه ای از گیاهانی که به آب کم نیاز دارند می باشد.

گل پامچال از عجیب ترین گیاهان دنیا به شمار می آید، زیرا همه بخش های آن، از ریشه تا برگ ها، قابلیت خورده شدن دارد. گل پامچال گیاهی زود رس می باشد که در انواع مختلف بهاره و چند ساله یافت می شود. گل های این گیاه به صورت منفرد، فشرده، درشت و در وسط برگ ها هستند که در رنگ های سفید، صورتی، زرد، قرمز، آبی و زرد با لکه های نارنجی دیده می شود. برخی گونه های دیگر گل پامچال دارای گل های معطر می باشند.

منابع آب پنهان در ایران در بخش هایی مثل کشاورزی، آبیاری چمن و ساخت و ساز می باشد، کاهش مصرف آب در این زمینه می تواند در بهبود شرایط آب و هوایی به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 3
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
نظرات (3)
سحر
سحر
من داخل استانی زندگی میکنم که خیلی آب کم هستش و اصلا زیاد هم بارون نمیباره . دنبال لیست گیاهانی بودم که نیاز کمتری به آب دارن که تو این مقاله پیداشون کردم.
شیدا توکلی
شیدا توکلی
امروزه با توجه به کمبود آب در سراسر دنیا و همچنین روی آوردن مردم به گل و گیاهان ضروری است گیاهانی انتخاب شود که به لحاظ مصرف آب جز گیاهان کم آب باشد تا در مصرف آب مصرفی صرفه جویی شود
شادی قادری
شادی قادری
همیشه موقع خرید گیاهان خیلی دقت میکنم که گیاهانی تهیه کنم که آب کمتری استفاده کنند و خیلی مصرف آب بالایی نداشته باشند
ارسال نظر