ویروس کرونا و نیاز به آب در دوران قرنطینه

ویروس کرونا و نیاز به آب در دوران قرنطینه

مدتی پیش ویروس کرونا یا کووید-19 در کشور چین شیوع پیدا کرد که ظاهرا منشا آن خفاش ها بودند. در ابتدا کشورها به خاطر فاصله ای که از کشور چین داشتند و همچنین عدم استفاده آن ها از خفاش برای تهیه غذا این موضوع را چندان به عنوان تهدید در نظر نگرفتند. با این حال در دوره شیوع آن در اکثر کشورها بسیاری از افراد قرنطینه خانگی شدند.


قرنطینه شدن و در خانه ماندن تنها راه مقابله با ویروس کرونا نیست و باید دست ها را به تعداد زیاد و هر بار به مدت زمان 20 ثانیه با آب و صابون شست و شو دهیم. در واقع در دسترس داشتن آب سالم از جمله مهمترین اقدام پیشگیرانه بهداشتی در جهان امروزی است. به همین جهت در این مقاله از وب سایت آبین قصد داریم تا درباره اقداماتی که می توان جهت داشتن آب سالم انجام داد گفت و گو کنیم. پیش از آن نیز خلاصه ای از جزئیات ویروس کووید-19 خدمت شما ارائه خواهیم کرد.


ویروس کرونا چیست؟


کرونا یک بیماری کشنده و شدیدا مسری است که ریه ها و دستگاه تنفسی انسان را هدف خود قرار می دهد. این بیماری برای اولین بار در کشور چین شناسایی شد و رفته رفته راه خود را به تمامی دنیا پیدا کرد. این ویروس با تعطیلی مدارس و مشاغل، اعمال قرنطینه های اجباری و بار زیادی که بر دوش مراکز بهداشتی و درمانی افتاد میزان آسیب پذیری انسان را آشکار کرد.


طبق گفته های سازمان جهانی بهداشت (WHO) «"بیشتر افرادی که به ویروس کووید-19 آلوده می‌شوند، بیماری تنفسی خفیف تا متوسطی را تجربه می‌کنند و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌ یابند. افراد مسن و کسانی که مشکلات پزشکی زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به اشکال جدی تر این بیماری هستند»".


متاسفانه بسیاری از جوامع به آب سالم جهت مقابله با این بیماری دسترسی ندارند. همچنین ممکن است منابع آب آن ها به آلاینده های سمی آغشته بوده و منجر به بروز بیماری های شدیدی شود.


آیا منابع آب در مقابل ویروس کرونا ایمن هستند؟


سازمان WHO اذعان داشت که تا به امروز ویروس کرونا در منابع آب آشامیدنی شناسایی نشده است و در صورت وجود نیز خطر کمی دارد. علت این موضوع آن است که تصفیه خانه های آب از کلر و سایر مواد ضد عفونی کننده برای از بین بردن پاتوژن‌ها، از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها استفاده می کنند.


چرا مصرف آب آشامیدنی سالم در طول قرنطینه ویروس کرونا حیاتی است؟


دسترسی به آب سالم و روان خصوصا در دوران قرنطینه کرونا ویروس بسیار مهم و حیاتی است. اکنون بیش از هر زمان دیگری باید از مصرف هر چیزی که می تواند بر سلامتی ما تأثیر منفی بگذارد خودداری کنیم تا سیستم ایمنی بدن ما در بهترین حالت خود عمل کند.


در ادامه به ذکر 6 دلیلی که لزوم دسترسی داشتن به آب سالم را نشان می دهد خواهیم پرداخت:


1. کمک به حفظ بهداشت


در صورتی که شما هم در اینترنت به جستجو درباره اقدامات لازم برای حفظ ایمنی خود در دوران شیوع ویروس کرونا پرداخته باشید، قطعا متوجه شده اید که باید به صورت مکرر دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. در این حال اگر آب لوله کشی ساختمان شما آلوده باشد در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهید گرفت. این احتمال نیز وجود دارد که برخی از آب ‌های آلوده رودخانه‌ ها، نهرها یا دریاچه ‌ها در اثر سیل آلوده شده‌ و یا حاوی فاضلاب یا فلزات سمی باشند. بنابراین باید از آب سالم و تمیز استفاده کنید.


2. بهبود سیستم ایمنی بدن و عملکرد شناختی


با قرار گرفتن در فضای مشترک با دیگران و تنفس یکسان از هوا می توان در معرض عفونت های ویروسی، بیماری ها و سایر مشکلاتی از این قبیل قرار گرفت. با عطسه کردن یک نفر تمام افرادی که در آن فضا حضور دارند مستعد عفونت خواهند بود. نمی توانید همیشه از دیگران کناره گیری کنید اما با تقویت سیستم ایمنی بدن خود می توانید از ابتلا به بیماری ها جلوگیری فرمایید. مصرف مقادیر کافی آب آشامیدنی به بهبود سیستم ایمنی بدن شما و مقابله با بیماری ها کمک خواهد کرد. با این کار مهاجمان بیماری زا از طریق کلیه ها دفع خواهند شد.


3. هیدراته کردن بدن


از جمله مزایای نوشیدن مقادیر کافی آب به صورت روزانه باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    پاکسازی باکتری ها از مثانه
•    جلوگیری از ایجاد یبوست
•    روغن کاری مفاصل (خصوصا در دوران قرنطینه و خانه نشینی)
•    رساندن مواد مغذی به سلول ها
•    کمک به عملکرد مطلوب اندام ها


هیدراته بودن نیز کیفیت خواب، شناخت و خلق و خوی را بهبود می بخشد که همه اینها در شرایط فعلی ما مهم هستند. بهتر از این اگر تصمیم دارید یک برنامه تمرینی جدید را شروع کنید یا برنامه قبلی خود را ادامه دهید، نوشیدن آب تمیز و گوارا به شما کمک می کند آب هدر رفته از طریق تعریق را جایگزین کرده و هیدراته بمانید. قبل، حین و بعد از ورزش حتما آب بنوشید.


سعی کنید منتظر احساس تشنگی نباشید. در غیر این صورت دچار علائمی از جمله خشکی دهان، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، پوست لطیف، لرز، گرمازدگی، گرمازدگی، گرفتگی عضلات و خستگی و سایر موارد خواهید شد. نکته مهم تر آن است که حتما اطمینان داشته باشید آبی که مصرف می کنید عاری از هرگونه آلاینده های بیماری زا باشد و شما را در معرض مشکلات جدی قرار ندهد.


4. عدم نیاز به ذخیره آب آشامیدنی بطری


خرید روزانه آب معدنی بطری از سوپرمارکت در دوران شیوع ویروس کرونا ویروس امری مشکل است. از طرفی قیمت این بطری ها زیاد بوده و همچنین نمی توان مطمئن بود که همیشه سالم تر از آب لوله کشی باشد.


طبق مطالعاتی که توسط NPR صورت گرفت معلوم شد که بیشتر محصولات پلاستیکی از جمله برخی بطری ‌های آب حاوی مواد شیمیایی هستند که به محتویات ظرف نفوذ می کنند. برخی از این پلاستیک ها با بیسفنول A (BPA) تولید می شوند. بیسفنول ترکیبی است که استروژن را تقلید کرده و بر رشد مغز نوزادان تأثیر می گذارد.


علاوه بر این در هر صورت مقدار زیادی از آب های آشامیدنی بطری از آب لوله کشی پر می شوند. بنابراین، تا زمانی که آب آشامیدنی شما عاری از هر آلاینده ای باشد به سادگی و بدون صرف هزینه های گزاف می توانید از آن استفاده کنید.


5. کاهش تاثیرات غذاهای ناسالم و شیرین بر بدن


در دوران قرنطینه ویروس کرونا بسیاری از افراد به تهیه و مصرف خوراکی های شیرین روی می آورند. این مشکل به دلیل کم تحرکی می تواند خطرساز باشد. وجود قند بیش از حد در رژیم غذایی ما می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مانند عارضه های قلبی، دیابت، چاقی، مشکلات کلیوی، التهاب و غیره شود. همچنین با تجمع مواد زائد بیولوژیکی سمی در بدن منجر به کاهش طول عمر نیز خواهد شد.


در صورتی که در رژیم غذایی خود قند زیادی وجود دارد لازم است تا مصرف آب سالم از خود در برابر مضرات آن محافظت کنید. هرچند با وجود مصرف آب کافی نیز همچنان باید مراقب قند دریافتی بدنتان باشید. به همین جهت سعی کنید همواره یک بطری آب آشامیدنی سالم در کنار خود بگذارید.


6. سلامت پوست و مو


در طول قرنطینه احتمالا متوجه شده اید که از آب بیشتری برای شستن دست ‌ها، دوش گرفتن و شستن موهایتان استفاده می ‌کنید. شاید با این موضوع مواجه شوید که صابون ها و شامپوهایتان به خوبی کف نکرده و پوست و موهایتان پس از شستن احساس خشکی و خارش می کنند. شاید هم ببینید هر بار که پوستتان را آبکشی می کنید یک لایه ناخوشایند روی پوست شما تشکیل می شود. اگر با هر یک از این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید آب لوله کشی شما دارای مواد معدنی بوده که اصطلاحا آن را "آب سخت" می نامند.


مقابله با این مشکلات در دوران قرنطینه کاری سخت و خسته کننده است. با خرید دستگاه سختی گیر آب می توانید از مسائل ناشی از آن رهایی یابید.


نگرانی در مورد کیفیت آب آشامیدنی


با وجود آن که سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام کرده است که ویروس کرونا در منابع آب آشامیدنی وجود ندارد اما همچنان باید سایر آلاینده های موجود در آن را فیلتر کنید. با استفاده از روش های زیر می توانید کیفیت آب مصرفی خود را بررسی کنید:


•    خرید تستر کیفیت آب
•    ارسال نمونه به آزمایشگاه های تخصصی
•    دریافت گزارش کیفیت از اداره آب و فاضلاب منطقه ای


آیا مقرراتی جهت اطمینان از سلامت آب آشامیدنی وجود دارد؟


آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) مقرراتی در زمینه الزامات تصفیه شبکه آبرسانی عمومی تعیین کرده است. این مقررات برای جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی توسط عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها وضع شده است. علاوه بر این سازمان WHO بیان می کند که "روش های مرسوم و متمرکز تصفیه آب که از فیلتراسیون و ضد عفونی استفاده می کنند ویروس COVID-19 را غیرفعال خواهند کرد."


حذف ویروس ها و آلاینده های احتمالی از آب آشامیدنی


چه از شبکه آبرسانی عمومی استفاده کنید و چه از چاه خصوصی، با نصب پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان می توانید تمام حجم آب ورودی به ساختمان را تصفیه کرده و آلاینده های آن را تا 99 درصد کاهش دهید.


پکیج های پیش تصفیه سیستم های نقطه ورودی (POE) هستند که معمولا در خط اصلی آب قرار گرفته و هم آب گرم و هم آب سرد را به طور کامل تصفیه می کنند.


بسیاری از این سیستم ها توانایی آن را دارند که رسوبات تا اندازه 0.35 میکرون را نیز فیلتر کنند. برخی از آن ها نیز جهت حذف طیف گسترده ای از مواد ناخواسته در آب طراحی شده اند، از جمله:


• مواد شیمیایی؛ کلر، کلرامین، PFOA، PFOS و غیره.
• فلزات سنگین سمی؛آهن، سرب، جیوه، کادمیوم، مس، کروم، باریم، آرسنیک و غیره.
• مواد شیمیایی آلی فرار (VOCs)؛ حلال ها، چربی زداها، افزودنی های بنزین و غیره.
• پاتوژن های میکروبی؛ میکروارگانیسم های بیماری زا مانند باکتری ها، انگل ها و ویروس ها.
• عناصر رادیواکتیو؛ آلاینده های رادیواکتیو که از تجزیه اورانیوم در خاک ها و سنگ ها به وجود می آیند.
• رسوبات؛ مواد معدنی سختی مانند کلسیم و منیزیم می توانند باعث رسوب آهک در وسایل لوله کشی، لوله ها، وسایل مصرف کننده آب و روی سطوح شوند.


جهان در حال درگیری با بحران ویروس کرونا است. با این حال باید بدانیم که برای ایمن و سالم ماندن خود در حین قرنطینه باید آب روان تمیز در خانه‌هایمان داشته باشیم. بدن ما بدون آب در برابر انواع بیماری ها از جمله کرونا آسیب پذیرتر می شود. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این اتفاق این است که اطمینان حاصل کنیم که آب لوله کشی ما برای نوشیدن و استفاده سالم و تمیز است.


جهت مشاهده اطلاعات و قیمت بهترین و جدیدترین دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید. همچنین از طریق تماس با شماره تلفن 02122228116 با کارشناسان ما در واحد فروش در زمینه دستگاه مورد نیاز خود خدمات مشاوره رایگان دریافت کنید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
پارسا
پارسا
کرونا مخصوصا در روزهای اولی که وارد کشور شده بود خیلی ترسناک بود کرونای اولیه جان خیلی از افراد رو به خاطر مشکلات تنفسی گرفت.
ارسال نظر