دستگاه تصفیه آب صنعتی RO چیست؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی RO چیست؟

دستگاه های تصفیه آب براساس کاربرد و ظرفیت آن ها در تولید آب تصفیه شده در سه نوع، دستگاه تصفیه آب خانگی، تصفیه آب نیمه صنعتی و تصفیه آب صنعتی طبقه بندی می شوند. دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی نسبت به نوع خانگی ظرفیت بیشتری دارند و عمدتاً در اماکن تجاری، اداری و صنایعی که مصرف آب زیادی ندارند، استفاده می شوند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی کاربرد وسیعی در تولید آب خالص و تصفیه شده در صنایع مختلف دارد. در این مطلب قصد داریم با دستگاه تصفیه آب صنعتی و عملکرد آن در تصفیه آب آشنا شویم.


دستگاه تصفیه آب صنعتی چه مشخصاتی دارد؟


دستگاه تصفیه آب صنعتی در واقع به سیستمی گفته می شود که توانایی حذف املاح و ناخالصی های هر نوع آبی و رساندن آن به استاندارد مناسب برای استفاده را دارد. هر صنعتی به آب با استاندارد خاص خود نیازمند است و به این مساله باید در هنگام راه اندازی و طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی توجه کافی شود. به این منظور لازم است که پیش از راه اندازی دستگاه ابتدا آب ورودی به دستگاه مورد آزمایش قرار بگیرد و میزان سختی، TDS و نوع آلاینده هایی که در آب وجود دارند، مشخص شوند.

 

به این ترتیب طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی براساس مشخصات آب ورودی و استاندارد مورد نظر  صورت می گیرد. اگر این فرایند به درستی انجام نشود و دستگاه تصفیه آب صنعتی پیش از استفاده طراحی نشود، قطعاً آب تولید شده با استاندارد مورد نظر مطابقت مطلوبی نخواهد داشت.


ظرفیت دستگاه های تصفیه آب صنعتی می تواند از 5 متر مکعب به بالا باشد. وقتی گفته می شود که ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی 5 متر مکعب به این معنی است که دستگاه می تواند در هر شبانه روز 5 متر مکعب آب تصفیه شده تولید کند. اجزا و قطعات مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی به نوع و ظرفیت دستگاه بستگی دارد.

برای مثال نوع و تعداد فیلتر ممبران که مهمترین جزء در دستگاه تصفیه آب صنعتی محسوب می شود، به ظرفیت تصفیه آب صنعتی مورد نظر بستگی دارد. هر فیلتر ممبران دارای ظرفیت مشخصی در تولید آب تصفیه شده می باشد، بنابراین هر چه ظرفیت دستگاه تصفیه آب بالاتر باشد، به تعداد ممبران های بیشتری نیازمند است.


طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی


روش های مختلفی برای تصفیه آب وجود دارد، که عملکرد و دقت متفاوتی با هم دارند. از جمله مهم ترین روش های تصفیه آب صنعتی می توان به سیستم اسمز معکوس، سختی گیر رزینی، دیونایزر، نانوفیلتراسیون و ... اشاره کرد. اسمز معکوس معکوس بالاترین دقت را در بین روش های تصفیه آب دارد، به همین دلیل دستگاه های تصفیه آب عمدتا از روش این روش برای تصفیه آب صنعتی استفاده می کنند و به منظور افزایش کیفیت آب خروجی می توان از دیگر روش های فیلتراسیون آب به صورت مکمل استفاده نمود.  


همانطور که گفته شد، در دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO) از فیلتر ممبران صنعتی به منظور فیلتراسیون و حذف املاح و ناخالصی های آب استفاده می شود. فیلتر ممبران دارای تعدادی لایه نازک و غشای نیمه تراوا می باشد، که روزنه های آن به قطر 0.0001 میکرون هستند. این فیلتر به دلیل روزنه های فوق العاده ریز و تکنولوژی ساخت بالا، در حذف املاح و آلاینده های مضر آب بسیار قدرتمند عمل می کند.

 

عملکرد فیلتر ممبران صنعتی به این صورت است، که تنها مولکول های آب می توانند از حفره های آن عبور کنند و سایر آلودگی های موجود در آب قادر به عبور از آن ها نخواهند بود. این فیلتر قادر به حذف آلاینده و فلزات سنگین موجود در آب می باشد و TDS آب را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. TDS به میزان مواد محلول موجود در آب گفته می شود. 


دستگاه تصفیه آب صنعتی از اجزا و قطعات زیادی تشکیل شده است، اما به طور کلی می توان این اجزا را به سه بخش پیش تصفیه، اسمز معکوس و پس تصفیه تقسیم نمود. از جمله مهم ترین اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی می توان به فیلتر کربنی، فیلتر شنی، فیلتر کارتریج، ممبران های اسمز معکوس، پمپ ها، واحد تزریق مواد شیمیایی، واحد شستشوی ممبران (CIP) و ... هستند.


خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی 


دستگاه های تصفیه آب صنعتی مطابق به کیفیت آب مورد نیاز صنایع طراحی شوند، بنابراین طراحی و راه اندازی آن بسیار مهم است. در صورتی که دستگاه به خوبی طراحی نشود، آب کیفیت لازم را نخواهد داشت و در صنایع موجب ایجاد مشکلات زیادی می شود. 


فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده و تولید کننده دستگاه تصفیه آب صنعتی است که به صورت کاملاً تخصصی و براساس نیاز شما به آب تصفیه شده در واحد صنعتی خود طراحی و تولید می شوند. در مجموعه آبین دستگاه تصفیه آب صنعتی با پیشرفته ترین نرم افزارهای تصفیه آب صنعتی طراحی شده و تولید می گردند. اگر قصد راه اندازی و نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی را دارید، با متخصصان تیم ما تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر