خطرات پنهان فیلترهای آب یخچال 

خطرات پنهان فیلترهای آب یخچال 


خرید یخچال و فریزر با فیلترهای داخلی تصفیه آب به نظر یک معامله عالی به نظر می رسد. به هر حال شما به یخچال نیاز دارید، پس چرا یخچالی نخرید که آب شما را فیلتر نیز کند؟ به علاوه، با توجه به اینکه افراد زیادی قربانی بیماری‌های ناشی از آب می‌شوند، فیلتر آب یخچال ممکن است راهی مطمئن برای محافظت از شما و خانواده‌تان در برابر آلاینده‌های مضر در آب آشامیدنی باشد.


فیلترهای آب یخچال در بسیاری از خانواده‌ها رایج شده‌اند، زیرا برای از بین بردن انواع ناخالصی‌ها از آب، طعم و بوی بد آب طراحی شده اند؛ همچنین می توانند از ایجاد رسوب داخل خطوط آب و سایر قسمت های یخچال جلوگیری کنند.  


نگرانی این است که بسیاری از صاحبان خانه تنها به این فیلترها متکی هستند تا سمومی مانند آرسنیک، فلوراید، نیترات یا رادیوم را فیلتر کنند، همچنین برخی افراد این فیلترها را به موقع یا اصلا تعویض نمی کنند. مطمئناً داشتن فیلتر آب یخچال بهتر از هیچ است، اما نوشیدن آب تصفیه شده توسط یخچال ممکن است خطرات پنهانی را به همراه داشته باشد. در این مقاله نحوه عملکرد فیلتر آب یخچال استاندارد، آلاینده هایی که از بین می برد، خطرات استفاده از آن و جایگزین ایمن تر و مطمئن تر را بررسی می کنیم.


فیلتر آب یخچال معمولی چگونه کار می کند؟


آب لوله کشی تصفیه خانه های شهری معمولاً حاوی کلر و کلرامین است، این دو ماده شیمیایی برای کشتن باکتری ها، انگل ها، ویروس ها و سایر میکروب هایی که افراد را بیمار می کنند، استفاده می شود. با این حال، مطالعات نشان می دهد، که مقادیر کمی از آلاینده ها ممکن است حتی پس از حذف میکروب ها در آب "تصفیه شده" باقی بماند. علاوه بر این، برخی از آلاینده‌ها ممکن است از طریق سیستم‌های تصفیه شهری خارج شوند یا از طریق نشتی و شکاف‌های اصلی آب در شبکه توزیع وارد آب شوند. هنگامی که آب آلوده به خانه شما می رسد و از طریق فیلتر یخچال جریان می یابد، آب با استفاده از فیلتر رسوب گیر و کربنی فیلتر می شود. در ادامه خلاصه ای از نحوه عملکرد هر فرآیند آورده شده است:

 

•    فیلتر رسوب گیر: در مرحله تصفیه رسوب، فیلتر رسوبی از فیلتراسیون مکانیکی برای به دام انداختن و حذف مواد جامد معلق وارد شده به سیستم فیلتراسیون استفاده می کند. فیلترهای رسوبی کثیفی، شن و ماسه، سیلت، زباله ها، پوسته های زنگ و همه ذرات جامد معلق دیگر را با اندازه های بالاتر از ظرفیت میکرون فیلترها حذف می کنند. آن ها همچنین کدورت آب ناشی از مواد جامد معلق را کاهش می دهند.


•    فیلتر کربنی: فیلترهای یخچال حاوی یک هسته بلوک کربنی هستند، که در موادی مانند پلی پروپیلن پیچیده شده است. هنگامی که آب از فیلتر رسوبی به فیلتر کربنی جریان می یابد، آب از یک سطح متخلخل بزرگ با کربن فعال (ماده ای که امکان جذب را فراهم می کند) عبور می کند. در اینجا، کربن فعال مانند یک آهنربا عمل می کند و باعث می شود که آلاینده ها به محیط فیلتر بچسبند و به آب اجازه عبور دهند. فیلترهای آب یخچال داخلی معمولاً کلر، آفت کش ها، سرب، مواد شیمیایی آلی فرار، رادون، داروها و بسیاری دیگر از مواد شیمیایی تولید شده و همچنین طعم و بو بد را حذف می کنند. با این حال، توانایی آن ها در حذف این آلاینده ها به اندازه فیلتر و زمان تماس بین فیلتر و آلاینده ها بستگی دارد؛ زمان تماس بیشتر معمولاً برابر با فیلتراسیون بهتر است. 

 

فیلترهای آب یخچال چه خطراتی دارند؟


فیلترهای آب یخچال اغلب به عنوان یک خط دفاعی مناسب و ارزان در برابر آلاینده های موجود در آب مورد استقبال قرار می گیرند. اما همانطور که به زودی متوجه خواهید شد، فیلترهای یخچال گاهی اوقات چندین خطر پنهان دارند، که می تواند آن ها را به سرمایه گذاری پرخطری برای صاحبان خانه تبدیل کند، که به دنبال یک راه حل قابل اعتماد و بسیار مؤثر تصفیه آب هستند. بیایید برخی از خطرات مربوط به فیلترهای آب یخچال را بررسی کنیم: 


قرار گرفتن در معرض احتمالی کپک، قارچ و باکتری 


شاید مهم ترین خطر مرتبط با فیلترهای یخچال، افزایش خطر قرار گرفتن در معرض کپک، مخمر، قارچ، باکتری و سایر عناصر تند و زننده باشد. نه همیشه به دلیل خود فیلتر بلکه به دلیل آب رسان. یک سازمان بهداشت عمومی دریافت که به طور متوسط آب سردکن یخچال آشپزخانه میزبان تعداد زیادی از باکتری های بد و بالقوه خطرناک است. در سال 2013، بنیاد ملی بهداشت از 20 خانه در میشیگان نمونه برداشت و متوجه شد، که بیشتر واحدهای داخلی با میزان نگران کننده مخمر و کپک پوشیده شده اند. 
یکی از دلایل احتمالی این امر این است که هنگام گرفتن یخ از دستگاه یخ ‌پاش، انگشتان کثیف افراد به دستگاه پخش‌کننده آب برخورد کرده و میکروب ‌ها را به دستگاه پخش‌کننده آب منتقل می کند. نازل همچنین می تواند میکروب های موجود در هوا را از مواد غذایی فاسد در آشپزخانه جمع آوری کند. جلبک‌ها، رسوب‌ها، مواد معدنی و غیره نیز می‌توانند در فیلتر یخچال جمع شوند و به باکتری ‌ها اجازه می ‌دهند روی فیلتر بدون تغییر و بیش از حد کار کرده، که نزدیک است با تمام زباله‌های ناخواسته‌ای که نگه می‌دارد مسدود شود، رشد کنند. 


همانطور که آب از طریق نازل می ریزد، می تواند این آلاینده ها را جذب کند. این بدان معناست که حتی اگر فیلتر یخچال به خوبی کار کند، آب می تواند مجدداً به ذرات موجود در نازل وارد شود و هر کسی که آب را بنوشد در معرض آلودگی قرار دهد. یک توزیع کننده آب ناخالص همچنین محیط بهینه ای را برای رشد و انباشته شدن کپک در دیسپنسر فراهم می کند. کپک بوی بدی می دهد و همچنین می تواند باکتری ها و میکروب ها را پخش کند. بدترین بخش در مورد کپک این است که در مناطقی که دسترسی به آن سخت است، در دیسپنسر رشد می کند. کپک همچنین می تواند در یخ ساز ایجاد شود و یخ را به سالمونلا، E.coli و شیگلا آلوده کند.


باز هم باید در نظر داشته باشیم، که همه فیلترهای آب یخچال برای حذف باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا از آب طراحی نشده اند. با این حال، بسیاری از صاحبان خانه از این موضوع آگاه نیستند و همچنان به فیلترهای آب یخچال خود برای حذف میکروب ها اعتماد می کنند. از آنجایی که یخچال ‌ها محیط ایده‌آلی را برای رشد باکتری‌های موجود در آب فراهم می ‌کنند، می‌ توانید تعداد افرادی که هر روز در معرض کلونی ‌های بزرگ باکتری ‌های بد قرار می‌گیرند و در نتیجه بیمار می‌شوند، را تصور کنید. 


فیلتراسیون غیر استاندارد


اکثر فیلترهای آب یخچال از فیلتر کربن برای از بین بردن ترکیباتی که باعث ایجاد طعم و بوی بد می شوند، استفاده می کنند. اثر بخشی فیلتر به این بستگی دارد، که آب زمان تماس کافی با کربن برای بهبود عملکرد فیلتر را داشته باشد.


در سیستم های فیلتراسیون کوچک، مانند فیلتر آب یخچال، مقدار محیط فیلتر بنا به ضرورت محدود می شود. اندازه کوچک فیلتر همچنین به این معنی است، که آب کمترین زمان را با کربن می گذراند، برخلاف سیستم های فیلتراسیون بسیار بزرگتر، مانند فیلترهای کل خانه یا فیلترهای رومیزی. در نتیجه، در یک محیط پرتردد، مانند یک خانه خانوادگی، فیلترهای یخچال با کیفیت پایین ممکن است نتوانند همه ناخالصی ها را جذب کنند و به آن ها اجازه عبور به آب آشامیدنی شما را بدهند.


استفاده محدوده


مشکل دیگر در مورد فیلترهای آب یخچال این است، که آن ها فقط آب ورودی به یخچال را تصفیه می کنند. مگر اینکه سیستمی برای فیلتر کردن آب در شیر آشپزخانه یا سایر قسمت ‌های خانه خود داشته باشید. در غیر این صورت در خطر پخت و پز با آب تصفیه نشده، استفاده از آن برای تهیه نوشیدنی ‌ها و بطری ‌های کودک، حمام کردن، دوش گرفتن، تمیز کردن ظروف و شستن ظروف هستید. همانطور که احتمالاً می دانید، آب تصفیه نشده معمولاً حاوی تعداد زیادی آلاینده از جمله فلزات سنگین، باکتری ها، مواد شیمیایی و رسوب است، که همگی می توانند سلامت انسان، حیوانات و گیاهان را تخریب کنند.


طول عمر محدود فیلتر 


آخرین خطری که برای فیلترهای آب یخچال باید در نظر بگیرید، تعداد دفعات تعویض فیلتر و هزینه می باشد. از آنجایی که فیلترهای زغال فعال از کربن برای جذب استفاده می کنند، در نهایت با آلاینده ها مسدود می شوند و نیاز به تعویض دارند. این در مورد فیلترهای کل خانه نیز صدق می کند، اما تفاوت قابل توجهی با فیلترهای یخچال وجود دارد: از آنجایی که فیلترهای کل خانه بسیار بزرگتر هستند، نیاز به تعویض کمتری دارند، که به معنای دردسر کمتر، راحتی بیشتر و فشار کمتر بر حساب بانکی شما است. فیلترهای یخچال معمولا برعکس هستند. به همین دلیل، صاحبان خانه ممکن است تعویض فیلتر را به دلیل هزینه بالا به تعویق بیندازند یا فراموش کنند، که فیلترها را مرتباً تمیز یا تعویض کنند، زیرا فیلتر یخچال از دید خارج است. اگر فیلتر به هر دلیلی نادیده گرفته شود، می تواند به سرعت با خاک و باکتری مسدود شود، که خطرات بالقوه خطرناکی برای سلامتی ایجاد می کند.


یک جایگزین مطمئن تر برای فیلتر یخچال


اگر در مورد خطرات استفاده از فیلتر آب یخچال نگران هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید یک جایگزین مطمئن تر برای آن ها وجود دارد. فیلتر آب کل خانه نه تنها آلاینده های بیشتری را قبل از ورود به یخچال از بین می برد، بلکه تمام آب جاری به شیرهای آشپزخانه و حمام و سایر وسایل مصرف کننده آب را نیز تصفیه می کند. 


به طور معمول، سیستم های تصفیه کل خانه از فیلتر الیافی و دو فیلتر کربن فعال برای تصفیه آب استفاده می کنند. همچنین می توانید یک سیستم تصفیه آب UV اضافه کنید، تا 99.99 درصد از باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و سایر میکروب های بالقوه خطرناک موجود در آب را از بین ببرد. فقط به یاد داشته باشید که آب سردکن یخچال خود را به طور منظم تمیز و ضدعفونی کنید، تا عوامل بیماری زا در آنجا جمع نشوند و به لیوان نوشیدنی شما انتقال پیدا نکنند. 

 

وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد، برای دریافت اطلاعات و مشاوره به صورت رایگان با مشاوران و متخصصان تیم ما در ارتباط باشید. 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (2)
میشکار
میشکار
منم از اون دسته از افرادی بودم که فقط یه فیلتر‌های داخل یخچال اطمینان کرده بودم الان فهمیدم که کارم خیلی اشتباه بوده و چه ضرری رو به سلامتی خودم وارد کردم.
آجورلو
آجورلو
بزرگوار رادون گاز است و منطقا حذف آن در فیلتر بی معنی است مگر آنکه بگوییم رادون دختر عنصر دیگری است و عنصر مادر در فیلتر حذف می گردد.سپاس از مطلب مفیدتون.
ارسال نظر