PH استاندارد آب استخر چقدر باید باشد؟

PH استاندارد آب استخر چقدر باید باشد؟

میزان PH آب استخر، نشان دهنده میزان فعالیت اسید یا باز در آن است. در واقع اندازه گیری PH، مقدار یون های هیدروژن موجود در آب یا هر مایع دیگری را اندازه می گیرد. بازه PH در محدوده 0 تا 14 می باشد، که مقدار 7 نشان دهنده خنثی بودن؛ PH بالاتر از 7 نشان دهنده قلیایی و PH کمتر از 7 نشان دهنده اسیدی بودن مایع (آب) است. طبق تحقیقات انجام شده میزان PH استاندارد برای آب استخر، بین 7.4 تا 7.6 می باشد، که PH 7.4 مقدار بهینه برای آب استخر است.


علت این موضوع این است که، این مقدار PH با PH چشم های انسان و غشاهای مخاطی بدن یکسان می باشد. علاوه بر این، PH=7.4 باعث ضد عفونی و اثر بخشی بیش تر کلر نیز می شود. علت این است که توانایی کلر در اکسیداسیون و از بین بردن میکروارگانیسم ها به صورت مستقیم تحت تاثیر PH قرار دارد. زمانی که PH افزایش یابد، این توانایی به صورت معکوس تحت تاثیر قرار می گیرد. علاوه بر این در مقادیر PH بالای 8، مواد معدنی رسوب می کنند و ممکن است باعث کدورت آب استخر شوند.


برای این که مسئله واضح تر شود، تاثیرات مقادیر PH بالا و پایین در آب استخر را بیان می کنیم.


تاثیرات مقادیر بالای PH شامل موارد زیر می باشد:


•    ضد عفونی ضعیف تر کلر
•    تحریک پوست
•    رسوب آهک


هم چنین اثرات PH پایین نیز شامل موارد زیر می شود:


•    وارد آوردن خسارت به تجهیزات مکانیکی استخر
•    تحریک چشم ها و غشای مخاطی بدن
•    آسیب به پوشش و کاور استخر


PH برخی از مایعات و مواد شیمیایی مهم استخر


مواد شیمیایی استخر که به صورت استاندارد برای تصحیح مقدار PH آب مورد استفاده قرار می گیرند، شامل اسیدهای قوی مانند، هیدروکلریک اسید، اسید سولفوریک و سدیم بی سولفات می باشند. این اسیدها برای کاهش PH آب استخر مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین نمونه هایی از قلیاهای قوی مورد استفاده در استخر، شامل سدیم کربنات و سدیم بی کربنات می باشند.


در جدول زیر تخمینی از مقدار PH برخی از مایعات و مواد شیمیایی مهم استخر آمده است.

 

 

مواد شیمیایی و مایعات استخر

مقدار PH تقریبی

اسید سولفوریک

 2.7

تری کلر (Trichlor)

2.7

هیدروکلریک اسید

3

سیانوریک اسید

 >4

آب مقطر

7

آب ایده ال استخر

 7.4+/-0.5

اشک چشم انسان

7.4+/-1

سدیم بی کربنات

8.5

کلسیم کلراید

 8-10

سدیم کربنات

10.5

کلسیم هیپوکلریت

11-12

سدیم هیپوکلریت

13

 

تنظیم PH آب استخر

 

طبق بررسی ها PH آب استخر باید بین 7.35 تا 7.45 باشد. اما سوال این جاست که چرا باید میزان PH آب استخر را در این محدوده تنظیم کنیم؟

 

چرا PH آب استخر باید بین 7.35 تا 7.45 باشد؟

 

راحتی شناگران


در جدول فوق مقدار PH اشک چشم انسان، 7.4 می باشد. بنابر این در صورتی که مقدار PH آب استخر نیز در همین محدوده باشد، بالا و پایین بودن PH باعث ایجاد سوزش درچ چشم شناگر نخواهد شد. 


طبق نتایج تجربی مقدار PH بین 7.2 تا 7.6 برای آب استخر محدوده قابل قبولی می باشد. در محدوده های PH خارج از این، شاهد مشکلاتی برای شناگران خواهیم بود. برای مثال در PH آب بالای 8 و PH زیر 2، احتمال سوزش و ناراحتی چشم شناگران تشدید می شود.


فعالیت و اثر بخشی کلر


از برم نیز به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده در استخر استفاده می شود؛ این ماده خیلی تحت تاثیر مقدار PH آب نیست، اما کلر به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده، به شدت تحت تاثیر میزان PH آب استخر و تغییرات آن است. برای مثال در PH=8، کلر تنها 20% خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد، در حالی که در PH 7.4 خاصیت ضد عفونی کنندگی آن به 60% می رسد. 


کاهش بوی کلر در آب استخر


در صورتی که PH آب استخر در محدوده گفته شده باشد، عملکرد کلر افزایش یافته و در نتیجه بوی آن نیز در فضای استخر کاهش می یابد. علت این است که در این شرایط، کلر به سرعت با آلودگی های آب استخر وارد واکنش شده و آنها را از بین می برد. 
در واقع باید گفت: بویی که در محوطه استخر به عنوان بوی کلر شناخته می شود، بوی ماده ای به نام کلرامین است که از ترکیب شیمیایی کلر با برخی از آلودگی های آب استخر ایجاد می شود. 


بنابر این اگر دارای استخر به خصوص استخری سرپوشیده هستید و بوی کلر آن شما را آزار می دهد، ابتدا باید برای رساندن PH آب استخر به محدوده 7.4-7.6 تلاش کنید؛ بعد از آن نیز باید مقدار کلر آزاد در آب استخر را به 3 ppm برسانید. 
البته فراموش نکنید که مقدار جامدات محلول در آب (TDS)، تعداد شناگران داخل استخر، تعادل شیمیایی آب استخر و دیگر عوامل بر روی کیفیت آب و هوای استخر تاثیر زیادی دارند. با این که بوی کلر در استخرهای سر پوشیده آزاد دهنده تر می باشد، اما اندازه گیری منظم PH و کلر در استخرهای روباز نیز باید انجام شود.


کاهش رشد جلبک ها در استخر


بیش تر جلبک های استخر به شدت نسبت به کلر حساس هستند، بنابر این حفظ مقدار PH آب استخر در محدوده استاندارد، باعث افزایش سطح عملکرد کلر و از بین رفتن مقدار زیادی از جلبک ها در آب می شود. 
اگر مقدار کلر و PH آب استخر، همیشه در محدوده مشخص و قابل قبولی باشد و همچنان در استخر، جلبک وجود دارد؛ احتمالا مشکل به نقاط مرده استخر بر می گردد. برای رفع این مشکل، زمانی که کسی داخل استخر نیست، با وسائل حفاظت شخصی مناسب، به صورت دستی بر روی جلبک های باقیمانده  پودر کلر (هیپوکلریت سدیم) بپاشید. بعد از گذشت مدت زمانی، استخر شما از جلبک پاکسازی می شود.


تعادل شیمیایی آب استخر


در حالی که PH آب استخر در محدوده بین 7.4 تا 7.6 باشد، افزودن مواد شیمیایی لازم برای حفظ تعادل شیمیایی استخر نتیجه و اثر بخشی بهتری دارد. تعادل شیمیایی آب استخر برای مدیریت کیفیت آب آن بسیار مهم و حیاتی است.


چه مقدار اسید برای کاهش PH آب استخر مورد نیاز است؟


ابتدا لازم است یک کیت تست PH مناسب برای اندازه گیری PH آب استخر خود تهیه کنید. قبل از خرید یک PH متر و سنجش میزان PH آب استخر، نسبت به خرید اسید اقدام نکنید، چون ممکن است اصلا نیازی به استفاده از آن برای آب استخر نداشته باشید.
با استفاده از PH متر و مطابق با دستور العمل استفاده از آن، PH آب استخر را اندازه گیری کنید. اگر از کلر مایع یا پودری استفاده می کنید، PH آب استخر شما باید در محدوده قابل قبول و کمی بالاتر از 7.6 باشد. 


اگر استخری کوچک دارید که ظرفیت آب آن حدود 80،000 لیتر است، و PH آن حدود 7.8 می باشد، به صورت زیر عمل کنید:


•    از روشن بودن پمپ استخر اطمینان حاصل کنید.
•    از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
•    500 میلی لیتر اسید (هیدروکلریک) را مستقیما به آب استخر اضافه کنید.
•    این کار را زمانی انجام دهید که هیچ کس به خصوص یک کودک نزدیک استخر نباشد. هم چنین شیلنگ آب را در کنار خود داشته باشید تا اسید ریخته شده در اطراف محوطه استخر را شستشو دهید.


بعد از حدود 5 تا 7 ساعت، دوباره PH آب استخر را اندازه بگیرید. اگر در این اندازه گیری متوجه شدید که PH آب استخر برای مثال به 7.4 رسیده است، مشخص است به ازای اضافه کردن 500 میلی لیتر اسید، PH آب استخر حدود 0.4 کاهش پیدا کرده است. در این حالت، شما تعادل شیمیایی استخرتان را به صورت صحیح کنترل کرده اید، این کار منجر به شنای راحت و قابل اطمینان شناگران خواهد شد.


مقدار استفاده از اسید برای استخرهای دیگر، با توجه به حجم استخر، مقدار PH اولیه آب آن، مواد شیمیایی استفاده شده و منبع تامین آب ورودی استخر متفاوت است. 
تنظیم توازن مواد شیمیایی در استخر یک فرایند دائمی می باشد، زیرا هر ماده جدیدی که به آب وارد می شود، ممکن است بر روی PH آب اثر بگذارد. علاوه بر PH، میزان کلر، قلیائیت، کلسیم و TDS نیز باید برای آب استخر کنترل شوند.


در صورتی که برای خرید تجهیزات استخر و جکوزی و کلیه تجهیزات تصفیه آب به مشاوره نیاز دارید، می توانید از طریق تماس با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر