افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی

افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی


امروزه در صنایع مختلف آب به عنوان ماده خام فرایندهای صنعتی به شمار می آید، بدین منظور آب مورد استفاده در مصارف صنعتی از طریق روش های متنوعی تصفیه و بازیابی می گردند. به دلیل اهمیت این مساله، تصفیه آب به یکی از عناصر و مولفه های مهم در صنعت تولید مبدل شده است. با توجه به کمبود جدی منابع آبی در جهان، استفاده از روش های پر بازده ای که قادر به تصفیه نمودن منابع آبی سطحی و زیر زمینی باشد، اهمیت قابل توجهی دارد.


سیستم های تصفیه آب صنعتی دارای عملیات دشواری می باشند و به دلیل این پیچیدگی، همه دستگاه های صنعتی اسمز معکوس همواره نیازمند تعمیر و نگهداری دقیق هستند. بنابراین توجه ویژه به عوامل ایجاد مشکل در سیستم های صنعتی، یقیناً باعث افزایش عمر مفید دستگاه های تصفیه آب صنعتی خواهد شد.


عوامل موثر در طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی


عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی به کیفیت آب ورودی و کیفیت فیلترهای پیش تصفیه و فیلتر ممبران و نیز به میزان توجه به سرویس و نگهداری از دستگاه بستگی دارد. سرویس و نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی از جمله عوامل بسیار مهم در طول عمر دستگاه است که باید به صورت دوره ای توسط اپراتور دستگاه انجام شود. 
فیلتر ممبران در سیستم تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO) وظیفه اصلی تصفیه آب را به عهده دارد، بنابراین کیفیت و عملکرد فیلتر های ممبران در عمر تصفیه آب صنعتی بسیار موثر خواهند بود. عوامل مختلفی می توانند موجب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این دستگاه گردند، از جمله این عوامل موارد زیر هستند که به تفصیل بیان می شوند:

•    عمر و کیفیت فیلتر ممبران صنعتی


هرچه فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی مرغوب تر باشد، مقاومت آن در مقابل سختی آب بیشتر بوده و طول عمر بیشتری خواهد داشت. پیشنهاد می شود که بازه زمانی مناسب عملکرد فیلتر ممبران صنعتی بررسی گردد، برای این کار میزان سختی (TDS) آب ورودی به سیستم RO و خروجی از آن را اندازه گیر کرده و با یکدیگر مقایسه کنید. چنانچه این اعداد اختلاف زیادی نداشته باشند، عملکرد فیلتر ممبران دچار اختلاف شده و باید در اسرع وقت تعویض گردد. در میان برندهای تولید کننده فیلتر ممبران، معتبرترین و با کیفیت ترین برند، فیلتر ممبران آمریکایی فیلمتک می باشد.

•     کیفیت فیلترهای پیش تصفیه صنعتی


جهت افزایش بازدهی و طول عمر سیستم های RO، وجود سیستم پیش تصفیه ای موثر برای آب خوراک الزامی است. بکارگیری پیش تصفیه مناسب موجب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر ممبران می گردد، زیرا رسوب گذاری و خرابی ممبران به حداقل رسیده و موجب افزایش کیفیت و دبی آب خروجی و درنتیجه کاهش هزینه های عملیاتی و نگهداری از دستگاه خواهد شد. به منظور استفاده بهینه از فیلتر ممبران صنعتی باید فیلترهای پیش تصفیه دستگاه به موقع تعویض گردند. فیلتر شنی از جمله فیلترهای پیش تصفیه صنعتی می باشد که عمر مفید این فیلتر حدود 4 تا 8 سال می باشد.

•    PH، دما و سختی آب خام ورودی

هرچه میزان آلودگی ها و نمک های محلول در آب خام ورودی به دستگاه اسمز معکوس بیشتر باشد، فیلترهای پیش تصفیه و ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی زودتر دچار گرفتگی و فولینگ شده و لازم است که تعمیر و نگهداری از این فیلترها در زمان کمتری انجام شود.

باید توجه نمود که جهت عمر بیشتر فیلتر ممبران، حداکثر دمای آب ورودی به آن نباید از 45 درجه سانتی گراد فراتر رود. توصیه می گردد که به منظور مراقبت و جلوگیری از آسیب احتمالی به ممبران تصفیه آب صنعتی میزان PH آب ورودی همواره در محدوده 2 تا 12 تنظیم شود.

عوامل موثر در طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی

•    طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی


طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی حوزه ای تخصصی است که اگر این مهم به خوبی انجام نشود سیستم تصفیه آب صنعتی به درستی عمل نکرده و موجب خرابی و طول عمر کمتر فیلترهای ممبران اسمز معکوس دستگاه می گردد. بنابراین برای اینکه بتوانیم از ماژول های دستگاه صنعتی به مدت بیشتری استفاده کنیم باید طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی به درستی انجام گردد. این طراحی بر اساس نیاز مصرف کننده می تواند دارای انواع سیستم های پیش تصفیه و تصفیه نهایی بوده و بر این اساس تعداد و چیدمان ماژول ها و پرشروسل ها در سیستم طراحی گردد.

فروشگاه تجهیزات آبی آبین مجموعه کاملی از دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی با برندهای مختلف را گرد هم آورده است. طراحی سیستم RO در وبسایت آبین توسط جدیدترین نرم افزارها و براساس آنالیز آب خوراک انجام می شود. چنانچه قصد تهیه و طراحی یک دستگاه صنعتی RO متناسب با نیاز واحد صنعتی خود را دارید، می توانید از مشاوره طراحان مجرب آبین بهره مند شوید.

•    میزان سطح کلر در آب ورودی به RO 

امروزه بیشتر آب های شهری در جهان حاوی مقادیری مجاز و تست شده ای از کلر هستند. این کلر که برای گندزدایی به آب افزوده می شود موجب افزایش طعم و بوی آب می گردد. فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی دارای جنس پلی آمید، نسبت به مولکول های کلر بسیار حساس هستند. به منظور حذف کلر از آب ورودی فیلتر ممبران از فیلترهای پیش تصفیه کربنی استفاده می گردد. این فیلترهای کربنی تقریباً بیشتر کلر آزاد موجود در آب را حذف می کنند. مقدار مجاز کلر آب ورودی برای جلوگیری آسیب به فیلتر ممبران بسیار اهمیت دارد و باید حداکثر یک دهم میلی گرم بر لیتر باشد.
 

•    شستشوی فیلتر ممبران صنعتی

آب ورودی به دستگاه تصفیه آب RO دارای انواع نمک ها، منیزیم و دیگر املاح است. درنتیجه همه سیستم هایی تصفیه آب غشایی، با رسوب گیری مواجه خواهند شد. به رسوب گیری در فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی اصطلاحاً گرفتگی یا فولینگ (fouling) می گویند که از عوامل مهم در کاهش عمر و خرابی فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی است. 
یکی از پارامترهایی که نشان دهنده توانایی دستگاه تصفیه آب صنعتی در بهبود کیفیت آب و رفع ناخالصی های آن است، درصد حذف نمک می باشد. این پارامتر نه تنها بیانگر عملکرد تک تک فیلترهای ممبران دستگاه صنعتی است، بلکه توانایی کل سیستم را در فرایند تصفیه آب نشان می دهد.
درصد حذف نمک مطلوب برای یک سیستم آب شیرین کن باید در حدود 95% یا 99% باشد، هر چه این کمیت بیشتر باشد دستگاه تصفیه آب عملکرد بهتری دارد و اگر مقدار این پارامتر به مراتب کمتر باشد، فیلترهای ممبران صنعتی نیازمند شستشو یا تعویض خواهند بود.
شستشوی فیلتر ممبران صنعتی در طول عمر آن اهمیت بسزایی دارد و بدین منظور یکی از اجزای مهم همه دستگاه های تصفیه آب صنعتی سیستم تزریق ضد رسوب می باشد. شستشوی فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی توسط تزریق دوز مشخصی از یک ماده ضد رسوب یا آنتی اسکالانت مناسب انجام می گردد.
مقدار دوز تزریق آنتی اسکالانت در رفع گرفتگی از ممبران بسیار مهم است اگر آنتی اسکالانت به مقدار کمتری از حد مجاز تزریق شود، از تشکیل رسوبات در سطح فیلتر ممبران به خوبی جلوگیری نخواهد کرد. با این وجود تزریق مقدار بیشتر از حد مجاز باعث فولینگ و گرفتگی ممبران توسط خود مولکول های آنتی آسکالانت می شود.

•    شستشوی فیلترهای پیش تصفیه صنعتی

همانطور که گفته شد، توجه ویژه به کیفیت فیلترهای پیش تصفیه (شنی و سختی گیر) باعث عملکرد بهتر دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس خواهد شد. یکی از فیلترهای پیش تصفیه پر کاربرد، فیلترهای شنی هستند. در این فیلتر عبور آب از بستر شن و ماسه های دانه بندی شده، موجب جداسازی ذرات معلق (تا قطر 50 میکرون) از آب در حال گردش می شود.
تعیین زمان شستشوی فیلتر شنی و سختی گیر براساس تجربه و از طریق اختلاف فشار سنج های ورودی و خروجی دستگاه انجام می گردد. عملیات احیا و شستشو در فیلتر شنی (و کربنی) بسته به نوع شیر کنترلی مورد استفاده در فیلتر به دو طریق دستی (نیمه اتوماتیک) یا تمام اتوماتیک انجام می شود. عملیات احیای و شستشوی فیلتر شنی (و کربنی) در دوره های زمانی منظم و پس از گذشت 24 ساعت از فیلتراسیون و با بازدید چشمی اپراتور دستگاه انجام می گردد. زمان شستشوی فیلتر شنی براساس بالا آمدن سطح آب در کانال فیلتر شنی، کاهش دبی آب خروجی از فیلتر و ایجاد کدورت در سطح آب تشخیص داده می شود. 


به دلیل عملیات پیچیده تصفیه آب در دستگاه های صنعتی توجه به نکات مذکور جهت طول عمر بیشتر و عملکرد بهتر دستگاه اهمیت فراوانی دارد. چنانچه دستگاه تصفیه آب واحد صنعتی شما دچار مشکل شده است یا آنکه جهت طراحی دستگاه تصفیه آب، به مشاوره نیازمند هستید می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجرب مجموعه تصفیه آب آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر