7 تصور اشتباه در رابطه با استفاده از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس!

7 تصور اشتباه در رابطه با استفاده از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس!

دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس به عنوان پر کاربردترین روش های فیلتراسیون آب محسوب می شوند. روش اسمز معکوس (RO) در دستگاه تصفیه آب، باعث حذف آلاینده های موثر در سطح کیفی پایین و بو و طعم بد آب می شود. در کنار این دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس می توانند آلاینده های خطرناکی را هم مثل آرسنیک و سرب از آب جدا کنند. حذف این آلاینده ها می تواند باعث بهبود طعم و مزه آب شود و در کنار این هزینه های ناشی از ایجاد رسوب در لوله کشی ساختمان، خرابی اتصالات، شیرآلات و... را کاهش می دهد. 

با این که تاثیر دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) برای افزایش سطح کیفی آب ثابت شده است، با این حال عده زیادی از افراد هنوز در رابطه با استفاده از این دستگاه ها دچار تردید می شوند.


7 باور غلط در رابطه با دستگاه های تصفیه آب RO


در مواردی ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد ساختار و عملکرد دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس، باورهای غلطی وجود داشته باشد که در ادامه به بررسی پر تکرارترین آنها می پردازیم.


1- تصفیه آب کل ساختمان هزینه بالایی دارد!


از آن جایی که استفاده از سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس برای فیلتراسیون آب کل ساختمان، می تواند هزینه زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد، بهتر است از روش های جایگزین که هزینه کمتری هم دارند استفاده کنید. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه استفاده از پکیج های پیش تصفیه ساختمان و البته دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس زیر سینکی می باشد. با به کارگیری پکیج های پیش تصفیه ساختمان می توان آلاینده هایی را مثل ذرات معلق، کلر، گل و لای و... حذف کرد. در واقع این سیستم ها باعث فیلتراسیون آب با کمترین هزینه می شوند. با این حال سیستم های پیش تصفیه ساختمان تاثیری در کاهش میزان TDS ندارند، در این زمینه استفاده از دستگاه های تصفیه آب RO زیر سینکی که در کنار هزینه بسیار پایین، آب آشامیدنی را با بالاترین سطح کیفی در اختیار شما قرار می دهند کاربرد بالایی دارد. 


2- تعویض فیلترهای تصفیه آب خانگی هزینه زیادی را به دنبال دارد!


بعد از خرید دستگاه های تصفیه آب، نیاز به سرویس دوره ای دستگاه برای تعویض فیلترها و بررسی عملکرد آن می باشد. اما به این موضوع توجه کنید که طول عمر فیلترهای دستگاه های تصفیه آب خانگی کوتاه نیست. 

فیلترهای پیش تصفیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای کمترین طول عمر به اندازه 3 تا 6 ماه می باشند. اگر میزان آلاینده های آب بالا نباشد، می توانید این فیلترها را هر 6 ماه یک بار تعویض کنید. در ضمن تعویض فیلترهای پیش تصفیه سخت نیست و می توانید به تنهایی آن را انجام دهید. این موضوع می تواند هزینه های ناشی از سرویس دهی دستگاه را کاهش دهد و سرویس دهی سیستم را فقط به مواردی که نیاز به تعویض سایر فیلترها می باشد و مشکلی در ساختار آن بروز کرده محدود کنید. 


3- استفاده از فیلترهای یخچالی به جای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی!


فیلترهای یخچال می توانند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهند، با این حال مشکلاتی برای استفاده از آنها وجود دارد. فیلترهای یخچال معمولا از نوع الیافی و کربنی هستند، این فیلترها می توانند تنها آلاینده هایی را مثل شن و ماسه، گل و لای، کلر، برخی فلزات سنگین و... حذف کنند. 

با توجه به نکته ای که گفته شد، برای حذف تمام آلاینده ها و البته کاهش TDS آب به استفاده از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس نیاز است. 


4- جایگزین کردن سختی گیرها به جای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس!


استفاده از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس حتی با داشتن سختی گیرها هم لازم است. دستگاه های سختی گیر می توانند سختی آب را کاهش دهند که این موضوع با تصفیه آب متفاوت است. در واقع این سختی گیرها نمی توانند آلاینده های خطرناکی را مثل آرسنیک و سرب از آب حذف کنند. 

آیا می دانستید که استفاده از سختی گیرها می تواند میزان سدیم آب را افزایش دهد؟ این موضوع باعث می شود که با وجود تعبیه سختی گیرهای رزینی به استفاده از سیستمی برای کاهش سدیم مثل دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس نیاز داشته باشید. 

در کنار این سختی گیرهای رزینی تاثیری در بهبود طعم آب ندارند. توجه کنید که استفاده هم زمان دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس زیر سینکی و سختی گیری های رزینی برای تصفیه آب ورودی ساختمان، می تواند بهترین روش برای فیلتراسیون در خانه باشد. 


5- نوشیدن آب تصفیه شده با سیستم RO می تواند به بدن آسیب وارد کند!


برخی از افراد تصور می کنند که میزان خلوص آب در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) به اندازه ای که به بدن آسیب وارد می کند. این موضوع به TDS پایین آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب RO اشاره دارد، TDS، میزان کل مواد جامد محلول در آب را مشخص می کند. با این حال باید به این موضوع توجه کنید که در ساختار دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس از فیلتر مینرال استفاده می شود، که به صورت کنترل شده و تنها مواد معدنی مورد نیاز برای بدن را به آب اضافه می کند. بنابراین برای استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی هیچ مشکلی وجود ندارد و آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس به هیچ عنوان نمی تواند آسیبی به بدن شما وارد کند.

نیروی دریایی ایالات متحده امریکا برای خدمه ای که با زیر دریایی یا کشتی سفر می کنند، آب آشامیدنی تصفیه شده با دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس را فراهم کرده است. این افراد ماه ها این نوع آب را مصرف می کنند و هیچ مشکلی برای سلامتی آنها ایجاد نمی شود. در واقع تاکنون در سراسر جهان بیش از صدها هزار دستگاه تصفیه آب RO خانگی به فروش رفته که هیچ کدام مشکلی را برای افراد مصرف کننده ایجاد نکرده اند. 

روش های متفاوتی برای تصفیه آب مثل UF، NF و MF وجود دارد، ولی هیچ کدام این روش ها نمی توانند میزان TDS آب را کاهش دهند. در واقع سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس تنها روش موثر برای کاهش TDS آب هستند. در کنار این فیلترهای ممبران RO، می توانند دیگر آلاینده ها را هم با بالاترین دقت ممکن تصفیه کنند. این موضوع باعث شده تا استفاده از این دستگاه ها کاربرد بالایی در صنایع مختلف داشته باشد. 


6- دستگاه تصفیه آب RO باعث افزایش هدر رفت آب می شود!


 یکی از اولین انتقادهایی که در رابط با استفاده از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس مطرح می شود، افزایش هدر رفت آب است. رزین های تبادل یونی و کربن فعال از دیگر روش های تصفیه آب هستند که آلاینده ها را جذب می کنند و مدتی بعد از استفاده نیاز به احیا یا تعویض دارند. در روش تصفیه آب RO فقط آب خالص می تواند از غشا عبور کند و فاضلاب از آن جدا می شود. اما فاضلاب دستگاه های تصفیه آب خانگی را می توان برای شستشوی کف ساختمان، آبیاری گیاهان، شستن ظروف و... به کار برد. این موضوع می تواند از هدر رفت آب به میزان قابل توجهی جلوگیری کند. 


7- نوشیدن آب معدنی بهتر از آب تصفیه شده است!


بسیاری از افراد تنها از آب معدنی به عنوان آب آشامیدنی استفاده می کنند. این دسته از افراد نسبت به آلاینده های آب شهری و عوارضی که نوشیدن آن می تواند به دنبال داشته باشد آگاه هستند. اما آیا می دانستید که تنها تعداد محدودی از کمپانی های تولید کننده آب معدنی، از سیستم های تصفیه آب استفاده می کنند؟ در واقع بسیاری از بطری های آب معدنی با آب شهری پر می شوند و برای افزایش سطح کیفی آنها تنها از ازن استفاده می شود. ازن زنی آب می تواند میکروارگانیسم ها را از بین ببرد، اما هیچ تاثیری در کاهش سایر آلاینده ها ندارد. در کنار این راکد ماندن آب در بطری و قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید می تواند باعث ورود آلاینده به آب شود. حتما به این موضوع هم آگاه هستید که خرید بطری های آب معدنی می تواند هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد. 

در نظر بگیرید که استفاده از بطری های آب معدنی تا چه اندازه می تواند زباله پلاستیکی تولید کند. به عنوان مثال کارشناسان تخمین می زنند که آمریکایی ها روزانه 60 میلیون بطری آب را دور می ریزند. از این تعداد فقط 9 درصد آن بازیافت می شود و این موضوع می تواند در آینده زمین را به محل دفن زباله های پلاستیکی تبدیل کند. 

«در نهایت باید گفت که با توجه به مشکلاتی که در تصفیه آب شهری و تصفیه خانه ها وجود دارد، استفاده از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس بهترین روش است. این موضوع می تواند شما را از آسیب های ناشی از نوشیدن آب با سطح کیفی پایین دور کند.»

دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) در طی سال های طولانی، توسط تعداد زیادی از افراد مورد استفاده قرار گرفته اند و از پر طرفدارترین سیستم های تصفیه آب محسوب می شوند.

سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب با برندهای مختلف و بالاترین سطح کیفی می باشد و امکان دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره از طریق مراجعه به وب سایت آبین با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر