نحوه نگهداری از سیستم ضد عفونی UV

نحوه نگهداری از سیستم ضد عفونی UV

بهترین روش برای از بین بردن آلاینده های میکروبی و میکروارگانیسم های آب، فیلترهای اشعه فرابنفش هستند. فیلترهای UV بالاترین دقت را برای میکروب زدایی آب دارند و بر همین اساس در سیستم های مختلف به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از سیستم های ضد عفونی UV، مانند تمام روش های فیلتراسیون و میکروب زدایی آب، باید به برخی نکات و پارامترها توجه کرد. 

توجه به برخی نکات مثل تعویض به موقع لامپ های اشعه فرابنفش (UV) و تمیز کردن محفظه لامپ می تواند تا حد زیادی در عملکرد آن برای ضد عفونی آب تاثیر گذار باشد. 


هر چند وقت یکبار باید لامپ UV سیستم ضد عونی کننده را تعویض کرد؟


لامپ های UV باید به صورت سالانه تعویض بشوند. معمولا طول عمر لامپ های اشعه فرابنفش (UV) به اندازه 9000 ساعت می باشد که این مدت زمان معادل با 375 روز کارکرد لامپ اشعه فرابنفش است. در این زمینه عاقلانه ترین کار این است که همیشه یک لامپ UV برای جایگزین کردن داشته باشید، تا به محض فرارسیدن زمان تعویض لامپ بتوانید آن را به راحتی جایگزین کنید. این موضوع از بروز هر گونه مشکل در ساختار دستگاه و ایجاد آلایندگی آب جلوگیری می کند. 

در صورت لزوم برای تعویض لامپ های اشعه فرابنفش (UV)، توجه به تعویض اورینگ های سیستم ضد عفونی هم می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. اورینگ ها برای جلوگیری از بروز نشتی آب در سیستم مورد استفاده می گیرند و تعویض آنها می تواند از مشکلات ناشی از پوسیدگی اورینگ و نشتی آب در سیستم جلوگیری کند. توجه به این نکته می تواند تاثیر مطلوبی را برای جلوگیری از بروز آسیب به اجزای الکتریکی سیستم داشته باشد. 


چرا باید لامپ UV را در سیستم ضد عفونی تعویض کرد؟


اول این که در بسیاری از سیستم های ضد عفونی از کیت هوشمند برای یاداوری زمان تعویض لامپ UV استفاده می شود. بعد از اتمام زمان استفاده از لامپ اشعه فرابنفش و فرا رسیدن زمان تعویض، سیستم به صورت خودکار خاموش می شود و آب را ضد عفونی نمی کند. این موضوع می تواند برای جلوگیری از فراموش شدن زمان تعویض لامپ های اشعه فرابنفش تا حد زیادی کمک کننده باشد. 

با این حال استفاده از تایمر برای یاداوری زمان تعویض لامپ های اشعه فرابنفش به یک دلیل نمی تواند راهکار مناسبی باشد. این که برخی از لامپ های اشعه فرابنفش دارای طول عمر متفاوتی هستند و زودتر از رسیدن موعد تعویض، خراب می شوند. با توجه به این استفاده از آلارم فقط می تواند روند سیستم را با مشکل مواجه کند. اگر نسبت به تعویض لامپ های اشعه فرابنفش بی توجه باشید بالاست در ساختار سیستم های ضد عفونی سخت تر شروع به کار می کند تا شدت طول موج اشعه فرابنفش را حفظ کند. این موضوع در نهایت به ایجاد فشارهای غیر ضروری در سیستم منجر می شود و عملکرد و راندمان کلی سیستم را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این موضوع بهتر است نسبت به روشن شدن زنگ هشدار و تعویض به موقع لامپ UV توجه ویژه ای داشته باشد. 


آیا می توان در زمان عدم استفاده از سیستم UV، آن را خاموش کرد؟


بهتر است سیستم UV را بدون در نظر گرفتن این که آیا آب از آن عبور می کند یا نه روشن نگه دارید. با هر بار روش و خاموش کردن لامپ UV طول عمر آن کاهش می یابد. در واقع انرژی لازم برای روشن شدن مجدد سیستم می تواند طول عمر لامپ های اشعه فرابنفش را کمتر کند. با توجه به این در صورت روش و خاموش کردن مداوم سیستم ضد عفونی UV، طول عمر لامپ می تواند از 1 سال به 10 ماه کاهش پیدا کند. 

بنابراین تنها در صورت لزوم و زمانی که قصد استفاده طولانی مدت سیستم را ندارید بهتر است سیستم ضد عفونی UV را خاموش کنید. توجه کنید که حتی در صورت خاموش بودن سیستم هم بهتر است لامپ UV را به صورت سالانه تعویض کنید. 


نحوه تعویض لامپ های UV در سیستم ضد عفونی 


برای تعویض لامپ های اشعه فرابنفش (UV) باید طبق مراحل زیر عمل کنید:


1- منبع آب را قطع کنید: تمام ورودی های آب را به سیستم های ضد عفونی ببندید. 

2- سیستم UV را از منبع برق قطع کنید: هر گونه منبع برقی را که به سیستم ضد عفونی کننده UV متصل کرده اید قطع کنید. 

3- از دستکش استفاده کنید: استفاده از دستکش می تواند از ایجاد لک های ناشی از چربی دست روی شیشه لامپ جلوگیری کند. کثیف بودن شیشه لامپ UV می تواند عملکرد آن را با مشکل مواجه کند. 

4- لامپ UV را از محفظه خارج کنید: درب محفظه لامپ UV را باز کنید و لامپ قدیمی را خارج کنید. در این زمینه بهتر است تمام اوینگ ها را هم در ساختار سیستم جدا کنید. 

5- شیشه کواترز را تمیز کنید: یک دستمال آغشته به محلول پاک کننده (می توانید از الکل استفاه کنید) بردارید و هر گونه لکه ای را که روی آن وجود دارد پاک کنید. بهتر است این کار را با احتیاط انجام دهید، به این دلیل که شیشه کواترز* شکننده است و می تواند بروز آسیب را در ساختار آن به دنبال داشته باشد. 

*شیشه کوارتز برای محفاظت از لامپ UV در محفظه سیستم به کار می رود. 

6- در این مرحله باید اورینگ ها را تعویض کنید. 

7- لامپ UV را در سیستم نصب کنید: لامپ اشعه فرابنفش را در سیستم زیاد سفت نکنید. 

8- درب محفظه لامپ UV را سفت کنید: بعد از اطمینان از جای گذاری درست لامپ های اشعه فرابنفش درب محفظه را سفت کنید.

9- آب را وصل کنید و مطمئن شوید که هیچ نشتی در سیستم بروز نکند. 

در صورت تمایل می توانید برای اطمینان از انجام درست مراحل تعویض لامپ های اشعه فرابنفش، به دستور العمل تولید کننده محصول مراجعه کنید. 


چرا سیستم های UV دارای شیشه کوارتز هستند؟


شیشه کوارتز یک لوله شیشه ای و شفاف است که برای جلوگیری از ارتباط مستقیم لامپ UV با آب استفاده می شود. شیشه های کوارتز در ساختار سیستم های ضد عفونی کننده به صورتی مورد استفاده قرار می گیرند که اجازه عبور اشعه فرابنفش را می دهند و این موضوع باعث نابودی آلاینده های میکروبی در ساختار سیستم های ضد عفونی کننده می شود. 

همان طور که می دانید جریان آب در کنار لامپ UV ممکن است خطرناک باشد و بر همین اساس استفاده از شیشه کوارتز می تواند از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند. 


چرا باید شیشه کوارتز در سیستم ضد عفونی کننده را تمیز کنیم؟


در صورتی که شیشه کوارتز کاملا تمیز و شفاف نباشد ممکن است اشعه فرابنفش از آن عبور نکند و این موضوع می تواند عملکرد کلی سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. آیا می دانستید که سیستم های ضد عفونی کننده در آب های دارای سختی کم بهترین عملکرد را دارند؟ یکی از مهم ترین دلایل این موضوع این است که سختی آب می تواند باعث ایجاد رسوب در اطراف شیشه کوارتز شود و این موضوع عملکرد سیستم را با مشکل مواجه می کند. در کنار این وجود آلاینده های فیزیکی و گل و لای هم می تواند به همین اندازه مشکل ساز باشد. این موضوع باعث شده تا در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، فیلترهای UV را در آخرین مرحله از فیلتراسیون تعبیه کنند. 

این موضوع اهمیت استفاده از فیلترهای پیش تصفیه و ممبران را در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی نشان می دهد. در صورت تمایل برای استفاده از سیستم های ضد عفونی کننده، بهتر است قبل از خرید آن سختی آب را بررسی کرده و در صورت لزوم از سیستم ضد عفونی کننده مناسب استفاده کنید. 


چطور می توان شیشه کوارتز را تمیز کرد؟


شیشه کوارتز را به آرامی و با استفاده یک پارچه آغشته به مواد شد عفونی کننده تمیز کنید. این موضوع می تواند به شما اطمینان بدهد که هیچ گونه رسوب یا لکه روی شیشه وجود ندارد. همیشه از دستکش برای تعویض لامپ های UV و جای گذاری شیشه کوارتز استفاده کنید تا هیچ گونه لکه ای روی شیشه ایجاد نشود. 

برای تمیز کردن شیشه کوارتز از یک پارچه نرم استفاده کنید که شیشه کوارتز خراشیده نشود و توجه کنید که شیشه کوارتز کاملا شکننده است و برای تمیز کردن آن باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید. 


در چه مواقعی نیاز به تعویض شیشه کوارتز لامپ UV می باشد؟


به صورت کلی باید شیشه کوارتز را هر 2 تا 3 سال یک بار عوض کنید. توجه به این موضوع می تواند در بهبود روند ضد عفونی آب در سیستم تاثیر گذار باشد و از بروز هر گونه مشکل در ساختار دستگاه جلوگیری می کند. برای اطمینان بهتر است همیشه یک شیشه کوارتز جایگزین داشته باشید، تا اگر در حین تعویض فیلتر UV مشکلی در ساختار آن بروز کرد از شیشه کوارتز جایگزین استفاده کنید. 

توجه کنید که اگر شیشه کوارتز شکست تا جایگزین کردن آن با یک شیشه کوارتز دیگر، نمی توانید از سیستم ضد عفونی کننده استفاده کنید. این موضوع نشان دهنده اهمیت در دسترس داشتن یک شیشه کوارتز جایگزین باشد. 


«سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با بالاترین سطح کیفی و برندهای مختلف می باشد و در کنار این امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت لزوم برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به abin.ir با ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر