4 علامت برای اینکه بفهمید آب منزل شما دارای سختی بالا است

4 علامت برای اینکه بفهمید آب منزل شما دارای سختی بالا است

آب سخت یا آب نرم، کدام بهتر است؟

آب سخت آبی است که دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی حل شده (نظیر کلسیم و منیزیم) باشد و در مقابل آب نرم به آبی می گویند که فرایند تصفیه را گذرانده و فقط دارای یون سدیم باشد. به عنوان مثال آب باران در هنگام فروریزش به طور طبیعی نرم است و در طول مسیر خود بر روی زمین، املاحی مانند گچ، آهک و بیشتر کلسیم و منیزیم را به خود می گیرد. آب سخت به دلیل داشتن بعضی از مواد معدنی ضروری برای بدن و طعم مطبوعی که دارد؛ بیشتر اوقات برای مصارف آشامیدنی ترجیح داده می شود. در مقایسه با آن، آب نرم مزه شور دارد و اغلب برای آشامیدن مناسب نیست.  


چرا ترجیح می دهیم سختی آب را کاهش بدهیم؟

علیرغم نکات مفیدی که گفته شد، سختی بیش از حد آب مشکلاتی را برای انسان ها ایجاد می کند. وقتی آب را می جوشانیم (جوشاندن آب) تفاوت بین آب سخت و نرم بهتر مشخص می شود. آب سخت در ظروف و سردوشی حمام رسوب ایجاد می کند (رسوب گذاری) و باعث عدم تولید کف در آب و باقی ماندن صابون و مواد شوینده در لباس ها و سطوح شسته شده و حتی پوست بدن می شود (ایجاد لکه روی سطوح). حتی موها هم پس از شسته شدن با آب سخت، چسبنده و بدحالت می شوند (بد حالت شدن مو). مواد شوینده به دلیل واکنش با املاح کلسیم و منیزم اثربخشی کمتری دارند و همین باعث افزایش مصرف انرژی می شود.


در واقع سختی آب در امور روزمره زندگی ما مشکلات زیادی را ایجاد می کند. در مقایسه با آن استفاده از آب نرم، حمام کردن و شستشوی ظروف و البسه را آسانتر می کند و عمر مفید تجهیزات منازل مثل ماشین لباسشویی، ظرفشویی و آبگرمکن را بیشتر می کند و باعث کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی می شود. 


با نرم کردن آب و حذف املاح دیگر از آن، محتوای سدیم آن ممکن است افزایش پیدا کند و بنابراین مصرف آب آشامیدنی نرم برای بیماران قلبی و عروقی و افرادی که دارای رژیم کم سدیم هستند پیشنهاد نمی شود. البته از سوی دیگر، املاح معدنی موجود در آب ممکن است در بعضی شرایط مثل کم آبی بدن در بروز بیماری های کلیوی و گوارشی نقش داشته باشند. امروزه برای مقابله با این بیماری ها در وهله اول استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی 7 مرحله ای که دارای فیلتر قلیایی هستند، پیشنهاد می شود. آب تولید شده از فیلتر قلیایی به بهبود بیماری های دیابتی، گوارشی و سلامت بدن کمک شایانی می کند.


چه راه حلی پیشنهاد می شود؟

مقدار سدیم آب نرم مستقیما به میزان سختی اولیه آب بستگی دارد. چند روش برای رفع سدیم اضافی موجود در آب پس از نرم کردن وجود دارد که از طرفی آن را برای مصارف آشامیدنی مناسب می کند و از سوی دیگر آبی بدون مشکل برای مصارف شستشوی روزانه فراهم می کند. 


این روش ها شامل نصب دستگاه تقطیر کننده و یا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) در آشپزخانه و یا دیونیزه کردن آب با نصب فیلترهای سختی گیر (تعویض یونهای کلسیم و منیزیم آب با سدیم و یا یونهای دیگر) در حمام می شوند. روش تقطیر در مقایسه با دو روش دیگر بسیار پرهزینه و دارای کارایی کمتری است و به کارگیری فیلترها و دستگاه‌های تصفیه آب خانگی مناسب تر به نظر می رسد. دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس که از تکنولوژی ممبران استفاده می کنند، علاوه بر از بین بردن سختی آب، آلاینده های دیگر مثل نیترات، فلزات سنگین و میکروارگانیسم های احتمالی را هم از آب جداسازی و حذف می کنند.  

منبع: abin
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
نظرات (1)
کوکی
کوکی
سلام بعد خوندن این مطلب فهمیدم که درجه سختی آب خونه ما خیلی بالاست تصمیم گرفتم از دستگاه تصفیه استفاده کنم که سختی آب و بگیره.
ارسال نظر