نحوه نصب ممبران های تصفیه آب صنعتی در داخل پرشروسل

نحوه نصب ممبران های تصفیه آب صنعتی در داخل پرشروسل


پارامترهای مهم برای نصب ممبران های تصفیه آب صنعتی، سایز و نوع ممبران می باشد. اما موضوع نصب و جایگذاری فیلترهای ممبران در داخل پرشروسل نیاز به تخصص دارد و بدون اطلاع از نحوه صحیح جا زدن ممبران، عملکرد سیستم دچار مشکل خواهد شد. برای راه اندازی سیستم و عملکرد صحیح فیلترهای ممبران، باید از دستور العمل نصب ارائه شده توسط سازندگان فیلتر ممبران و وسل و اجرای صحیح آن آگاهی داشته باشید. از جمله مراحل نصب و جا زدن فیلتر ممبران در داخل پرشروسل می توان به اتصال ممبران ها به یکدیگر، بستن کپ انتهایی هر وسل و راه اندازی آنها اشاره کرد. 


نصب ممبران در وسل سیستم های تصفیه آب صنعتی علاوه بر کارشناس با تجربه و کار آزموده به تجهیزات نیز نیاز دارد، که از جمله آنها می توان به کفش ایمنی، عینک ایمنی، دستکش لاستیکی، روان کننده سیلیکونی، گلیسیرین، آچار مخصوص و لوازم مناسب برای شستشوی داخل پرشروسل اشاره کرد. همه این تجهیزات باید قبل از نصب ممبران در داخل وسل تهیه شوند.


چگونه ممبران تصفیه آب صنعتی RO را داخل پرشروسل نصب می کنند؟


قبل از نصب ممبران ها در داخل وسل، باید کپ های انتهایی وسل را از دو طرف جدا کنید و با آب پر فشار داخل پرشروسل را کاملا شستشو و تمیز نمائید. بعد از آن با استفاده از یک اسفنج و محلول 50% آب شرب و گلیسیرین سطح داخلی وسل را روغن کاری کنید. بعد از این که از تمیز شدن کامل سطح داخلی وسل اطمینان پیدا کردید مراحل زیر را برای نصب ممبران در داخل پرشروسل انجام دهید. 


1- نصب Thrust ring در بخش انتهایی خروجی پساب: ابتدا رینگ نگهدارنده بخش انتهای پرشروسل که برای خروجی پساب می باشد را نصب کنید. روش نصب این رینگ در وسل های شرکت های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد. به این نکته توجه کنید، که نصب نکردن و یا نصب نادرست رینگ نگهدارنده باعث آسیب جدی به فیلترهای ممبران می شود. 


2- نام گذاری وسل ها و ثبت طرح جایگذاری فیلترهای ممبران: ابتدا همه وسل ها را نام گذاری کرده و ترتیب قرار گرفتن ممبران در وسل را با سریال روی هر ممبران به دقت ثبت کنید. مقدار کارکرد فیلتر ممبران و محل قرار گرفتن آن در داخل پرشروسل برای تعمیرات احتمالی و نگهداری از سیستم تصفیه آب صنعتی اهمیت زیادی دارد. 


3- قرار دادن و جا زدن ممبران در پرشروسل: اولین ممبران را از محل آب ورودی به وسل در جهت مشخص شده برای جهت جریان تا نیمه وارد وسل کنید. سپس Inter connector که در واقع رابط بین دو ممبران می باشد را نصب کنید. اورینگ رابط را با استفاده از روان کننده های سیلیکونی مورد تایید شرکت سازنده، روغن کاری کنید و آن را در داخل لوله مرکزی ممبران اول وارد کرده و محکم کنید.


انتهای دیگر رابط نیز باید برای ورود ممبران دوم روغن کاری شود. در صورت در دسترس نبودن روان کننده سیلیکونی، می توان از گلیسیرین نیز استفاده کرد؛ گرچه این مورد توصیه نمی شود. سپس ممبران دوم را به صورت افقی و هم مرکز با ممبران اول به رابط بین دو ممبران متصل کنید. بعد از آن دو ممبران اول و دوم را به صورت افقی و هم مرکز به وسل وارد کنید، باز هم تا جایی که نیمی از ممبران دوم به وسل وارد شده باشد. این عملیات با توجه به تعداد المان داخل وسل باید برای همه ممبران ها به همین روش انجام شود.


* در ممبران های نسل جدید، برای متصل کردن ممبران ها به یکدیگر نیازی به رابط یا همان inter connector نمی باشد. این نوع ممبران ها که در عنوان خود دارای حرف i می باشند، دارای تکنولوژی ای به نام iLEC (Interlocking Endcap) هستند و برای اتصال آنها به یکدیگر باید مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده اقدام کنید.

 

چگونه ممبران تصفیه آب صنعتی RO را داخل پرشروسل نصب می کنند؟

4- نصب اند کپ (End cap) در دو سر ابتدا و انتهای وسل: پس از این که نیمی از آخرین ممبران را به وسل وارد کردید، باید کپ های انتهایی هر وسل را نصب کنید. البته قبل از آن باید مجموعه مربوط به آب بندی بخش پساب وسل را نصب شود.


کلیه اجزای مربوط به Sealing انتهایی وسل را با دقت نصب کنید. قیف نگهدارنده، اورینگ، رابط انتهایی و اند کپ را به درستی در جای خود قرار دهید. برای اتصال ممبرانی که در مجاورت خروجی پساب قرار گرفته است، همه ممبران ها را تا انتها وارد وسل کنید، تا رابط مربوط به اند کپ انتهایی به آخرین ممبران متصل شود. برای این که از نصب صحیح رابط انتهایی مطمئن شوید، ممبران آخر را به کمک قیف نگهدارنده بچرخانید. 


بعد از نصب کامل اند کپ انتهایی، مشابه این عملیات را برای کپ مربوط به محل ورود آب به وسل نیز انجام دهید. ابتدا اورینگ و بعد از آن رابط متصل شونده به کپ انتهایی را نیز نصب کرده و به عنوان آخرین مرحله، اند کپ محل ورود آب به وسل را نصب و در جای خود محکم کنید. نصب اند کپ ابتدایی در مرحله آخر مشکل است، به همین دلیل می توان از ابزاری برای هل دادن ممبران ها به داخل وسل استفاده کرد.

این ابزار صرفا برای وارد کردن ممبران ها در مراحل انتهایی نصب و در انتهای 20 یا 30 سانتی متری انتهای ممبران با استفاده از فشار پیچ و مهره آن می باشد. توجه داشته باشید که استفاده از این ابزار به دلیل امکان آسیب احتمالی به ممبران، به دقت و تجربه کافی در این کار نیاز دارد.


جلوگیری از حرکت طولی ممبران ها با شیم گذاری


از شیم گذاری برای جلوگیری از حرکت طولی ممبران ها در وسل به خصوص در زمان های روشن و خاموش شدن دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. حرکت طولی ممبران ها در زمان راه اندازی و خاموش شدن سیستم، هم احتمال پارگی اورینگ ها و هم احتمال وارد شدن آمدن آسیب به ممبران ها را در پی دارد. اما شیم چیست و از چه جنسی می باشد؟ 
شیم ها واشرها یا رینگ هایی پلاستیکی می باشند، که تنها در بخش اتصال اند کپ ابتدایی در هر  وسل قرار می گیرند. ضخامت شیم ها معمولا 5 میلی متر می باشد و با توجه به نوع وسل از یک تا سه عدد شیم می توان استفاده کرد. البته تعداد و نوع شیم مورد استفاده به پرشروسل و شرایط نصب بستگی دارد.


خدمات تعویض و نصب ممبران های تصفیه آب صنعتی آبین


چنان چه برای تعویض و یا نصب ممبران های اسمز معکوس سیستم آب شیرین کن خود نیاز به کارشناس با تجربه و خبره دارید، می توانید از طریق تماس با مجموعه آبین از راهنمایی کارشناسان مجرب ما در این زمینه استفاده کنید. وبسایت تصفیه آب آبین با سال ها سابقه و همکاری با مجموعه های بزرگ در زمینه طراحی، پیاده سازی و نگهداری از سیستم های تصفیه آب صنعتی آماده ارائه خدمات در بخش های مختلف مرتبط با تصفیه آب خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی و کلیه تجهیزات آن می باشد. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر