PH آب چیست، مقدار استاندارد با تعریف اسیدی و قلیایی

PH آب چیست، مقدار استاندارد با تعریف اسیدی و قلیایی

آیا تا به حال آزمایش کاغذ تورنسل را در دوران مدرسه انجام داده اید؟ این آزمایش برای تعیین pH مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که، هر زمانی کاغذ تورنسل را در آب لیمو و یا آب صابون قرار می دادیم، رنگ آن عوض می شد. یکی از معمول ترین آزمایشاتی که برای تعیین PH آب مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از کاغذ تورنسل است. 

بهترین روش برای اندازه گیری PH آب چیست؟ PH استاندارد آب به چه اندازه ای است؟ PH آب آشامیدنی باید چقدر باشد؟ اندازه گیری PH آب در چه مواردی حائز اهمیت می باشد؟

مواردی که عنوان شد رایج ترین پرسش هایی هستند که در زمینه اندازه گیری PH آب مطرح می شود. برای پاسخ به این پرسش ها، مهم ترین عواملی را که در این زمینه تاثیر گذار هستند مورد بررسی قرار می دهیم. 


پی اچ (PH) چیست؟


PH در واقع یک واحد اندازه گیری برای تعیین میزان اسیدی یا قلیایی بودن یک نمونه می باشد، این واحد با اندازه گیری میزان یون هیدروژن در مایعات مشخص می شود. PH در محدوده بین 0 تا 14 تعریف شده است، در واقع میزان PH سیال بین 0 تا 14 می باشد. PH= 7 به معنی خنثی بودن یک ماده است، بنابر این PH<7 به عنوان محدوده اسیدی و PH>7 به عنوان محدوده بازی در نظر گرفته می شود.

برای مثال pH آب پرتقال برابر با 3.5 است؛ پس ماده ای اسیدی است و pH  جوش شیرین برابر با 8.5 است؛ پس در محدوده قلیایی یا بازی قرار دارد. این موضوع را می توان برای PH سیالات دیگر هم به کار برد. مواردی مثل آب گوجه فرنگی و آب لیمو از نوع سیالات اسیدی هستند و آمونیاک، سفید کننده و جوش شیرین از نوع سیالات قلیایی می باشند.


اسیدیته یا PH آب چیست؟


PH آب آشامیدنی حتما باید در حالت خنثی باشد تا هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نکند. به همین دلیل اندازه گیری PH آب اهمیت زیادی دارد. وجود برخی آلاینده ها و املاح در آب می تواند PH را تغییر دهد و با توجه به این حنثی نبودن PH آب می تواند نشان دهنده وجود برخی املاح باشد. در صنعت تصفیه آب برای تعیین سطح کیفی آب باید PH را اندازه گیری کرد.

با توجه به مواردی که گفته شد، از نظر علمی عدد pH علامت خوبی برای نشان دادن میزان سختی آب (وجود املاح اضافی مانند کلسیم و منیزم) است. محدوده این عدد برای آب های سطحی معمولا 6.5 تا 8.5 و برای آب های زیرزمینی 6 تا 8.5 می باشد.

تغییرات PH آب عموما تمایل دارد آب را به سمت کاهش PH و اسیدی شدن پیش ببرد. تنها راه جلوگیری از اسیدی شدن آب، اضافه کردن موادی است که PH آب را افزایش داده و آب را به سمت قلیایی شدن ببرد.

اندازه گیری میزان قلیایی بودن و pH آب برای تعیین میزان خورندگی آن بسیار کارآمد می باشد. عموما آبی که دارای اسیدیته (PH) کمتر از 6.5 باشد، خاصیت اسیدی، نرم و خورنده دارد. 


آب های اسیدی چه معایبی دارند؟

 

همان طور که گفته شد نوشیدن آب اسیدی می تواند معایبی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد، در ادامه به بررسی مهم ترین معایب آب های اسیدی می پردازیم:


1- حاوی یون های مضر 


آب های اسیدی معمولا حاوی یون فلزاتی مانند آهن، منگنز، مس، سرب و روی هستند؛ به بیان دیگر آب های اسیدی دارای مقادیر بیشتری از فلزات سمی در خود می‌باشند. وجود این فلزات در آب می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد و باید از روش تصفیه آب مناسب برای از بین بردن آلاینده ها استفاده شود.


2- طعم نامطلوب و تخریب تاسیسات و لوله ها


همان طور که گفته شد، آب های اسیدی دارای خاصیت خورندگی هستند و می توانند باعث بروز مشکلات زیادی برای سیستم های لوله کشی شوند. آب اسیدی می تواند باعث تسریع خرابی لوله های فلزی آب شود، این موضوع باعث طعم آب را هم نا مطلوب کند.


3- تغییر رنگ لباس ها و وسایل آشپزخانه


آب های اسیدی می توانند باعث تغییر رنگ لباس ها و ایجاد رنگ سبز آبی در سینک و لوله های تخلیه می شوند. بنابراین با مشاهده این موارد می توانید متوجه اسیدی بودن آب شوید، در این حالت باید میزان PH آب را اندازه گیری کرده و نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کنید.


4- وجود سموم بیش تر نسبت به آب قلیایی


مهم ترین دلیلی که باعث می شود جلوگیری از نوشیدن آب اسیدی اهمیت زیادی داشته باشد، وجود سموم در آب اسیدی می باشد. علاوه بر مواردی که گفته شد، آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که آب های اسیدی به دلیل وجود سمومی که نام برده شد، می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد و زیان این نوع آب برای بدن صرفا به دلیل اسیدی بودن آن از نظر علمی کاملا به اثبات نرسیده است.

*** نوشیدن آب با PH بسیار بالا هم می تواند معایبی را داشته باشد. در اولین مرحله بعد از اطمینان از قلیایی بودن آب باید مطمئن شوید که سختی آب در محدوده غیر استاندارد نباشد. قلیایی بودن آب می تواند در تغییر طعم آب هم به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد. 

 

اهمیت نوشیدن آب با PH مناسب


بسیاری از افراد عنوان می کنند که نوشیدن آب قلیایی می تواند مزیت های بسیاری را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. این موضوع می تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب تاثیر گذار باشد. بهترین نوع آب، سختی پایین و از نوع قلیایی می باشد.

در واقع متخصصان طب مکمل بر این باورند که مصرف آب آشامیدنی قلیایی و نزدیک به خنثی (آب کم قلیایی) بهتر از مصرف آب اسیدی است و می تواند در رفع حالت اسیدی بدن که زمینه را برای اختلالات هورمونی، متابولیک و اسکلتی مساعد می کند، اهمیت زیادی داشته باشد.

مصرف آب آشامیدنی قلیایی و با PH بالا می تواند از شدت بیماری رفلاکس و یا پس زدن اسید معده کم کند و ممکن است بر روی سلامتی افراد مبتلا به غلظت خون، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت تاثیر مطلوبی داشته باشد. با این حال حتما باید PH آب را کنترل کنید تا در محدوده مناسب قرار داشته باشد. به این دلیل که PH بالای آب هم می تواند مشکل ساز شود.

یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات برای اندازه گیری دبی سیال، فلومتر می باشد. فلومترها می توانند دبی آب عبوری از یک لوله را با دقت بالایی اندازه گیری کنند. 


تاثیر آب آشامیدنی و تغییر PH خون 


PH خون تحت تاثیر عوامل متعددی مثل غذاها و نوشیدنی ها و آب، استرس، آلودگی ها و سموم، فعالیت بدنی، داروها و به طور کلی موادی که وارد بدن می شوند و یا محصولاتی که در بدن تولید می شوند قرار دارند.

شرایط بدن انسان به صورتی است که در برابر تغییر pH خون مقاومت می کند، تا زمانی که PH آن در یک محدوده ثابت یعنی 7.35 تا 7.45 قرار داشته باشد. بنابر این مصرف آب قلیایی یا اسیدی نمی تواند تاثیر زیادی در بهم خوردن تعادل اسید و باز بودن بدن داشته باشد.

با این حال به دلیل این که حتی تغییرات جزئی pH خون از عدد 7.4 بر روی عملکرد دستگاه های حیاتی بدن به شدت تاثیر می گذارد، بدن از تمام امکانات و سیستم های حفظ تعادل و یا به اصطلاح هموستاتیک استفاده می کند تا حالت تعادل را به خون برگرداند. این مکانیسم های جبرانی برای حفظ تعادل هموستاتیک، احتمالا باعث کاهش عملکرد بدن در دفع مواد زاید و سموم متابولیک از طریق ادرار و تعریق می شود.

بنابر این بدن مجبور می شود این مواد زائد اسیدی را در بافت هایی که کمتر حیاتی هستند به حالت جامد ذخیره کند. ذخیره و انباشتگی مواد زائد در بدن می تواند زمینه را برای ابتلای شخص به بسیاری از بیماری های مزمن متابولیک فراهم کند. با توجه به مواردی که گفته شد نوشیدن آب با PH بسیار بالا یا پایین در سلامت انسان تاثیر گذار است.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
نظرات (1)
آنه ای
آنه ای
منم تو مدرسه آزمایش کاغذ تورنوسول رو انجام دادم چند باری خیلی از این آزمایش خوشم میومد.
ارسال نظر