عملکرد فیلتر UV صنعتی

عملکرد فیلتر UV صنعتی

استفاده از منابع آبی موجود به منظور آشامیدن تنها در صورتی امکان پذیر است که علاوه بر حذف انواع آلاینده ها، یون های مضر و مواد کلوئیدی، آبی عاری از ویروس ها و باکتری های مضر  باشد. فرایند حذف میکروارگانیسم ها از آب معمولاً توسط ماده  اکسنده ای به نام گندزدا انجام پذیر است. فیلتر فرابنفش یکی از سودمندترین روش هایی است که در دهه های اخیر به منظور تصفیه و ضدعفونی نمودن آب مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه پرتو فرابنفش دارای قابلیت هایی مانند کاهش کلر و کلرامین موجود در آب می باشد، اما استفاده گسترده آن جهت گندزدایی و نابودی میکروب ها است. شناسایی و کشف خاصیت ضدعفونی کنندگی و گندزدایی اشعه فرابنفش به سال 1877 بر می گردد و پس از آن بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

در برخی دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی، به منظور گندزدایی آب از فیلتر UV بهره می رود. این فیلتر در واقع به عنوان مکمل فرایند تصفیه آب است و جزء فیلترهای اصلی دستگاه به شمار نمی آید. در این مقاله قصد داریم با ویژگی های فیلترهای اشعه فرابنفش آشنا شویم.

ویژگی های مهم فیلترهای UV

در انتخاب مناسب یک فیلتر تصفیه آب UV توجه به ویژگی های زیر اهمیت بالایی دارد:

•    میزان جریان یا دبی آب: یکی از ویژگی های مهم فیلترهای فرابنفش صنعتی، میزان دبی آب ورودی است. این فیلترها عملکرد مطلوبی در از بین بردن میکروارگانسیم های آب دارد و در دبی های مختلف به بازار عرضه می شود.

•    توان لامپ فیلتر فرابنفش: در فیلترهای اشعه UV به منظور گندزدایی آب از لامپ هایی با توان مختلف استفاده می شود. اگر آب ورودی به دستگاه دارای آلودگی میکروبی بالایی باشد، باید از لامپی با توان بالاتر جهت میکروب زدایی آب استفاده شود. علاوه بر این مساله، برند لامپ بکار رفته در فیلترهای اشعه UV از دیگر مواردی است که نیازمند توجه ویژه ای می باشد.

•    میزان عوامل میکروبی در آب ورودی: میزان آلاینده های میکروبی آب در انتخاب فیلتر فرابنفش نقش سزدایی دارد، بنابراین اگر آلاینده های موجود در آب مقادیر بالای دارد، لازم است که از فیلتری فرابنفشی با توان بالاتر به منظور تصفیه آب استفاده شود.

•    میزان سختی آب: سختی و میزان املاح موجود در آب در کارایی فیلتر UV بسیار تاثیرگذار است به این گونه که سختی آب ورودی به این فیلتر نباید از 7 گرین در گالن مقدار بیشتری باشد، این میزان سختی را می توان به مقداری کمتر از 0.3 میلی گرم بر لیتر برای آهن و 0.05 میلی گرم بر لیتر منگنز بیان نمود. فیلترهای ممبران که معمولاً پیش از فیلتر فرابنفش در سیستم قرار می گیرند، در کاهش سختی آب بسیار موثر هستند.

•    آلودگی آب ورودی: باید توجه داشت که برای عملکرد مطلوب فیلتر فرابنفش در گندزدایی و ضدعفونی نمودن آب، لازم است که آب ورودی به فیلتر کاملاً شفاف باشد. بدین منظور استفاده از فیلترهای الیافی در پیش تصفیه دستگاه برای حذف ذرات معلق و کلوییدی از آب امری کاملاً ضروری است.


اجزای فیلتر فرابنفش

اجزای مهم فیلتر UV شامل موارد زیر هستند:


1-    لامپ
2-    محفظه فولاد ضد زنگ
3-    استوانه شیشه ای
4-    آداپتور با ولتاژ 4، 6 یا 8 ولت

نکات مهم در استفاده از فیلتر فرابنفش صنعتی

با توجه به اینکه فیلترهای فرابنفش صنعتی از اجزا مختلفی تشکیل شده اند، توجه به روش استفاده تصحیح از فیلتر از اهمیت بالایی برخوردار است که به شرح زیر هستند:

•    طول عمر لامپ فرابنفش: برای آنکه فیلترهای فرابنفش از عملکرد بالاتری در ضدعفونی نمودن آب برخوردار باشد، باید لامپ های اشعه UV موجود در فیلتر در بازه زمانی مناسب تعویض شود. به طور معمول حدود 9000 ساعت (معادل 375 روز) استفاده مداوم از دستگاه باید لامپ های UV را در فیلتر تعویض نمود. این مدت زمان به کیفیت لامپ اشعه فرابنفش بستگی دارد و در صورت داشتن کیفیتی مناسبی می تواند مدت طولانی تری باشد.


•    تعویض لامپ فرابنفش: در زمان تعویض لامپ های UV دقت کنید که شیشه ای که لامپ را احاطه می کند، کاملاً تمیز باشد. زیرا این موضوع موجب عملکرد بهتر فیلتر فرابنفش در گندزدایی آب خواهد شد.


•    استفاده از فیلترهای پیش تصفیه الیافی: اگر از آب ورودی به فیلتر UV کاملاً شفاف بوده و عاری از هر گونه گل و لای و رسوبات باشد، فیلتر عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد، بنابراین پیش تصفیه آب توسط فیلتر الیافی کاملاً ضروری است. این فیلتر قادر است که به میزان بالایی ذرات بزرگتر از 5 میکرون را از آب حذف کند.


•    داغ شدن آب: قرار گرفتن آب در معرض پرتو فرابنفش موجب افزایش دمای آب می شود، بنابراین اگر لامپ UV مدت زمان بالایی روشن باشد، دمای آب افزایش بیشتری خواهد داشت.


•    چراغ آداپتور: هنگامی که لامپ UV بسوزد، چراغ سبز آداپتور به قرمز تغییر رنگ می دهد. بنابراین اگر چراغ آداپتور هنوز به رنگ سبز می باشد، لامپ فرابنفش موجود در فیلتر هنوز سالم است.

ساز و کار فیلتر فرابنفش صنعتی

لامپ های فرابنفش از نظر شکل ظاهری طولانی و باریک هستند و به دلیل این ساختار خود امکان عبور طولانی مدت آب از مجاورت لامپ را میسر می سازد. مکانیزم عمل فیلتر UV در گندزدایی آب به این صورت است که آب پس از ورود به فیلتر فرابنفش در معرض پرتوی قدرتمند UV قرار گرفته و کاملاً استریل می شود. در نمونه های استاندارد این فیلتر، این لامپ درون محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) قرار می گیرد تا از نفوذ آن به بیرون از فیلتر جلوگیری شود. فیلترهای فرابنفش سرعت بالای در میکروب زدایی از آب دارند و آب پس از ورود به فیلتر در مدت زمانی بسیار کوتاه ضدعفونی و استریل می شود.


لامپ فرابنفش معمولاً درون غلاف شیشه ای قرار می گیرند تا از تماس آب به لامپ UV جلوگیری شود. به این ترتیب انواع میکروارگانسیم ها موجود در آب با دقت 99.9% حذف می شوند و سطح کیفی آب از نظر میزان عوامل میکروبی به حد استاندارد خود می رسد. نصب فیلترهای تصفیه آب UV باید توسط متخصص مربوطه انجام شود. باید دقت داشت که برخلاف تصوراتی که ما از کارکرد لامپ فرابنفش در فیلترهای UV داریم. این فیلتر در حقیقت موجب از بین رفتن میکروارگانسیم ها در آب نمی شود، بلکه تنها با تغییر DNA در آنها سبب جلوگیری از تولید مثل و سرایت آنها می گردد.

در هنگام تهیه یک فیلتر فرابنفش خرید از فروشگاهی معتبر و انتخاب فیلتری متناسب با نیاز شما در عملکرد و کاربری مناسب از دستگاه نقش بسزایی دارد. فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع فیلترهای تصفیه آب فرابنفش است که با بهترین قطعات و اجزای داخلی به مشتریان ارائه می شود. اگر در خرید فیلتر UV مناسب به مشاوره رایگان نیازمند هستید با کارشناسان مجرب آبین در ارتباط باشید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر