دستور العمل شستشوی دوره ای (CIP) ممبران های تصفیه آب صنعتی

دستور العمل شستشوی دوره ای (CIP) ممبران های تصفیه آب صنعتی

 
در محل تصفیه آب و هم چنین کارخانه های فرآوری شیمیایی، تمیز نگه داشتن تجهیزات یکی از کلیدی ترین راهکارهای برای دست یابی به بهره وری و بازدهی بالای سیستم می باشد. ممبران های تصفیه آب صنعتی نیز برای عملکرد بهتر در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی نیاز به شستشو با مواد شیمیایی مناسب دارند. این که برای شستشوی ممبران از چه مواد شوینده ای استفاده شود، به نوع رسوبات و مواد معدنی و املاح موجود در آب بستگی دارد. بنابر این در این مقاله به دنبال بررسی این موضوع هستیم، که بهترین روش برای شستشوی ممبران های تصفیه آب صنعتی چیست؟


شستشوی دوره ای ممبران های تصفیه آب صنعتی یا به عبارتی CIP عملیاتی که معمولا در بازه های زمانی منظم انجام می شود، یکی از روش های شستشوی ممبران های تصفیه آب صنعتی می باشد. در زیر به بررسی 10 مرحله از عملیات شستشوی دوره ای (CIP) فیلترهای ممبران صنعتی می پردازیم.


10 مرحله شستشوی دوره ای ممبران های اسمز معکوس صنعتی


مراحل 10 گانه شستشوی دوره ای فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی شامل موارد زیر می باشد:


1- چه زمانی باید عملیات شستشوی ممبران ها انجام شود؟


 قبل از هر چیز باید بدانیم تحت چه شرایطی نیاز به اجرای عملیات CIP فیلترهای ممبران ایجاد می شود:


•    نرخ فلاکس یا دبی آب خروجی از سیستم به اندازه 10% درصد کاهش یافته باشد.
•    فشار انتقال ممبران (مقدار فشاری که برای عبور آب از غشای ممبران لازم است) 10% افزایش داشته باشد.
•    کیفیت آب تصفیه شده به اندازه 10% کاهش یافته باشد.


برای برگرداندن ممبران ها به حالت اولیه ممکن است نیاز به استفاده از شوینده های مختلفی باشد. بهترین حالت زمانی است، که تنها با استفاده از یک نوع شوینده بتوان ممبران را به طور کامل شستشو داده و تمیز کرد. گاهی اوقات لازم است، قبل از شروع عملیات CIP فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی از قبل خیسانده شوند. در بیش تر موارد و برای برخی از سیستم ها نیز نیاز به استفاده از هر دو شوینده اسیدی و قلیایی ممبران برای شستشوی کامل فیلترهای ممبران می باشد.


2- مرور مشخصات سازنده ممبران برای شرایط عملیاتی


 برای دانستن زمان عملیات شستشوی CIP فیلترهای ممبران در آینده، مشخصات سازنده ممبران و اجرای عملیات بهتر است یادداشت شده و برای زمان بندی عملیات شستشو مورد استفاده قرار گیرد.


3- شستشوی قلیایی فیلترهای ممبران


محلول شوینده قلیایی مناسب را طبق فرمول ارائه شده توسط کارخانه سازنده با آب رقیق کنید. حجم محلول شوینده باید برای پر کردن لوله ها، پمپ ها و فیلترهای ممبران تا 50% حجم کل آنها کافی باشد. این شرایط فشار کم و فلاکس بالا را برای عملیات شستشوی بهینه فیلترهای ممبران تامین می کند.

باید 10% حجم اضافه محلول شوینده آماده شود تا بعد از اولین عبور از سیستم دور ریخته شود. 10% اولیه مواد شوینده آلودگی های ناخالص را از بین می برد و اجازه می دهد در مراحل بعدی فیلترهای ممبران به صورت موثرتری تمیز شوند. 


4- غوطه ور سازی اولیه برای ممبران هایی که دچار فولینگ شدید شده اند!


در صورتی که فیلترهای ممبران دچار رسوب گرفتگی و فولینگ شدید شده باشند، غوطه ور سازی اولیه برای تمیز شدن کامل آنها مورد نیاز است. مدت زمان غوطه ور سازی بین یک تا 8 ساعت متغیر می باشد. 


5- شستشوی سیستم با سرعت جریان پایین


برای تمیز کردن سیستم اجازه دهید، نرخ جریان آهسته (با اندازه 20 تا 30% حداکثر نرخ جریان طراحی شده توسط شرکت سازنده) از غشای ممبران های عبور کند. نرخ پایین جریان مانع از این می شود، که ممبران های تصفیه آب صنعتی در اثر مواد معلق مجددا دچار فولینگ شوند. پس از چند دقیقه سرعت جریان را افزایش دهید تا به حداکثر نرخ جریان مجاز برسیم.


6- ادامه سیرکولاسیون مجدد


یک ساعت سیرکولاسیون برای تمیز کردن کامل فیلترهای ممبران کافی است. گرم کردن محلول شوینده قابلیت بازدارندگی آن را تا حد قابل توجهی بهبود می دهد. برای این کار ابتدا حداکثر دمای مجاز برای غشای ممبران که توسط کارخانه سازنده ارائه شده است را بررسی کنید. 


7- شستشوی ممبران با آب تصفیه شده 


تا زمانی که هیچ ماده شوینده ای در پساب خروجی از سیستم مشاهده نشود، باید فیلترهای ممبران را با آبی که دارای کیفیت آب تصفیه شده باشد، شستشو دهید. برای اطمینان از اجرای صحیح این مرحله، مقدار کمی از آب شستشو را به محفظه ای منتقل کرده و آن را تکان دهید، اگر بعد از 30 ثانیه هیچ کفی بر روی سطح آب ایجاد نشد، عملیات شستشو با آب تصفیه شده کامل شده است.


8- چک کردن متغیرهای فرایند


در طی فرایند شستشو، همه متغیرهای فرایند شامل فشار، دما، PH و ... را بررسی کنید، تا دچار تغییرات ناگهانی و ایجاد مشکل در سیستم نشوید.


9- شستشوی اسیدی ممبران


محلول 1% از آنتی اسکالانت را با آب تصفیه شده آماده کنید و مراحل 2 تا 8 را برای شوینده اسیدی نیز انجام دهید. 


10- شستشوی دوگانه با شوینده های اسیدی و قلیایی


اگر با توجه به لایه های مختلف رسوب تشکیل شده بر روی غشای ممبران نیاز به استفاده از هر دو شوینده اسیدی و قلیایی باشد، ابتدا باید از شوینده قلیایی استفاده کنید. شوینده قلیایی باعث تورم فیبرهای غشای ممبران می شود، که اجازه می دهد شوینده اسیدی به عمق لایه های ممبران نفوذ کرده و رسوب های باقی مانده را حذف کند. بنابر این مراحل 2 تا 8 را برای شوینده قلیایی در ابتدا انجام دهید. شستشو را کامل کنید و سپس مراحل 2 تا 9 را برای شوینده اسیدی ممبران انجام دهید.

نوع فولانت    شوینده قلیایی شوینده اسیدی
روغن  •
گریس  •
مواد ارگانیک طبیعی  •
صابون های آب سخت  •
رسوب
مواد ته نشین شده معدنی
اکسیدهای فلزی  


هدف از شستشوی ممبران بازگشت به نرخ جریان نزدیک به 100% حالت اولیه می باشد؛ هم چنین وضعیت فشار و شرایط آب را اصلاح نیز می کند. 


روش شستشوی فیلتر ممبران در وضعیت های خاص


بر حسب نوع رسوبی که بر روی لایه های فیلتر ممبران ایجاد می شود، روش های مختلفی برای شستشو آن باید مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مواردی که شستشوی رسوب آن از روی لایه های ممبران بسیار سخت می باشد، رسوبات سولفات است. بدی رسوبات سولفات این است، که به سختی تمیز می شوند و در صورت تشکیل این رسوبات بر روی لایه های غشای ممبران، به زودی نیز نمایان می شوند. هم چنین احتمال خوب پاک شدن این رسوبات بسیار کم می باشد.

در طی فرایند شستشوی رسوبات سولفات، افت فشار زیادی در سیستم ایجاد می شود که قابل جبران نیز نمی باشد. در این صورت نیاز به چند نوبت تمیز کردن و غوطه ور سازی فیلترهای ممبران در محلول می باشد. برای شستشوی رسوبات سولفات باید مراحل زیر به ترتیب انجام شود:


1- آماده سازی محلول شوینده
2- گردش محلول شوینده در سیستم برای مدت زمان 30 دقیقه
3- غوطه ور سازی فیلترهای ممبران در محلول پاک کننده برای مدت زمان 1 تا 15 ساعت
4- پمپ کردن محلول شوینده با شدت جریان بالا
5- شستشوی ناگهانی
6- روشن کردن مجدد سیستم


برای از بین بردن رسوبات سولفات می توان از محلول 1% سدیم هیدروکسید، محلول یک درصد Na4EDTA در محدوده PH=12 و در دمای 30 درجه سانتی گراد استفاده کرد.


چنان چه برای سیستم تصفیه آب صنعتی خود نیاز به خرید آنتی اسکالانت و یا انواع شوینده های شیمیایی ممبران دارید و یا ممبران های دستگاه دچار ایراد در عملکرد شده اند و نیاز به شستشو دارند، می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان وبسایت تصفیه آب آبین از مشاوره رایگان و خدمات لازم جهت رفع مشکل سیستم تان بهره مند شوید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر