کمپانی فیلمتک داو مخترع پیشرو در تکنولوژی ممبران اسمز معکوس (RO)

کمپانی فیلمتک داو مخترع پیشرو در تکنولوژی ممبران اسمز معکوس (RO)


در اواسط 1970 میلادی محققان موسسه تحقیقات ستارگان شمالی North Star Research Institute در ایالات متحده آمریکا شرکتی با عنوان فیلمتک FILMTEC Corporation را تاسیس کردند. این شرکت توانست با معرفی و ارائه ممبران های فیلم نازک FILMTEC™ RO انقلابی در صنعت تصفیه آب ایجاد کند که همچنان به عنوان استاندارد طلایی در تصفیه آب آشامیدنی مطرح است و اعتبار آن روز به روز بیشتر می شود.

کمپانی مواد شیمیایی داو در سال 1984 امتیاز شرکت فیلمتک را خریداری کرد و شرکت محلول ها و تجهیزات آبی داو (DOW Water and Process Solutions) را تشکیل داد. با حمایت داو، کمپانی فیلمتک توانست صنعت ساخت ممبران اسمز معکوس RO را از حالت دستی به صورت فرایند کاملا اتوماتیک دربیاورد که نه تنها هزینه تولید را کاهش می داد؛ بلکه کیفیت ممبران و میزان بهره وری آن ارتقا بخشید.

 
در حال حاضر کمپانی فیلمتک یکی از شرکت های تابعه بخش آب شرکت مواد شیمیایی داو (DOW Water and Process Solutions) است که انواع ممبران مورد نیاز برای دستگاههای تصفیه آب فیلمتک (Filmtec membranes)  بخش تصفیه آب خانگی و تصفیه آب صنعتی را تولید می کند. شرکت داو (Dow Chemical Company) یکی از سه شرکت بزرگ تولید کننده مواد شیمیایی  جهان است که در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت پیش از این هم در دهه 1940 به خاطر موفقیتش در استخراج منیزم از آب دریا شهرت زیادی به دست آورده بود.

نشان شرکت داو به شکل یک الماس قرمز است که کلمه Dow در وسط آن قرار گرفته و  گفته می شود از بشکه های حمل و نقل با چهار برش به شکل یک الماس الهام گرفته شده است. این همان نشانی است که روی ممبران های تصفیه آب فیلمتک هم دیده می شود. 


خصوصیات ممبران های اسمز معکوس فیلمتک 


ممبران های اسمز معکوس فیلمتک همچنان جدیدترین نوآوری شرکت داو هستند که آب تصفیه شده با کمترین ناخالصی و بوی نامطلوب و با بهترین طعم را تولید می کنند. در این تکنولوژی آب خوراک (تصفیه نشده) با فشار از یک غشا یا ممبران مخصوص عبور داده می شود و  طی فرایند اسمز معکوس تقریبا 100 درصد ناخالصی های محلول و سایر آلاینده ها از آب حذف می شوند. 


ممبران های داو فیلمتک Dow Filmtec برای استفاده در دستگاههای تصفیه آب خانگی مجهز به اسمز معکوس، سیستم های اسمز معکوس آب لب شور، سیستم های شیرین کننده آب دریا (آب شیرین کن) و سیستم های نانوفیلتراسیون تصفیه آب کاربرد دارند و دارای گواهینامه شرکت بهداشت عمومی و ایمنی (NSF) هستند. در تولید المنت های ممبران تولید آب آشامیدنی تصفیه شده فیلمتک الزامات استاندارد NSF/ANSI استاندارد 58 رعایت شده است و  مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA هستند. این المنت ها از یک سری ممبران های نازک تشکیل شده است که به دور یک حلزون مارپیچ تابیده شده اند و هر ممبران با توجه به کابرد مورد نظر از یک تا 40 ممبران دارد. در سیستم های RO المنت ها در محفظه های استوانه ای به اسم پرشروسل قرار می گیرند که در برابر فشار آب مقاومت می کند. 


مهمترین خصوصیت فیلتر های ممبران تصفیه آب صنعتی فیلمتک توانایی تصفیه کردن انواع آب تصفیه نشده لوله کشی شهر، آب لب شور و آب دریا است. کمپانی فیلمتک طیف وسیعی از محصولات را ارائه می دهد که در بعضی از ممبران های فیلمتک فرایندهای اسمزمعکوس، میکروفیلتراسیون و نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب طراحی شده است که می توانند در سیستم های تصفیه آب بیمارستان، آزمایشگاه، کارواش، رستوران، تصفیه مایعات در صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع داروسازی و پزشکی مثل تولید نیمه هادی ها، تصفیه آب در دامپروری و تصفیه آب کشاورزی به کار گرفته شوند. 


کاربردهای المنت های ممبران اسمز معکوس فیلمتک 


همزمان با افزایش تقاضا برای آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده در دنیا، ایده شیرین سازی آب دریا به کمک تکنولوژی ممبران اسمز معکوس به عنوان یک روش مقرون به صرفه و عملی برای تولید آب آشامیدنی تصفیه شده مطرح شد و افزایش نیاز به آب تصفیه شده در منازل و محل کار افراد باعث شد ممبران های اسمز معکوس فیلمتک برای دستگاه های تصفیه آب خانگی و  تصفیه آب صنعتی طراحی شوند. 


همه کشورها و شهرها منابع آبی دریایی ندارند؛ اما هر شهری روزانه مقدار زیادی فاضلاب تولید می کند. به همین منظور سیستم های اسمز معکوس برای تبدیل فاضلاب شهرها به منابع آب مورد استفاده در بسیاری از صنایع در سرتاسر دنیا به کار گرفته شدند. در سنگاپور با استفاده از سیستم های مجهز به ممبران اسمز معکوس RO تا حدی تصفیه کرده اند که فاضلاب را به آب کاملا تصفیه شده برای شهر تبدیل کرده است.

در حال حاضر ممبران های فیلمتک در سیستم های آب شیرین کن در صدها شهر واقع در مناطق کم آب دنیا برای میلیون ها نفر آب شیرین و تصفیه شده تولید می کنند. در نقاطی از دنیا مثل کالیفرنیا، ژاپن سیستم های اسمز معکوس به وسیله ای مقرون به صرفه و ضروری برای رفع نیازهای محلی آب  تصفیه شده تبدیل شده است. 


عملکرد بهتر سیستم های تصفیه آب با ممبران اسمز معکوس فیلمتک 


دانش به کار گرفته شده در ممبران های تصفیه آب مجهز به سیستم اسمز معکوس RO باعث شد تا انسان بتواند تقریبا تمام ناخالصی های طبیعی و مصنوعی مضر آب تصفیه نشده را از آب آشامیدنی خود حذف کند. در سالهای اخیر مقدار آب شیرین تولید شده توسط یک المنت ممبران اسمز معکوس RO فیلمتک بیشتر از  سه برابر شده است در حالی که آب شیرین با کیفیت بالاتری هم نسبت به گذشته تولید می کند. ده سال پیش یک سیلندر RO فیلمتک می توانست 4800 گالن آب شیرین تولید کند؛ در حال حاضر یک یونیت اسمز معکوس فیلمتک با همان ابعاد می تواند 6000 گالن آب تصفیه شده تولید کند.

به همین صورت مصرف انرژی متوسط یک پلنت آب شیرین کن اسمز معکوس RO فیلمتک نسبت به سی سال پیش تقریبا 65 درصد کمتر شده است و  هزینه متوسط دستگاههای آب شیرین کن فیلمتک از 60 دلار در هر متر مکعب به حدود 1 تا 20 دلار کاهش پیدا کرده است. محققان شرکت فیلمتک همچنان به دنبال راههایی برای افزایش بازدهی ممبران های اسمز معکوس در صنعت تصفیه آب هستند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: زهره فرهمند
نظرات (1)
سلمانی
سلمانی
با پیشرفت علم و تکنولوژی خیلی از کارها به نسبت قبل تغییر بسیار زیادی کرده است روش های تصفیه آب هم به نسبت گذشته خیلی پیشرفته و بهتر شده.
ارسال نظر