سیلیس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیلیس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا می دانید که سیلیس به صورت خالص و یا ترکیب در کانی های سیلیکاته 60 درصد پوسته جامد زمین را تشکیل می دهد و دومین عنصر فراوان در زمین محسوب می شود؟ این ماده در کنار این که به صورت گسترده در زمین پراکنده شده کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارد، از کاربردهای سیلیس در صنایع شیشه سازی، سرامیک سازی، تولید مواد سیلیسی و در نهایت تصفیه آب است. از ویژگی های سیلیس مقاومت بالای آن در برابر گرما و سرما می باشد، به طوری که در این شرایط تغییری در ساختار آن به وجود نمی آید. علاوه بر این سیلیس هیچ رنگ و بویی ندارد و این موضوع باعث شده از آن در صنایع تصفیه آب استفاده شود. 


شاید برای شما سوال شود که دلیل استفاده از سیلیس در صنعت تصفیه آب چیست؟ در صنعت تصفیه آب همیشه استفاده از ماده ای که علاوه بر کارایی بالا موجب آلایندگی آب نشود اهمیت بسیار بالایی دارد. از اصلی ترین دلایلی که موجب استفاده از سیلیس در ساختار فیلترهای شنی می شود، این است که به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی پایداری بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث شده تا میل ترکیبی این ماده بسیار پایین باشد. علاوه بر این همان طور که گفته شد این ماده هیچ نوع بو و رنگی را به آب وارد نمی کند و دوام بسیار بالایی دارد. بنابراین استفاده از سیلیس برای تصفیه آب و تعبیه در فیلترهای شنی بهترین گزینه است. 


در کنار تمام مواردی که گفته شد ممکن است برای شما سوال شود، که چرا برای تصفیه آب از سیلیس در فیلترهای شنی استفاده می شود؟ در این رابطه باید گفت به این دلیل که سیلس های تصفیه آب هیچ نوع آلایندگی را برای آب ایجاد نمی کنند و تاثیرات بسیار مطلوبی را در زمینه از بین بردن آلاینده های آب دارند کاربرد گسترده ای در زمینه تصفیه آب دارد. 
سیلیس های تصفیه آب در صنایع مختلف برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب کاربرد دارند و دارای ویژگی های مثل مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی می باشد. در ادامه به بررسی کاربردهای سیلیس در تصفیه آب می پردازیم.


کاربردهای سیلیس در صنعت تصفیه آب

 
از مهم ترین کاربردهای سیلیس در صنعت تصفیه آب برای تعبیه در فیلترهای شنی می باشد. سیلیس یکی از مهم ترین موادی است که در ساختار فیلترهای شنی به کار می رود و نکته مهم در این زمینه درصد خلوص سیلیس است. در صنعت تصفیه آب سیلیس در دانه بندی های متفاوت ارائه می شود و از آن برای پالایش مواد جامد در فاضلاب و تصفیه آب استخر و جکوزی استفاده می کنند. از سیلیس برای پاکسازی و حذف آلاینده هایی مثل گل و لای در صنعت تصفیه آب استفاده می شود. در این زمینه از سیلیس با کیفیت درجه یک و دانه بندی مناسب اهمیت زیادی دارد. برای تصفیه آب از سیلیس در زمینه های مختلف مثل موارد زیر استفاده می شود:


•    مجتمع های تصفیه آب و واحدهای صنعتی 
•    استخرهای پرورش ماهی و میگو و آکواریوم ها
•    استخرهای شنا
•    تصفیه آب شهری و روستایی
•    تصفیه آب فاضلاب در تصفیه خانه ها
•    تصفیه مایعات و روغن های صنعتی 


سیلیس تصفیه آب کریستالی چیست؟


سیلیس های تصفیه آب کریستالی به دلیل اثرات بسیار مطلوبی که در زمینه حذف آلاینده های آب دارند کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند. از مهم ترین مزیت های سیلیس تصفیه آب کریستالی مواردی مثل دوام و مقاومت بالا در برابر ساییدگی، سازگاری برای تصفیه آب شور، قدرت بالا در فیلتراسیون آب، جلوگیری از رشد خزه و جلبک، حدف آلاینده های آب با دقت بالا، آسان تر کردن فرایند فیلتراسیون و... می باشد. این موارد باعث شده تا سیلیس های تصفیه آب کریستال عملکرد مناسب تری را نسبت به سیلیس های معمولی برای از بین بردن آلاینده های آب داشته باشند. 


سیلیس های تصفیه آب کریستالی از با کیفیت ترین انواع سیلیس های تصفیه آب هستند و به دلیل داشتن ویژگی و مزیت های که پیش تر گفته شد یکی از موثرترین مواد برای از بین بردن آلاینده های آب هستند. طبق مواردی که گفته شد بهترین سیلیس تصفیه آب استخر از نوع سیلیس کریستال می باشد که در کنار عملکرد مناسب برای تصفیه آلاینده های آب، طول عمر بالایی دارد. 

سیلیس های تصفیه آب در صنایع مختلف


نکات مهم برای خرید سیلیس های تصفیه آب

مهم ترین مواردی را که برای خرید سیلیس های تصفیه آب باید به آن توجه کرد موارد زیر می باشد: 


سطح کیفی آب: از مهم ترین نکاتی که باید برای خرید سیلیس در نظر گرفت مواردی مثل میزان دمای آب، میزان و سایز ذرات معلق موجود در آب، دبی آب ورودی و سرعت جریان آب است. علاوه بر این کیفیت سیلیس یکی از مهم ترین پارامترها برای خرید است که باید به آن توجه کرد تا در زمینه تصفیه آب عملکرد مناسبی داشته باشد. 


سایز دانه بندی سیلیس تصفیه آب: معمولا برای تصفیه آب با آلایندگی بسیار بالا از سیلیس هایی با دانه بندی ریزتر استفاده می کنند تا عملکرد مناسبی را برای حذف آلاینده ها داشته باشد. برای پمپاژ آب در فیلترهای شنی با سیلیس دانه بندی ریزتر باید از انرژی بیشتری استفاه کرد. بنابراین اگر سطح آلاینده های موجود در آب مصرفی شما بالا نیست استفاده از فیلتر شنی سیلیس دارای دانه بندی درشت تر راهکار موثر است، که موجب پایین آمدن میزان مصرف انرژی می شود. در مواردی هم از فیلترهای شنی چند لایه برای تصفیه آب استفاده می شود که در این صورت سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی های مختلف کاربرد دارد. 


درصد خلوص سیلیس تصفیه آب: سیلیس های تصفیه آب را می توان بر اساس میزان خلوص در دسته بندی های مختلف قرار داد. هر چقدر خلوص سیلیس تصفیه آب بیشتر باشد، عملکرد مناسب تری را برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب دارد. بر اساس میزان خلوص سیلس های تصفیه آب را می توان در دسته بندی زیر قرار داد: 


سیلیس تصفیه آب ممتاز: سیلیس های تصفیه آب ممتاز بهترین عملکرد را در زمینه از بین بردن آلاینده های آب دارند و موثرترین نوع سیلیس برای تعبیه در فیلترهای شنی محسوب می شوند. درصد خلوص سیلیس ممتاز برای از بین بردن آلاینده های آب به اندازه بالای 99 درصد می باشد. 


سیلیس تصفیه آب درجه یک: سیلیس های تصفیه آب درجه یک خلوص مناسبی را برای از بین بردن آلاینده های آب دارند و درصد خلوص در این نوع سیلیس به اندازه بالای 98 درصد می باشد. 


سیلیس تصفیه آب درجه دو: سیلیس های تصفیه آب درجه دو کمترین میزان خلوص را در زمینه حذف آلاینده های آب دارند و درصد خلوص در این نوع سیلیس به اندازه بالای 97 درصد است. 


درصد خلوص سیلیس های تصفیه آب یکی از مهم ترین معیارها برای تعیین کیفیت و عملکرد سیلیس است که در صورت تمایل برای خرید سیلیس های تصفیه آب باید به آن توجه کرد. 

دانه بندی های مختلف سیلیس


همان طور که  گفته شد سیلیس های تصفیه آب بر اساس دانه بندی هم می توانند انواع مختلفی داشته باشند و به همین دلیل برای خرید سیلیس های تصفیه آب از مواردی که باید به آن توجه کرد دانه بندی سیلیس های تصفیه آب است. با این که سطح کیفی سیلیس های تصفیه آب به دانه بندی آن وابسته نیست اما هر چقدر دانه بندی سیلیس ریزتر باشد عملکرد بهتری را برای تصفیه آب به دنبال دارد. اما به این نکته هم توجه کنید که استفاده از سیلس با دانه بندی ریز می توان باعث کند شدن فرایند فیلتراسیون آب شود و به همین دلیل در ساختار فیلترهای شنی از سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی مختلف استفاده می شود. 


لایه بندی های مختلف سیلیس تصفیه آب در فیلترهای شنی به این صورت است، که در لایه های بالایی از سیلیس با دانه های درشت تر و در قسمت پایین فیلتر شنی از سیلیس با دانه بندی ریزتر استفاده می شود. سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی ریزتر عملکرد مناسب تری را برای از بین بردن آلاینده های آب دارند، اما به این نکته هم توجه کنید که استفاده از سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی ریز در ساختار فیلتر شنی باعث کند شدن روند فیلتراسیون آب و مصرف بالای انرژی برای پمپاژ آب می شود. به همین دلیل از نکات مهم در زمینه خرید و استفاده از سیلیس های تصفیه آب توجه به میزان آلاینده های آب و انتخاب سیلیس با دانه بندی مناسب بر این اساس است. 


همان طور که پیش تر هم گفته شد در صنعت تصفیه آب استفاده از موادی که در کنار عملکرد مناسب برای تصفیه آب باعث ورود آلاینده به آب نشوند اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که برای تصفیه آب در موارد مختلف استفاده از سیلیس های تصفیه آب کاربرد بسیار زیادی دارد. سیلیس های تصفیه آب در ساختار فیلترهای شنی باعث حذف آلاینده های فیزیکی آب شده و سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر