مهم ترین عوامل در طراحی آب شیرین کن های صنعتی

مهم ترین عوامل در طراحی آب شیرین کن های صنعتی

 

آب شیرین کن های صنعتی دارای قطعات و اجزای متنوعی هستند و به منظور عملکرد بهتر دستگاه در فرآیند نمک زدایی و شیرین سازی آب، طراحی دستگاه باید بر اساس کاربرد مورد نظر و عوامل دیگر انجام شود. عملکرد مناسب سیستم آب شیرین کن و کیفیت آب خروجی دستگاه تا حد زیادی به اجرای صحیح فرآیند طراحی و تولید دستگاه بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم که با مهم ترین پارامترها در طراحی دستگاه آب شیرین کن صنعتی آشنا شویم.


پارامترهای مهم در طراحی سیستم های آب شیرین کن صنعتی


برخی از نکات مهمی که در طراحی دستگاه آب شیرین صنعتی باید به آن ها توجه شود، به صورت زیر هستند:


نوع آب خوراک دستگاه 

 

نوع آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن یکی از مهم ترین عواملی است، که باید در نظر گرفته شود. تعداد و نوع فیلترهای پیش تصفیه به کیفیت آب ورودی به سیستم بستگی دارد. فیلترهای پیش تصفیه باید به صورتی طراحی و تنظیم شوند که با حذف عوامل رسوبی و ذرات معلق از آب، از ایجاد گرفتگی فیلترهای ممبران اسمز معکوس جلوگیری کنند. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی در تولید فیلترهای ممبران و استفاده از سیستم تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه آب شیرین کن صنعتی تا حدی از بروز این مشکل جلوگیری شده است.


مطلب پیشنهادی: راهنما خرید آنتی اسکالانت


دمای آب ورودی و نرخ جریان آب (دبی آب)

 

دبی آب عبوری از فیلتر ممبران به میزان بالایی به دمای آن بستگی دارد. به این معنی که آب گرم در مقایسه با آب سرد با سرعت بیشتری از فیلتر ممبران عبور می کند. در سیستم های آب شیرین کن صنعتی معمولاً جهت ثابت نگه داشتن دبی آب عبوری از ممبران، از موتورهای فرکانس متغیر (VFD) استفاده می گردد. البته باید دقت داشت که در صورت استفاده از این موتور در سیستم، با تغییر دمای آب نیز تنظیمات لازم انجام شود. در اکثر دستگاه های آب شیرین کن دمای آب 25 درجه سانتی گراد فرض شده و طراحی دستگاه بر این اساس صورت می گیرد.


واحد پیش تصفیه آب شیرین کن صنعتی

 

به منظور گندزدایی آب در تصفیه خانه های شهری، مقدار بالای گاز کلر به آب افزوده می شود و وجود کلر در آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن می تواند موجب تخریب و کاهش عمر مفید فیلتر ممبران شود. به این منظور طراحی سیستم پیش تصفیه آب شیرین کن به گونه ای صورت می گیرد که کلیه مواد آلی و ترکیبات کلر دار موجود در آب فیلتر و جداسازی شوند. حذف کلر از آب در این دستگاه توسط فیلتر کربن فعال و تزریق مواد شیمیایی نظیر بی سولفیت سدیم صورت می گیرد. در برخی مواقع جهت افزایش کیفیت آب و جلوگیری از رسوب گذاری ترکیبات کلسیم و منیزیم بر سطح غشای فیلتر ممبران از سختی گیر رزینی (رزین کاتیونی) در بخش پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. همچنین جهت جلوگیری از رسوب املاح سختی از آنتی اسکالانت استفاده می شود. 


میکروارگانیسم های موجود در آب ورودی

 

علاوه بر عوامل ایجاد کننده رسوب، میکروارگانیسم های موجود در آب نیز می توانند به صورت یک لایه بیولوژیکی بر روی غشای فیلتر ممبران نشسته و موجب فولینگ آن ها شوند. فیلتر ممبران ساختاری مارپیچی دارد و تنها آب در یک جهت می تواند حرکت کند، به همین دلیل با بک واش نیز نمی توان ممبران را شست. اگر میزان عوامل میکروبی در آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن میزان بالایی سبب گرفتگی داشته باشد، جهت حذف این عوامل از آب می توان از مواد بایو ساید استفاده کرد، یا در واحد پیش تصفیه آب شیرین کن از فناوری نانوفیلتراسیون استفاده کنید.  


میزان شاخص SDI آب ورودی

 

این شاخص یکی از پارامترهای مهم در کیفیت آب محسوب می شود و بیانگر میزان ذرات معلق و جامدات غیر محلول در آب است. شاخص SDI بالای آب ورودی به آب شیرین کن صنعتی می تواند موجب نیاز بیشتر فیلتر ممبران به شستشو و کاهش طول عمر آن شود. به این دلیل در هنگام طراحی دستگاه آب شیرین لازم است که میزان SDI آب ورودی به صورت دقیق اندازه گیری گردد و طراحی سیستم بر این اساس انجام شود. در برخی مواقع به دلیل بالا بودن SDI آب ورودی، مقدار دقیقی ماده منعقد کننده به سیستم تزریق می گردد. البته باید بدانیم که این تزریق باید با دقت بالایی صورت گیرد و تزریق مقدار بیش از حد ماده منعقد کننده خود می تواند سبب گرفتگی فیلتر ممبران شود. در صورتی که ذرات معلق موجود در آب زیاد باشند، در قسمت پیش تصفیه می توان از ممبران های میکروفیلتراسیون یا اولترافیلتراسیون استفاده کرد.


طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب و آب شیرین کن صنعتی باید به صورت کاملا دقیق و توسط متخصصان تصفیه آب صورت گیرد. اگر این فرایند به درستی انجام نشود، آب خروجی از دستگاه تصفیه آب کیفیت لازم را نخواهد داشت و این امر می تواند سبب خرابی زود هنگام اجزای دستگاه و تحمیل هزینه های اضافی به مصرف کننده شود.


وب سایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع آب شیرین کن صنعتی با قیمت رقابتی به سراسر ایران است که با بهترین قطعات موجود در بازار و توسط متخصصان تصفیه آب این مجموعه راه اندازی می شود. اگر قصد خرید یا راه اندازی دستگاه آب شیرین کن صنعتی را دارید، به منظور بهره مندی از مشاوره رایگان با کارشناسان فنی آبین در ارتباط باشید.
 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر