میزان TDS استاندارد و سختی آب آشامیدنی چقدر است؟

میزان TDS استاندارد و سختی آب آشامیدنی چقدر است؟

TDS، یکی از مهم ترین پارامترهای اندازه گیری سطح کیفی آب است که نشان دهنده مواد جامد محلول در آب می باشد. میزان TDS آب آشامیدنی می تواند در حفظ سلامتی تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. اما پرسشی که ممکن است در این رابطه داشته باشید، این است که میزان سختی آب آشامیدنی چقدر باید باشد؟

به آب آشامیدنی خودتان بیشتر توجه کنید! این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان به دلیل تاثیر آب آشامیدنی با سطح کیفی بالا بر سلامت عنوان می کنند. یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیر گذار در سطح کیفی آب آشامیدنی، TDS می باشد که در سایر پارامترها مثل PH هم می تواند اثر گذار باشد.

اهمیت و تاثیراتی که TDS آب برای سلامتی می تواند به دنبال داشته باشد باعث شده تا سازمان جهانی بهداشت به بررسی سختی آب آشامیدنی بپردازد و میزان استاندارد را به صورت جهانی اعلام کند. در جدول زیر مقادیر مختلف TDS آب که در طعم آن هم تاثیرگذار می باشد مشخص شده است: 

 

مقدار TDS برحسب میلی گرم بر لیتر

کیفیت

کمتر از 300

عالی

300 تا 600

خوب

600 تا 900

معمولی

900 تا 1200

بد

بیشتر از 1200

غیر قابل قبول

 

با توجه به داده های جدول می توان دریافت که میزان TDS آب آشامیدنی در بسیاری از مناطق ایران خارج از محدوده استاندارد است. این موضوع باعث شده تا استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی کاربرد بالایی داشته باشد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب، فیلترهای ممبران باعث کاهش TDS آب می شوند. 

تمامی دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس (RO) می توانند املاح و نمک های موجود در آب را حذف کرده و TDS آب را کاهش دهند. به منظور بررسی کیفیت آب آشامیدنی و عملکرد دستگاه تصفیه آب لازم است که همواره به TDS آب تصفیه شده دستگاه توجه شود. اگر از مصرف کنندگان دستگاه تصفیه آب هستید، شاید با این سوال مواجه شده اید که TDS آب تصفیه شده چقدر باید باشد؟ به دلیل اهمیت این مساله، در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق تر میزان سختی استاندارد آب آشامیدنی می پردازیم.


TDS آب چیست؟


سطح کیفی آب آشامیدنی معمولا با پارامترهای مختلفی مثل سختی، PH و میزان آلاینده های مضر در آب سنجیده می شود. در میان این معیارها، مهم ترین فاکتور TDS آب تصفیه شده می باشد. TDS در حقیقت به معنی مجموع کل املاح موجود در آب است و هر چه مقدار املاح و نمک های موجود در آب بیشتر باشد، مقدار TDS آب بیشتر خواهد بود. با این تفاسیر واضح است که آب مقطر و آبی که فاقد هر گونه نمک و ناخالصی در آب است، TDS صفر خواهد داشت.

افزایش TDS آب می تواند سختی آن را هم افزایش دهد. سختی آب آشامیدنی نشان دهنده میزان مواد معدنی و املاح موجود در آب می باشد، اما از آن جایی که میزان یون های کلسیم و منیزیم در آب مقدار بیشتری است، سختی آب آشامیدنی عمدتا به عنوان معیاری برای میزان کلسیم و منیزیم در آب شناخته می شود. وجود این املاح در منابع آبی به دلیل تماس آن با خاک و سنگ ها در مسیر جریان خود می باشد و در مناطقی که این املاح در مسیر آب وجود ندارد، آب عمدتا فاقد یون های کلسیم و منیزیم محلول خواهد بود، به این آب اصطلاحا آب نرم گفته می شود.

در مقاله "سطح PH آب آشامیدنی" به اهمیت بررسی PH آب آشامیدنی و عواملی که در تغییر آن تاثیر گذار هستند پرداخته ایم. مطالعه این مقاله می تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.


میزان استاندارد سختی آب آشامیدنی چقدر باید باشد؟


باید توجه داشت که شاخص TDS آب معیاری کاملا نسبی است و در هیچ استانداردی به صراحت به این مساله اشاره نشده است. این مطلب نیازمند انجام تحقیقات و مطالعات بسیار دقیقی است که تاکنون به آن پرداخته نشده است و در تمامی استانداردهای معتبر آب آشامیدنی تنها لزوم پایین بودن میزان TDS آب عنوان شده است. 

با این وجود و به طور کلی می توان گفت که مقدار TDS بالاتر از 500 و کمتر از 50  میلی گرم بر لیتر، به هیچ عنوان جهت استفاده در مصارف خوراکی مناسب نمی باشد. شاید به غلط تصور شود که میزان بسیار پایین املاح و نمک های موجود در آب آشامیدنی می تواند سطح کیفی آب را افزایش دهد، اما باید توجه داشت که برخی از املاح مفید برای بدن از طریق مصرف آب جذب می شوند و وجود آنها در آب آشامیدنی ما بسیار ضروری است. بر این اساس حداقل میزان TDS آب شرب مقدار 50 در نظر گرفته می شود و TDS پایین تر از این مقدار برای مصرف آب آشامیدنی توصیه نمی شود.

TDS بالای آب می تواند سبب مشکلات فراوانی در مصارف خانگی و صنعتی شود. از جمله این مشکلات در مصارف خانگی می توان به تشکیل رسوبات آهکی بر شیرآلات، کتری، سماور، کف نکردن مواد شوینده و نیز بروز بیمارهایی مانند سنگ کلیه و ... در انسان اشاره کرد. به منظور رفع این مشکلات و کاهش سختی آب آشامیدنی تاکنون روش های زیادی ارائه شده است که از جمله آنها روش هایی مانند جوشاندن آب، استفاده از مواد شیمیایی، استفاده از روش اسمز معکوس و ... هستند. اگر چه همه این روش ها جهت کاهش سختی آب آشامیدنی کارایی بالایی دارند، اما استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای کاهش TDS آب و تولید آب آشامیدنی سالم در منزل بهترین راهکار است. 


«در صورت تمایل برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی، با مراجعه به وب سایت abin.ir از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (1)
ربیعی
ربیعی
سپاس
ارسال نظر