مشکلات ایجاد شده در شیر برداشت تصفیه آب خانگی

مشکلات ایجاد شده در شیر برداشت تصفیه آب خانگی

 

در دستگاه تصفیه آب زیر سینکی استفاده از آب تصفیه شده توسط شیر برداشت امکان پذیر است. شیر برداشت بر روی سینک قرار می گیرد و استفاده نادرست از آن می تواند موجب بروز مشکلاتی در دستگاه تصفیه آب خانگی شود. یکی از مشکلات رایج در دستگاه تصفیه آب، چکه کردن یا نشتی شیر برداشت در حالت بسته است. در این صورت عمدتاً این مشکل ناشی از خرابی مغزی شیر است. در این مقاله قصد داریم با علل خرابی شیر برداشت دستگاه تصفیه آب و نحوه تعویض مغزی آن آشنا شویم.

 

مشکلات رایج شیر برداشت تصفیه آب

 

عملکرد تمامی شیرها با هم یکسان است، همه آن ها دارای پیچ رزوه ای می باشند، که واشر مغزی را جلو و عقب می کند، به این صورت جریان آب قطع و وصل می شود. شیرهای برداشت دارای دو مدل اهرمی و ستاره ای می باشند. این دو شیر دارای عملکرد یکسانی هستند و مغزی آن ها یکی می باشد، تنها ظاهر دو شیر با هم متفاوت است. شیرهای برداشت دارای دو واشر گرد می باشند. این دو واشر دارای دو سوراخ هستند، که با قرار گرفتن روبروی هم، آب می تواند عبور کند. در بسیاری از مواقع شیر برداشت دستگاه تصفیه آب زیر سینکی با نشتی و ایجاد مشکلاتی در عملکرد خود مواجه می گردد. این مشکلات عمدتاً به دلایل زیر در دستگاه تصفیه آب به وجود می آیند: 

 

چکه کردن شیر برداشت

 

 این مشکل علاوه بر هدر رفت آب، سبب کاهش فشار درون مخزن و روشن شدن مکرر دستگاه تصفیه آب خواهد شد. خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب به صورت مکرر موجب استهلاک بیشتر دستگاه خواهد شد و ضروری است که علت این مشکل به طور دقیق بررسی شود. بعد از مدتی استفاده از شیر برداشت، بین دو واشر شیر رسوب جمع می شود، به این صورت فاصله ای بین آن ها افتاده و آب چکه می کند. آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی دارای سختی زیر 100 می باشد، به همین دلیل شیر رسوب می گیرد. آب تصفیه شده نباید صد در صد خالص باشد، در این صورت برای سلامتی انسان مشکلاتی ایجاد می کند.

برای حل این مشکل می توان واشرها را شست. در صورتی که مشکل حل نشد، مغزی شیر را باید تعویض کنید. اگر شیر برداشت دستگاه شما دارای مغزی قابل تعویض دارد، می توان با تعویض مغزی آن، این مشکل را حل کرد، در غیر این صورت چاره ای جز تعویض شیر برداشت نخواهیم داشت. پس از تعویض مغزی یا کل شیر تصفیه آب بهتر است، که دستگاه تصفیه آب خانگی را نیز سرویس کرد.


تشکیل رسوب در علمک شیر برداشت 

 

گاهی در سطح خارجی شیر تصفیه آب خانگی رسوباتی ایجاد می شود، این مساله در کارکرد این وسیله مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بر ظاهر شیر برداشت اثر خواهد گذاشت. دلیل ایجاد رسوب بر روی شیر وجود کلسیم و منیزیم در آب است، همان طور که گفتیم آب تصفیه شده توسط دستگاه صد در صد خالص نیست. به منظور رفع این رسوبات می توان از مواد جرم گیر ملایم که با استیل کاملاً سازگار هستند، مثل  جوش شیرین، سرکه سفید یا مایع ظرفشویی استفاده کرد. برای پاک کردن شیر آب و سرکه را به نسبت برابر مخلوط کرده و حوله آغشته به آن را به دور شیر ببندید، بعد از یک ساعت رسوبات شیر به راحتی پاک می شوند.  

 

شکستگی شیر برداشت

 

این مساله می تواند به دلیل تشکیل لایه رسوبی و ایجاد خوردگی در شیر برداشت اتفاق بیفتد. در این حالت به منظور استفاده از آب خروجی دستگاه تصفیه آب خانگی با مشکل مواجه خواهید شد و بدین منظور باید شیر تصفیه آب به طور کامل تعویض گردد.


ایجاد نشتی از کنار علمک شیر برداشت

 

این مشکل عمدتاً به دلیل خرابی اورینگ های مجاور شیر برداشت رخ می دهد. برای رفع این مشکل باید اورینگ های علمک شیر برداشت را تعویض کرد. این اورینگ ها معمولاً در بازار کمیاب هستند. یکی دیگر از دلایل نشتی، شل و غیر اصولی نصب شدن شیر برداشت می باشد. در این حالت تنها کافی است، اتصالات را کمی محکم کنید. 

 

انواع مغزی شیر تصفیه آب خانگی


مغزی شیر برداشت در دو اندازه بزرگ و کوچک وجود دارند، اما اختلاف اندازه آن ها در حد میلی متر می باشد و تنها با دقت بالا قابل تشخیص هستند. مغزی های ریز و درشت هر یک برای نوع خاصی از شیرهای برداشت دستگاه تصفیه آب به کار می روند. مغزی شیر برداشت دارای دو بخش داخلی و خارجی می باشد و کیفیت هر دو قسمت در این قطعه اهمیت بالایی دارد. بخش خارجی مغزی شیر تصفیه آب که فلکه شیر و کلاهک بر روی آن قرار می گیرند، به شکل های مختلفی طراحی و ساخته می شوند. ممکن است مغزی که برای شیر برداشت خود انتخاب می کنید، برای آن مناسب نباشد، به منظور جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است که در هنگام خرید این محصول شیر برداشت خود را نیز به همراه داشته باشید.

 

نحوه تعویض مغزی شیر برداشت ستاره ای

 

اگر مطمئن شدید که مغزی شیر برداشت دستگاه تصفیه آب خانگی شما، خراب شده است، به منظور تعویض مغزی شیر برداشت می توان به روش زیر عمل کرد. توجه کنید که برخی از شیرهای برداشت قدیمی قابل تعمیر نیستند و باید کامل تعویض شوند. 


•    با وسیله ای نوک تیز، درپوش مغزی شیر برداشت را خارج کنید.
•    پیچ های مغزی، پس از بیرون آوردن درپوش مغزی شیر تصفیه آب، به خوبی دیده می شوند. 
•    به کمک پیچ گوشتی مناسب، پیچ مغزی را باز کنید.
•    پس از باز کردن پیچ مغزی، دسته شیر به آسانی جدا می شود.
•    درپوش پلاستیکی که در پایین دسته شیر برداشت قرار دارد را چرخانده و آن را باز کنید. اگر این کار به آسانی قابل انجام نبود، می تواند با ضربه و فشار بیشتری این کار را انجام دهید.
•    سپس به کمک آچار مناسب مغزی را باز کنید. در این صورت تمام اجزای مغزی خارج می شوند.
•    می توانید مغزی شیر برداشت را با مغزی جدید تعویض کرده و توسط آچار کمی آن را محکم کنید.
•    درپوش پلاستیکی و دسته شیر برداشت را به ترتیب بر روی مغزی قرار داده و کمی به داخل فشار دهید.
•    پیچ مغزی را با پیچ گوشتی محل کرده و درپوش آن را قرار دهید.
•    شیر برداشت را باز نموده و عملکرد آن را بررسی کنید.

 

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع محصولات تصفیه آب مرغوب و اورجینال است. اگر عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی شما دچار مشکل شده است، جهت رفع این مساله و دریافت راهنمایی از متخصصان تصفیه آب این مجموعه می توانید با خطوط ارتباطی موجود در وبسایت تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر