مهمترین شهرهای آبی دنیا

مهمترین شهرهای آبی دنیا


مشاهده رودخانه ها، دریاها و هر مکانی که آب در آن جریان دارد، به انسان حس آرامش می دهد که آن را مدیون لطف خداوند بزرگ و مهربان می دانیم. جالب ترین و چشم نوازترین مناطق جهان، شهرهایی هستند که در درون آب یا اطراف آن بنا شده اند. 
قطعاً وقتی صحبت از شهرهای روی آب بخه میان می آید، در ذهن همه بی درنگ نام ونیز و قایق های گوندولا مجسم خواهد شد. ونیزی که تمام زیبایی خود را کانال های آبی شگفت انگیز خود دارد. اما باید بدانیم ونیز تنها شهر آبی مشهور دنیا نیست و شهرهای آبی زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که به نوعی رقیب ونیز محسوب می شوند. در این مقاله قصد داریم با مهمترین شهرهای آبی جهان آشنا شویم.


1-    ونیز در ایتالیا


شهر آبی ونیز یکی از معروف ترین شهرهای شناور در جهان است، اما در این میان 9 کشور دیگر هم دارای شهرهای آبی می باشند. به شهر ونیز شهر کانال ها نیز می گویند که در میان دریای آدریاتیک و شمال ایتالیا واقع شده است.  ونیز  با جمعیتی بالغ بر 271000 نفر، به واقع مشهورترین شهر توریستی جهان است که هر سال میلیون ها نفر را به خود جذب می کند. یکی از جاذبه های این شهر، میدان سن مارکو و محل دفن مارکوپولو می باشد. مردمان این شهر هر ساله با باران های سیل آسایی مواجه هستند که منجر به بالا آمدن آب در سطح شهر و پر شدن خیابان ها می شود. 

2-    شهر گیدرون (Giethoorn) در هلند


گیدرون (گیتورن) شهر کوچکی در استان افریسل و شمال هلند می باشد که بدون اتومبیل و توسط آبراهه ها خیابان کشی شده است. این شهر تخیلی و افسانه ای حدود 2600 نفر جمعیت دارد و حمل و نقل مردمان آن توسط قایق صورت می گیرد. در شهر زیبای گیدرون علاوه بر قایق ها، خانه های کاهگلی و پل های زیبا جلوه گری می کنند.

3-    بانکوک در تایلند


بانکوک در میان گردشگران دنیا به ونیز شرق شهرت دارد. سیستم های آبی این شهر در قرن 18 میلادی ساخته شده و به سرعت برای مصارف آبیاری و حمل و نقل گسترش یافتند. سیستم آبی و کانالی بانکوک کلانگز (Klongs) نامیده می شوند و هنوز هم نقش مهمی در حمل و نقل تایلند بازی می کند. این کانال 18 کیلومتری است از غرب تا شرق بانکوک جریان دارد و بهترین راه برای گشت و گذار و دیدن مکان های تاریخی و مناظر زیبایی است که در سر تا سر آن قرار دارد. یکی از مهمترین جاذبه های کانال بانکوک بازارهای شناور و فروشنده های محصولات محلی هستند که به واقع برای هر گردشگری یک تجربه لذت بخش محسوب می شود.  


4-    بروژ در بلژیک


بروژ (بروخه) بزرگترین شهر غربی و پایتخت کشور بلژیک است. منظره قایق سواری بر روی کانال معروف آن و ساختمان های قرون وسطی خودنمایی می کند. شهر بروژ به ونیز شمال اروپا معروف می باشد و به خاطر نوشیدنی ها و شکلات های خاص خود محبوبیت پیدا کرده است. بر روی آب های این شهر 80 پل ساخته شده است که به راحتی می توان پیاده در شهر گردش کرد.

شهرهای آبی در دنیا
5-    هیدرا در یونان


هیدرا (Hydra) دسترسی خوبی به پایتخت آتن دارد و از جزیره های بکر و چشم نواز کشور یونان است که در این جزیزه اجازه ساخت و ساز داده نمی شود. با اجاره کردن تاکسی های آبی می توانید از مناظر دیدنی آن لذت ببرید. از جاذبه های شهر هیدرا تفریحات آبی مانند اسکی روی آب است که از ویژگی های منحصر به فرد این جزیره محسوب می گردد. 


6-    تراگیر در کرواسی


جزیره تراگیر (Trogir) در جنوب کرواسی و در نزدیکی جزیره چیوو واقع شده است. معماری این جزیره بسیار زیبا است و قدمت آن به 2300 سال پیش بر می گردد. از مهمترین مناظر شهر تراگیر، کاشی های قرمز رنگ قصرها، شیروانی ها و برج های ساعت هستند. یکی از جاذبه های این جزیره، قایق سواری و نظاره نمودن قایق های بر آب و نمای زیبای این شهر می باشد. 


7-    استکهلم در سوئد


این شهر پایتخت کشور سوئد با بیش از 14 جزیره و 50 پل می باشد. بر روی این شهر کانال معروفی برای گردشگران ساخته شده است که در انتها آنها را به موزه واسا (Vasa) می رساند. با این سفر به این شهر می توان شاهد برگزاری جشن های آبی زیادی بود و با اجاره کردن قایق از قایق سواری، مناظر بسیار زیبای و جزایر رویایی آن لذت برد. 

8-    شوچیمیلکو میکزیکوسیتی در مکزیک


شوچیمیلکو در جنوب مکزیکو سیتی و در کنار دریاچه شوچیمیلکو قرار دارد. مکزیکو سیتی شهری است که بر روی آب ساخته شده و منطقه زیبای مانند ونیز ایتالیا دارد. کانال ها و جزایر کوچکی و زیبایی که در این منطقه وجود دارد، آن را در فهرست شهرهای آبی یونسکو قرار داده است.

9-    شهر هامبورگ (Hamburg) در آلمان


شهر هامبورگ (Hamburg) در کشور آلمان از ترکیب 2500 پل ساخته شده است و از آنجایی که این تعداد پل حتی از مجموع پل های لندن، آمستردام و ونیز هم بیشتر می باشد، به هامبورگ شهر پل ها نیز گفته می شود. گردشگران این شهر بسیار مشتاقند که با قایق به درون آب سفر کرده و از زیر پل های آن بگذرند. 


10-    نیوپورت بیچ کالیفرنیا در آمریکا


در نزدیکی اقیانوس آرام منطقه ای با نام نیوپورت بیچ قرار دارد که در آن انواع تفریحات و ورزش های آبی (از غواصی تا شنا با دلفین ها) انجام می گردد. شهر آبی نیوپورت بیچ دارای گران قیمت ترین رستوران ها و گالری های هنری دنیا می باشد. 

11-    تایگر در آرژانتین


تایگر یکی از شهرهای شناور کشور آرژانتین است که 50 هکتار از آن را آب فرا گرفته است و گشت و گذار با قایق میان جنگل های آن حال و هوای ویژه ای دارد. این منطقه ای زیبا و چشم نوازی است که در نزدیکی دلتای پارانا در آرژانتین قرار دارد. شهر تایگر به غذاهای محلی بسیار خوشمزه خود نیز شهرت دارد.

12-    ژوژانگ در چین


چین شهرهای آبی کمی دارد. در فاصله کمی از شهر شانگهای، شهر آبی ژوژانگ واقع شده است. شهر ژوژانگ (ژوژوانگ) یکی از 10 شهر آبی و زیبای جهان است که هر کوچه و خیابان آن با عطر و بوی غذاهای محلی پر شده است. قدمت این شهر به 930 سال پیش بر می گردد و در سال 1355، 14 پل سنگی بر روی آب های آن ساخته شدند. این شهر در گذشته ژنفنگلی (Zhenfengli) نام داشت، سپس با تبدیل شدن به منطقه تجاری به ژوژوانگ تغییر نام یافت.

 

13-    گانوی در بنین


گانوی یکی از شهرهای آبی کشور بنین است که ونیز آفریقا شناخته می شود. با این وجود این شهر را باید بزرگترین شهر آبی کل دنیا با منظره ای منحصر به فرد دانست که پاهای چوبی ساختمان های آن در میان آب فرو رفته اند.

14-    کان تو (Can Tho)


این شهر یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور ویتنام است که بر روی ساحل جنوبی رودخانه هائو (Hau) قرار دارد. مردم بومی این شهر تمام خرید و فروش های خود را بر روی قایق های شناور انجام می دهند. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر